Hjälp med trafikljus med tryckknapp

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
anderswa

Hjälp med trafikljus med tryckknapp

Inlägg av anderswa »

Mina elektronikkunskaper är rätt rostiga och jag ska hjälpa dottern här hemma med en uppgift att göra ett trafikljus med tryckknapp (för övergångsställe). Personligen kan jag ju tycka att uppgiften är väl avancerad med tanke på att det är ÅK9 det gäller.
Läraren är tyvärr långtidssjuk och kan inte stötta utan har bett oss "försöka lösa det"...

Vi har tillsammans lött ihop ett "kit" bestående av en LM555, en IC4017 och lite andra komponenter som fingerade bra för att styra tre dioder och sen har jag Googla't som en tok för att försöka lista ut hur jag ska kunna få in en tryckknapp där för att en fotgängare ska få "grönt".
För fotgängaren räcker det med rött/grönt så gult behövs inte.

Det räcker med ett schema för tryckknappen och vi kan lägga med bilder på det enkla projekt vi gjort för att visa att hon använt komponenter och lödning...

De enda projekt jag hittat med "tryckknapp" använder programmering och 8051 microcontroller vilket blir lite väl komplext...

Någon som kan stötta?

Bifogat bilden på schemat vi redan lött ihop...
Traffic-Light-Circuit.gif
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Hjälp med trafikljus med tryckknapp

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hint: Vad gör MR, den ingång på 4017 och som är kopplad till jord/0V?
anderswa

Inlägg av anderswa »

Ja, men ja, tack!

Det lär ju underlätta saken men måste ju även få in "rätt" "timing" för att rött/grönt ska ha fördröjningar så att rött/grönt inte blinkar omedelbart utan har en viss fördröjning (men för godkänt kan det nog fungera utan fördröjning också...).
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du kan använda en 555 till och sätta den som en monovippa .... fast du behöver bara en puls ...

Typ nåt sånt här (one-shots) men utan inverteraren.:

Bild
anderswa

Inlägg av anderswa »

Stort tack, men tyvärr blir mina kunskaper alldeles för dåliga för att tolka det där... :oops:

Jag gick en elektrikerutbildning i början på 90-talet men har inte rört någon elektronik sedan dess (förutom det lilla jag gjorde med dottern nu då...)...
svanted

Inlägg av svanted »

har ni någon logiktabell över hur ni vill att dioderna ska lysa?
ur det kan man hitta mönster över vilka tider när vad ska hända?
det mönstret kan kanske styras av er 4017 och kanske en till, där varje utgång aktiverar händelserna i mönstret,

det du frågar om en knapp,
om man först kommer på hur kopplingen ska kunna stå i defaultläge, så kan en knapp koppla från det så att den "startar" och
skapar det mönster ni kommit fram till.
anderswa

Inlägg av anderswa »

Ok, får försöka förklara "ideal" lösningen då...

Fotgängare har rött/grönt
Bilar har rött/gult/grönt

För bilar ska det lysa grönt som standard och för fotgängare rött.
När man trycker på knappen ska det bli gult för bilar i typ 3 sekunder, sen rött. Efter ytterligare en fördröjning (t.ex. 3 sekunder) växlar fotgängare till grönt. Efter 20 sekunder växlar fotgängare till rött och tre sekunder senare bilar till gult, tre sekunder till bilar till grönt.

Försökte illustrera det i bilden här:
Traffic-Light-Circuit2.gif
Blir det för knepigt att lösa går det också om fotgängare och bil rött/grönt om varandra (fast det gula är "krav" som jag förstod det)...

OBS! Tiderna är bara "hitte-på" och spelar ingen roll om de är exakta!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
svanted

Inlägg av svanted »

ok...
kan man tänka sig att:

bil=grön
and
fotgängare=röd
and
knappen släppt

stoppar klockan och resettar multiplexern,
och att det tillståndet finns båda först och sist på multiplexern...
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Behåll 4017 och kombinera ihop sekvensen enligt diagrammet med diodlogik. Varje tidsintervall är en utgång.

Lägg de intervall som "blir över" på grönt för fotgängare och låt ett av dem länga oscillatorns pulstid.

Låt intervallet grönt för bilar blockera oscillatorn och knappen upphäva blockeringen. Bör kunna lösas med ett motstånd från utgången och låta knappen dra nivån till aktivt läge.

Antingen kommer knappen behöva hållas inne en minsta tid, eller så behövs en pulslängare. Släng ut 555 och använd 4093 till både oscillator och pulslängare. Med lite dioder och motstånd är det lätt att få till oscillatorn med olika pulsid om denna krets används.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort

Inlägg av Hobbyisten »

Krets 4017 är ju en Johnsonräknare och har inget "minne" blir det inte då så att endera biltrafikljusen eller gångtrafikantljusen slocknar ? :humm: Är man nöjd med detta kanske man kunde loopa pinnarna med grönt-för-bil, och låta detta brytas av en puls på master reset.
kodar-holger
EF Sponsor

Inlägg av kodar-holger »

Ja, det lät som en avancerad uppgift i den åldern utan specialintressen. Självklart hade jag själv klarat det när jag gick i nian. Kanske :oops: .

Nu är det ju klart sagt att detta är en skoluppgift och mycket få här vill ge direkt lösning på en sådan så vi får försöka stötta förståelsen istället. Så min första fråga blir: Har ni förstått hur den grej ni byggt fungerar och vad vet ni om hur de enskilda komponenter den består av och deras funktion?

Jag skulle säga att det är tre delar.
- Den vänstra runt IC-kretsen 555 som kan vara lurig för en nybörjare.
- Kretsen 4017 som är ganska enkel att förstå. Titta på sidan 2 i databladet till exempel. Diagrammet uppe till höger säger en hel del.
- Alla dioderna till höger.

Glöm knappen till att börja med och börja med ert diagram. Givet hur 4017 fungerar, hur kan man få lysdioderna att lysa i den ordning ni vill? Kom ihåg att varje steg räknaren tar kommer att vara lika långt tidsmässigt. Därför får ni fundera på om 3 sekunder kan kombineras med 20. (Men du sa ju att tiderna inte var huggna i sten)
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Sök på nätet hur man bygger trafikljus. Sen vet jag inte hur dottern på 15år skall förklara lösningen på skoluppgiften för sin sjuka lärare?
http://bjornlind.se/Elnik/Elnik.html
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Q1 genom 10k till Enable så att den stannar på första steget.
Tryckknappen från Enable till jord för att släppa igång sekvensen.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Kul projekt Belysande må jag säga. Kolla in Fritzing och se vad nätet erbjuder om 555!
Men Ni har ju redan fått bra förslag ;-)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Krille Krokodil skrev:Q1 genom 10k till Enable så att den stannar på första steget.
Tryckknappen från Enable till jord för att släppa igång sekvensen.
Ja, nåt sånt måste ju vara lösningen.

Det handlar ju bara om att starta en sekvens. Utan fotgängare ser det ju likdant ut hela tiden, d.v.s. "står still".

Sen när fotgängaren kommer ska sekvensen stegas igenom och sen stanna när det är slut.

Men jag håller med om att det verkar väldigt överkurs för att göra i nian, om de nu inte gjort liknande labbar innan så de förstår hur grejerna fungerar.
Skriv svar