Motstånd på träspole
Motstånd på träspole
När var det vanligt förekommande att man använde trådlindade motstånd på en träspole?
Dvs vilket årtionde? och om man hittar detta i en apparat hur gammal kan den tänkas vara?
Dvs vilket årtionde? och om man hittar detta i en apparat hur gammal kan den tänkas vara?
- prototypen
Re: Motstånd på träspole
Säker på att det är motstånd så det inte är en spole/drossel.
Trä och värme är inte så bra tillsammans.
Protte
Protte
- Mizzarrogh
1920 till en bit in på 1950 talet ungefär, (Japp, jag har en gammal panel med sådana och de har problem med att keramisoleringen flagnar av om det uppstår stora ändringar i fukt och temperatur...)
Edit, vanligt var det kanske inte, men det förekom i en del saker som vissa radiosändare/recievers, mätarpaneler och annat.
Edit, för att se om det är en spole måste man nog se på sammanhanget den används i samt det exakta utförandet.
Har dock sällan sett spolar lindade på trä annat än till hembyggda magnetstyrningar från 60 talet, men det kan ju ha förekommit. Man tycker ju att en träkärna borde motsvara en drossel utan kärna i så fall men att man använt trä för att få en stomme att göra den på.
Edit, vanligt var det kanske inte, men det förekom i en del saker som vissa radiosändare/recievers, mätarpaneler och annat.
Edit, för att se om det är en spole måste man nog se på sammanhanget den används i samt det exakta utförandet.
Har dock sällan sett spolar lindade på trä annat än till hembyggda magnetstyrningar från 60 talet, men det kan ju ha förekommit. Man tycker ju att en träkärna borde motsvara en drossel utan kärna i så fall men att man använt trä för att få en stomme att göra den på.
- Hobbyisten
- Gått bort
Har inte en drossel avsevärt mer lindade varv än ett trådlindat motstånd ?prototypen skrev:Säker på att det är motstånd så det inte är en spole/drossel.
Protte
- Mizzarrogh
Antal varv beror på vilken induktans man vill ha ju.
En induktans kan mycket väl ha relativt få varv.
En induktans kan mycket väl ha relativt få varv.
Vissa trådlindade motstånd är väl dubbellindade(ett lager i motsatt riktning) just för att ta ut oönskad induktans?
- Mizzarrogh
Dubbellindade är dock mer vanligt att de hade en keramisk kärna har jag för mig, för att undvika problem relaterade till rörelser i träet, men jag kan ju ha fel, har bara sett resistorer med träkärna på gamla mätarpaneler och liknande i riktiga livet, de jag har här är alla överdragna med någon typ av keramisk massa utanpå träkärnan och över tråden, jag tror inte att tråden ligger direkt an mot själva träet, utan en bit ovanför, inbäddad i den keramiska massan.
Som ice sade så bestäms ju antalet varv på en drossel av vad den är avsedd för.
Som ice sade så bestäms ju antalet varv på en drossel av vad den är avsedd för.
Jag har ett gammalt "vridbart" motstånd med snygga vred i mässing och kontaktytor och släpkontakt av mässing där de sitter träspolar innanför som motstånd.
Tänkte om de vore synd att slita ut innehållet och ersätta mot något modernare?
Den fungera ju inge vidare som den är nu!
Tänkte om de vore synd att slita ut innehållet och ersätta mot något modernare?
Den fungera ju inge vidare som den är nu!
Låt den absolut vara som den är, den skall inte ens putsas. Den är inte längre till för att användas, det är en antikvitet nu. Väldigt få återstår. En sådan är ett prydnadsföremål värdigt att stå i en glasmonter på ett museum.
Lägg upp lite fina bilder på den så vi alla kan beundra den.
Lägg upp lite fina bilder på den så vi alla kan beundra den.
Antal varv bestämmer induktansen hos en drossel. Men den behöver inte ha fler varv än ett motstånd.Hobbyisten skrev:Har inte en drossel avsevärt mer lindade varv än ett trådlindat motstånd ?prototypen skrev:Säker på att det är motstånd så det inte är en spole/drossel.
Protte
En drossel är en spole som har en järnkärna för att få en högre induktans. Ett trådlindat motstånd ska ha så lite induktans som möjligt, men induktansen ökar med frekvensen. Därför använder man inte trådlindade motstånd i HF-kretsar.
Senast redigerad av opampen 15 juni 2020, 12:47:52, redigerad totalt 4 gånger.
- Mizzarrogh
Antar att prototypen tänkte på högtalarspolar och liknande när han skrev detdär.
Den skulle säkert kunna var så gammal som från förra sekelskiftet och en bit in på 1930-talet! Trä är väldigt längesedan man använde!
Som tidigare önskats så får du gärna visa bilder på spolen!
Som tidigare önskats så får du gärna visa bilder på spolen!
- Mizzarrogh
opampen , antar du redan vet detta, men för den som eventuellt inte gör det
Har det inte i skallen principen för dem, men ett intressant experiment jag kommer ihåg gick ut på att man har två platta spiraler av koppartråd, dessa anslöts till en DC källa, tex ett batteri till varsin pol, men den ena änden lämnades öppen, om man hällde fint järnfilspån på ett papper uppstod ett mönster mellan spolarna då dessa fördes nära varandra.
Jag har för mig att även tex en vanlig kabelvinda bildar en enkel induktans även om den hänger fritt om den är inkopplad.
(det är vad jag hört iaf, men jag kanske har fel...)
Har det inte i skallen principen för dem, men ett intressant experiment jag kommer ihåg gick ut på att man har två platta spiraler av koppartråd, dessa anslöts till en DC källa, tex ett batteri till varsin pol, men den ena änden lämnades öppen, om man hällde fint järnfilspån på ett papper uppstod ett mönster mellan spolarna då dessa fördes nära varandra.
Jag har för mig att även tex en vanlig kabelvinda bildar en enkel induktans även om den hänger fritt om den är inkopplad.
(det är vad jag hört iaf, men jag kanske har fel...)
gOry skrev:När var det vanligt förekommande att man använde trådlindade motstånd på en träspole?