Fel på AIS-transponder

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Johan Winell

Fel på AIS-transponder

Inlägg av Johan Winell »

Hej, jag har en SAAB AIS R4 klass B transponder i vår båt.

Åskan hälsade på rätt ordentligt i augusti 2019 och efter det så sänder inte AIS-transpondern (jo den har faktiskt sänd en gång efter det).

Transpondern har en möjlighet att uppträda i "silent mode", där den inte sänder. För att aktivera det så sluter man en krets på utsidan till jord (via två trådar som förslagsvis har en brytare mellan).

I vår båt låg dessa trådar öppna och vi har aldrig använt funktionen, och troligen inducerade en spänning mellan dem när åskan gick...

När jag nu kör transpondern så lyser lampan "NO TX", vilken den gör om ledarna slutna, men även om transpondern saknar GPS-position eller om det är för högt SWR el. dylikt.

Det finns ett managerprogram där man kan se mottagna transponder-mål (andra båtar/basstationer), och även se självtestparametrar.

Allt ser helt ok ut, egen GPS-position finns, alla antennparametrar är ok, och alla självtester lyster grönt, andra transpondrar tas emot.

Men den sänder likväl inte.

Jag har då mätt på trådparet som ska slutas för att aktivera "silent mode", och det är kortslutet in mot transpondern. Min slutsats är då att hur mycket jag än isolerar trådarna från varandra så kommer det ju fortfarande vara som om de är slutna, och transpondern kommer inte sända (det är ju också vad som händer, och lampan "NO TX" lyser).

Jag har så klart ingen schema på transpondern och jag kan inte få ett från SAAB heller.

Jag har följt kretskortsbanan på det ytmonterade kortet från den tråd för "silent mode" som inte är jordad.

Första komponenten är en svart komponent med beteckning "FAH45 GEP", och den mäter mätt över komponenten 520 ohm (komponenten kvar på kortet, så jag kan ju mäta över vad som helst men inte kortis i alla fall).

Nästa komponentet är en liten trafo "Pulse P0353NL", och den verkar märkligt nog ha båda sidor av ena lindningen (4 och 3) mot samma kretsbana på kortet. Den mäter i princip 0ohm över båda lindningarna (4-3, 2-1).

Sen kommer tre ytmonterade komponenter, var av två som båda är 0402 format, de är svarta och även om jag förstorar med telefonen ser jag ingen polaritet på dem (tror det är dioder). Den ena mäter 92ohm, och den andra inringad i rött på bilden (och detta är den misstänkta) mäter 0ohm.

Efter den komponenten går ledningsbanan genom kortet och sedan in i en större krets, kanske nån form av controller. Man kan mäta på banan på andra komponenten (hålet) och andra sidan kortet och där leder den till jord.

Frågan är om ledningsbanan borde vara jordad där?

Min fundering är nu om 0402-komponenten som mäter 0ohm är det som är felet (jag vet ju inte riktigt säkert om jag bara mäter över komponenten).

Svår och komplex fråga givetvis, men är det någon som har någon teori om hur kretsen för "silent mode" kan vara uppbyggd?

VH /johan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kricka
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Fel på AIS-transponder

Inlägg av kricka »

Har inte varit på någon Saab transponder mer än kopplat in och ur dom. Men jag skulle försöka rita upp ett schema sedan ev se var signalen matas in i CPU:n. Sedan ev värma bort någon komponent alt lyfta ena benet för att se om det reagerar.
Alt lägga 10k mot jord och se om det går att aktivera eller av aktivera funktionen.

Sen är det väl någon firmware till R4 som saknar silent mode har jag för mig. Så skulle ingången vara bränd, så kanske det går att fylla sig förbi det.

//Christopher
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Hej!

Bra beskrivning! Jag tror du är inne på rätt spår, men sätt dig och rita ett elschema som tidigare postare skrev. Följ komponenterna hela vägen från kontakten in till MCU/CPU.

