Hej!
jag håller på att välja vilken uC programmerare jag ska bygga och jag tycker det är en djungel. Men jag har fastnat lite för den på http://feng3.cool.ne.jp/en/rcd.html, men jag förstår inte riktigt vad potentiometern används till. Ska man använda den för att justera? och varför har den översta på sidan ingen? Fyller potentiometern på bild två och tre samma funktion?
Det vore kul om någon hade någon synpunkt. Det kanske är helt fel val av programmerare? har ni något annat tips som ni provat och som funkar så säg! Har aldrig byggt någon förut...
PS: Grymt forum!
Senast redigerad av georg 8 mars 2006, 08:00:44, redigerad totalt 1 gång.
Om du vill ha råd får du nog tala om lite mer vilka processorer
du tänker använda. Att det är PIC serien kan man gissa om man
läser sidan på din länk, men det kanske borde ha framgått ändå...
Vilka PIC modeller ?
> Har aldrig byggt någon förut...
Notera att den som Jonaz länkar till finns både som byggsats
och som färdigbygd och testad (mot en liten extra avgift)...
Slutligen, *personligen* är jag inte så förtjust i konstruktionen
på din länk, men det är bara jag...
Självklart borde jag angvit vilka modeller jag tänkt använda... det jag har tänkt mig är PIC16F628A och PIC16F877A. Jo jag har tittat på Wisp628 och den gillar jag väl. Vad tycker ni om ICSP, jag tycker der verkar pilligt men det lönar sig väl om man ska ändra många ggr.
ICSP är en lättnad! Att koppla till är inget svårt alls: montera kretsen, löda på de 6 trådar (om det inte är "stick i hål"), koppla till serieporten, programmera.
Testa...programmera om med ett kommando på PC'n
Upprepa ovanstående till man har hittat varför programfan inte gör som man har tänkt sig.
När det väl fungerar: låt kretsen sitta, löda/koppla loss WISP'en och le belåtet.
WISP'en är ett trevligt bekantskap! Det _enda_ jag ogillar (alltid ska det vara något!) är att den är kommandoline-baserat men gör man som det står på sodjans sida är det lätt som en plätt.
Man ska naturligtsvis aldrig *LÖDA* in en Wisp628 !
Antingen kör man på labbplatta, och då petar man bara in trådarna på rätt ställe.
Eller så kör man mot ett kretskort/experimentkort, och då ser man till att
man har en lämplig ICSP-kontakt i sin konstruktion
Notera att en Wisp628 fungerar utmärkt tillsammans med den kabel
som brukade följa med äldre ljudkort med en tvåraders "header! kontakt
i ena änden och en 15-pin "game-controler" kontakt i den andra.
Game-kontakten passar direkt till Wisp628, och sedan sätter man en
pin-rad på sitt kretskort/experimentkort så blir det smidigt...
Sen kan man enkelt göra vilken appikations specifik ICSP kabel som
helst, så klart...
Om man slutligen bara tar lite hänsyn (finns dokumenterat hos Microchip)
så behöver man inte heller tappa några pinnar p.g.a ICSP...
På min WISP har jag en 10-polig fladkabelanslutning. Sedan har jag ett antal biter 10-ledare fladkabel + kontaktdon med olika ändar på, en har jag fina "labbplatta-pinnar" på, en annan har jag lödändar på men numera gör jag kretskorten med ett antal testpunkter på, sedan har jag en adapter med en 10-ledare fladkabel med kontaktdon klämt fast så man bara lägger i kretskortet i adaptern, trycker på knappen och det är flashad!
Därav mitt "löda", jag löder alltså bara fast en kabelbit...glömte nog att vara tydlig.
Jag håller på att kolla om jag kan hitta en "klädnypa" med 6 kontaktpunkter på, då kunne man designa sina projekter med dessa 6 punkter i kanten av kretskortet, klämma dit WISP'en, programmera, testa, ändra osv. Duger även bra till produktion.
Men jag har inte hittat den sorts klämme än.....och då jag gillar ytmonterat duger en "vanlig" IC-klämme inte riktigt om det ska vara till att betala.
Jo, men då försvinner lite av idén med det hela. Icecaps idé var att slippa ha någonting monterat överhuvudtaget på kortet för ICSP-delen. Den tanken är ju rätt trevlig.
Själv gör jag en rad med 6 hål för en stiftlist på kortet. Behöver man nyttja ICSP på kortet så är det lätt att löda i en stiftlist. Det är heller inte dyrt att låta den sitta på alla kort. Största nackdelen är att den är oplorariserad och kräver tydlig märkning.
Ett annat alternativ är AMP MODUII-kontaker. Dessa är jackkompatibla med stiftlister/hylslister men har polarisering. Nackdelen är att dom är betydligt dyrare än listerna. Fördelen är att det blir blandbart med lister och man kan välja på varje kort vad man tycker är lämpligt att montera.
Just det, min tanka är att ha en rad kontaktpunkter med ett par hål på ömse sidor och sedan en klämme med stift som passar i hålen. Man kan då klämma dit WISP'en, göra det som ska göras och antingen använda det i "produktion" eller som en generell grej på PIC projekter.
Fick just en idé som jag ska kolla upp lite på....