Man lär sig nåt nytt varje dag och detta forum är till stor hjälp! Efter att ha sökt en del på nätet hittade jag
denna video som på ett bra sätt visar denna "centrifugalkoppling". Jag har aldrig kommit i kontakt med denna typ av lösning förut, så det var bra och kul att få lära sig

Efter att ha demonterat motorn hittade jag på kopplingen, men den sitter inte lätt till utan i botten under statorlindningarna (bakifrån sett), jag kan inte se att den främre delen av motorn går att ta loss

Har mätt upp och kollat funktionen och inget ser konstigt ut, slungkopplingen löper lätt och själva kontakten växlar mellan oändligt vid bruten och 0,2 Ohm vid aktivering... Det är svårt (=omöjligt) att komma åt att se om det är sotigt på kontakterna, lika svårt att komma åt med sandpapper/smärgelduk
Har också mätt upp så gott jag kunnat utan att hitta några konstiga värden(?). Använder mina Paint-skills för att visa var jag mätt och vilka värden jag fått... Hittade också en ganska bra förklaring rent elektriskt
här med ett lite mer lättläst schema, bild 2 (men det verkar inte stämma helt med hur min motor är kopplad). Nåja. lägger med infon utifall någon annan söker och får träff på denna tråd
Update: Jag kunde inte se något fel så jag skruvade ihop den och se på fan, nu går den igång igen utan problem!

Eftersom jag inte hittade ett "riktigt" fel så antar jag att det kommer att dyka upp igen, men då har jag betydligt mer kuskap för vidare felsökning. Tack för all hjälp och ha en riktigt trevlig midsommar!
motor_svarv.png
motor_jeanB.png
motor_overview.png
motor_clutch.png
motor_stator1.png
motor_stator2.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.