Komponenter som sitter i serie på ledaren bör ju inte kunna kortsluta den. Men 0402:n satt mot jord? Den låter ju onekligen misstänkt isåfall!

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ser ut som det kunde ha suttit en 2-pins header där och om den kortsluts så dras motståndet till jord då andra vian är kopplad till just det och den vian med motståndet på ser inte ut att vara kopplad till något (ser iofs inte baksidan men har mina tvivel på att den skulle) utan dras då till jord om dessa vior kortsluts. Men detta var aldrig monterat från fab.
Johan Winell

Inlägg av Johan Winell »

Hej, och stort tack för allas engagemang och kloka synpunkter. Överväldigande.

Här kommer ett försök till schema:
Schema.jpg

Den första dioden (FAH45) och "0402" komponenten (syns mellan grön och gul LED) är kopplade till den stora blåa kondensatorn (ej inritad i schema), och den är i sin tur på andra sidan kopplad till "-".
Transponder.jpg
Sen kommer filtertrafon (Pulse)

Därefter kommer de två ytmonterade parallellkopplade komponenterna (en 0804 och en 0402) som jag mäter runt 90ohm över (över båda tillsammans)

De syns på den här bilden ovan precis ovanför textrutan

Sen kommer den misstänkta 0402 komponenten som jag misstänker är en diod, eller möjligen en resistor. Mäter jag över den är det 0 ohm och jord på båda sidor.
Misstänkt.jpg
På andra sidan så fortsätter banan genom hålet och kommer ut vid röda strecket på den här bilden och går sen tillbaka på framsidan igen:
andra sidan.jpg
Framsidan igen:
tillbaka.jpg
Här tror jag banan fortsätter under minneskretsen och in till processorn A3P250 som syns i överkant.

Klart det skulle vara intressant att lyfta bort den misstänkta 0402:an (sannolikt förstörs den), då jag mäter 0 ohm över den, men jag lär aldrig kunna få dit en ny (jag vet ju inte vad det är heller).

Ett annat sätt är att skära av trådbanan efter 0402-komponenten innan den går över till andra sidan. Det avbrottet skulle man sen kunna laga kanske.

VH /johan
kricka
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kricka »

Löda bort den eller skära banan är båda alternativ för att dra slutsatsen om du är på rätt väg. Misstänker att det är många runt omkring med varmluft alt bra lödstation, du råkar inte bo i Norrköping.
Glycol79

Inlägg av Glycol79 »

Missar vi inte en enkel sak nu. För att detektera om ingången är sluten eller inte så ligger där en spänning på trådarna. Mäter man resistans då så får man kortslutning. Mät spänning istället och kolla vad den ger.

Har åskan tagit den så är det nog mer troligt att smällen kommer via antennen eller båtens övriga elsystem.
Nu är jag dock ingen AIS expert. Pysslar mest med cctv/larm/annans svagströmsteknik. Min erfarenhet av åsksmällar nära radiobaserade system som wifi och GSM-sändare säger mig att det oftast inte är en direkt träff som behövs för att utrustningen skall balla ur.
På GSM så brukar man få liknande fel som du beskriver. Mottagning och allt ser bra ut, men sändning misslyckas. Något går sönder i radiodelen helt enkelt.
Johan Winell

Inlägg av Johan Winell »

Den har faktiskt sänt en enda gång nu i april.
unnamed (2).jpg
Den nådde då från Krokek till Östra husby, med VHF-antenn på altanräcket 40 möh, men utan fri sikt österut, så sändardelen är nog ok, men den sänder intermittent. Den var på flera timmar efter sändningen, men sände inte igen.

Jag satt ju inte och tittade på den när den sände, men sannolikt så var den då i "Operate" med "NO TX" släckt.

I slutet på förra båtsäsongen, efter åskan så såg jag aldrig några sändningar,

Men visst hopp finns ändå tror jag. Det måste vara kretsen kring "Silent Mode" det är fel på.

