Technics se-hd51 stereo reperationstips.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
BlsDisciple

Technics se-hd51 stereo reperationstips.

Inlägg av BlsDisciple »

Morsan fick låna min gamla mini stereo (technics se-hd51) men hon lyckades ha sönder phones utgången (seperat PCB kopplat med 4pins till själva huvud PCB) och efter det kommer det inget ljud från högtalarna. Har gjort som det står i service manualen och får då ljud ur högtalarna. Kan inte läsa elschema så bra men kanske nån kunnig kan se om det är avsaknaden av phones kretskortet som mutar signalen till högtalarna.? Bifogar en bild på phones delen av el schemat och hela service manualen som el schemat kommer ifrån.
Screenshot_20200515-105610.png
technics_se-hd51.pdf
Tacksam för svar o tips.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Xoffis
Kontakt:

Re: Technics se-hd51 stereo reperationstips.

Inlägg av Xoffis »

Hej och välkommen!

Nu är jag inte super duktig på audio elektronik så jag kan ha fel då jag har lite svårt att läsa hur phones uttaget fungerar.

Men så som jag ser det är det mycket riktigt avsaknaden av phones kortet som gör att det blir ljudlöst, Ofta har ju hörlursuttaget den funktionen att den mutar ljudet i högtalarna ifall det känner av en kontakt, och som jag kan se det så är stift 4 och 5 i hörlursuttaget en NC brytare, som öppnar när kontakten sätts i.

Så, ifall jag har inte har fel så avhjälps problemet ifall du byglar stift 1 & 2 i kontakten till phoneskortet (CP301) (stift 2 skall jordas)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Xoffis har helt rätt bygla 1 o 2.
Lägg upp resten av schemat, väldigt nyfiken var "B" i högerkanten tar vägen.

Protte
Xoffis
Kontakt:

Inlägg av Xoffis »

prototypen skrev:Xoffis har helt rätt bygla 1 o 2.
Lägg upp resten av schemat, väldigt nyfiken var "B" i högerkanten tar vägen.

Protte
Det finns länk till PDF i samma inlägg som bilden ;) Det va så jag på någon nivå fattade hur uttaget fungerade...
BlsDisciple

Inlägg av BlsDisciple »

It's Alive!!!!!! Tusen tack för hjälpen det funkade kanon fint..blir perfekt att ha den i garaget när jag jämt är där....
Eazy

Inlägg av Eazy »

Hej!
Jag tänkte att jag stjäl tråden lite då det finns en bild i första inlägget som skulle bli behjälpligt för min fråga.

Jag har en lika dan stereo som trådskaparen och jag har också tagit sönder hörlurskontakten, men till skillnad från TS så vill jag försöka få hörlurskontakten att funka då jag endast använder min stereo till mina hörlurar framför datorn. Jag har även starka sentimentala skäl att få den att fungera igen. Jag har sökt efter en ny hörlurskontakt men ingen ser ut lika dan så det måste vara en apparatspecifik kontakt. Jag kan tänka mig en annan kontakt som jag gör ett hål på baksidan av stereon och sätter kontakten där istället. Då jag inte kan så mycket om att läsa elscheman eller förstå innebörden av det så tänkte jag att jag köper en sån här och toktesta mig fram tills jag hittar rätt ställen på kretskortet att löda.

Ett par frågor:

1. Kan jag ta sönder stereon genom att testa mig fram?
2. någon som har en bättre ide på kontakt att köpa och kanske kan vägleda mig vilken ledning som skall till vilken?

Denna skulle vara bättre då det finns en gänga så jag kan borra ett hål på baksidan fästa den men ser svårt ut om jag måste testa mig fram till rätt kontakter på kretskortet.

Jag tog en bild på undersidan av kretskortet som kanske kunde hjälpa till. Uppdaterade bilden med vad som jag tror är rätt nummeruppmärkning. Dessvärre vet jag inte vad som är vad. Om någon förstår sig på det och kan översätta vilket nummer från den gamla kontakten som skall till vad på den nya kontakten så vore det guld värt.

Jag skulle bli utomordentligt tacksam för hjälp med detta! Ursäkta för trådstöld!
Skriv svar