Dålig bild på TVn
Dålig bild på TVn
Kompisens mamma har problem med TV-bilden.
Det blir fyrkantiga block i rutan och ibland försvinner bilden helt.
Hon bor i ett hyreshus där det är fiber indraget, men i lägenheten är det bara ett vanligt TV-uttag, tyg koax.
Kan man felsöka detta själv på något enkelt vis?
Det blir fyrkantiga block i rutan och ibland försvinner bilden helt.
Hon bor i ett hyreshus där det är fiber indraget, men i lägenheten är det bara ett vanligt TV-uttag, tyg koax.
Kan man felsöka detta själv på något enkelt vis?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Re: Dålig bild på TVn
Kompisen eller dennes mor får väl ringa de som är ansvariga för kablaget i huset.
Detta brukar vara för att digital TV har fel på inkommande signal, antingen pga. låg signalstyrka eller för störningar.
Jag skulle kolla på ledningar mellan TV och uttag i första hand.
Jag skulle kolla på ledningar mellan TV och uttag i första hand.
De var där och tittade igår, men hade ingen aning om vad det kunde bero på.
Det rekommenderade hyresvärden också.Icecap skrev:Jag skulle kolla på ledningar mellan TV och uttag i första hand.
Vi köpte en ny kabel med gjutna kontakter, men det vart ingen förbättring.
Kan man mäta signalstyrkan på något sätt?
Eller kan det vara fel på TVn?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Att testa med ett annat TV är definitivt en möjlighet som ska övervägas.
Men om det är antennkabel (som jag förstår att det är) kan det vara att kontaktdonet i TV'n kan ha dålig kontakt.
Jag minns inte exakt vilken ända som sitter i TV'n men den typ kablar har en ovana att hona-mittkontakten kan spridas ut så att det blir kapacitiv/dålig överföring - och detta kan ha hänt i TV'n. Kolla upp detta.
Men om det är antennkabel (som jag förstår att det är) kan det vara att kontaktdonet i TV'n kan ha dålig kontakt.
Jag minns inte exakt vilken ända som sitter i TV'n men den typ kablar har en ovana att hona-mittkontakten kan spridas ut så att det blir kapacitiv/dålig överföring - och detta kan ha hänt i TV'n. Kolla upp detta.
Jag håller med Icecap. Låter som typiska bitfel i dataströmmen. Bitfel blir det när signalstyrkan är för låg eller när det förekommer störningar. Mottagaren har full koll på signalbrusförhållandet på signalen, och vissa mottagare kan presentera den siffran utåt. Jag vet inget om TVapparater men jag har sett finessen på USB-DVB-mottagare. Hittar du siffran kan du återkomma så kan vi hjälpa dig att säga om det är bra eller dåligt.Detta brukar vara för att digital TV har fel på inkommande signal, antingen pga. låg signalstyrka eller för störningar.
Såklart skall du testa med en annan mottagare. Felrättningskurvan är MYCKET brant, så det räcker med en bråkdels decibel i skillnad för att få 10x fler eller färre fel. Å andra sidan har man gjort TV-mottagare i ganska många år. Jag har svårt att se att vissa fabrikat skulle vara signifikant annorlunda än andra. Du har kabelproblem.
Kollar man signalstyrkan på TVn är den 37%.
Om det är bra eller dåligt har jag ingen aning om.
Om det är bra eller dåligt har jag ingen aning om.
"37%", vad sjutton betyder det? Men det är kanske en bra siffra att visa den kabelansvariga: "Vi har bara 37% signal, fixa!".
Det skall vara minst 50% signalstyrka för att slippa klossarna.
Så hyresvärden skall och måste göra en insats. Det ingår i hyran
Så hyresvärden skall och måste göra en insats. Det ingår i hyran
Finns det något sätt att mäta detta direkt i uttaget?
Liknande som man gör på en parabolantenn.
Liknande som man gör på en parabolantenn.