VH /Johan
kricka
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kricka »

Glycol79: På småbåtar är det inte alltid det går självklara vägen in via antennen, väldigt ofta så så blir det ett stort fält som kan hoppa lustiga vägar, har sett där det hoppat ut i vattnet och sedan in på annat ställe för att hitta en NMEA kabel och förstöra en plotter men GPS:en som sitter sämre till överlever.
Johan Winell

Inlägg av Johan Winell »

Hej, lödde på stiftlisten och satte igång den, och den har sänt några ggr under dagen, men "NO TX" lyser (när jag tittat till den).

Den drar sina 300mA, vilket den ska göra.

Kortet har legat i solen, och jag har fått för mig att den behöver värme för att sända, så nu ikväll tog jag en hårtork och värmde den, och en stund senare fick den iväg ett meddelade igen (när den svalnade efter uppvärmningen).

https://www.marinetraffic.com/en/ais/ho ... 37/zoom:12

Sändaren funkar alltså, i alla fall ibland (men jag tror inte sändaren är problemet).

När jag sätter fingret på komponenten som jag misstänker, så tycker jag den är lite varm, kanske 45gr, men den är ju så liten så det är svårt att känna.

Ja förresten, jag har mätt spänning över trådarna där brytaren ska sitta och det är 0,01V mellan.

Frågan är vad jag ska göra åt den. Ska jag försöka ta loss komponenten?

Får förresten korrigera schemat lite, då filtertrafon faktiskt ligger i serie med kretsen och inte som jag ritat parallellt. Spelar väl mindre roll, men är så klart mer rimligt.

När man sluter brytaren, så ska den ju antagligen sänka en spänning till 0, men nu finns ju ingen spänning att dra ner, för att den redan är kortsluten till jord, är min analys.

Vad tror ni som kan bättre?

Ckricka hade en idé om 10k till jord, kan du utveckla lite var ska jag sätta in resistansen?

VH /Johan
kricka
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kricka »

Min tanke var att lägga det som pull-up/down motstånd bara för att se om det går att få den att reagera. Men jag skulle nog göra som du var inne på först att ta bort närmsta motståndet/dioden 0402 mot CPU:n och även mäta så inget av det dragit mot jord. Då kan du ju redan där dra slutsatsen om det ligger på delen utan från CPU:n eller i CPU:n. Är det i CPU:n kanske det går att sätta 10k mot 5v spänning eller dylikt för att försöka lyfta det från jord nivå om något hänt i CPU:n

Edit:
Kan vara intressant att mäta på en hel också, jag vet inte hur mycket som skiljer mellan Klass A och B när det gäller kretskortet. Klass A är ju vanligare.
Senast redigerad av kricka 22 april 2020, 22:23:06, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Ja, ta bort komponenten som du tror jordar och provmät efteråt. Antagligen så var det en kondensator eller en backspänd diod. Tycker inte det borde vart ett motstånd men.
Johan Winell

Inlägg av Johan Winell »

Tack Cricka, då förstå jag. Mest verkningsfullt om komponenten tagits bort gissar jag. (Om den inte börjar funka då...)

SAAB säger ett Klass B är en produkt man köpte från en underleverantör inkl utveckling, Klass A tog man fram själva, så släktskapet kan nog dessvärre vara begränsat.

VH /Johan
Johan Winell

Inlägg av Johan Winell »

Värmde den igen nu, kanske lite för mycket, för larmlampan började lysa, men även operate började "glimma/blinka" (med 1/10 intensitet) och NO TX slocknade, men transponern fick iväg ett meddelande igen.

Upprepbart alltså, värme får den att vakna till...

Så här ser den ut förresten:
Saab-R4-Class-B-AIS.png
VH /johan
kricka
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kricka »

Nu kommer du in på hela Bråviken, både i Östra Husby, Uttervik och Arkösund. Då är ju frågan är det fukt i en komponent eller överslag alt defekt CPU. Blir spännande.

Synd att SAAB bara köpt in en produkt, det där känns igen i mycket utrustning till privat-båtar. Billigt billigt ska det vara.

Den är väldigt lik vanliga R4 fast den inte är i Alu låda
Skriv svar