Batterilivslängd?
Batterilivslängd?
Hej!
Jag har kopplat en liten krets med ett vanligt 6LR61 9V-batteri, 3
lysdioder á 3.2V/30mA och en strömbrytare. Min fråga är hur länge
man kan vänta sig att betteriet håller om man köra detta dygnet
runt? Det beror alldeles säkert på märke och kvalitet osv men någon
har kanske en rimlig gissning?
Jag har kopplat en liten krets med ett vanligt 6LR61 9V-batteri, 3
lysdioder á 3.2V/30mA och en strömbrytare. Min fråga är hur länge
man kan vänta sig att betteriet håller om man köra detta dygnet
runt? Det beror alldeles säkert på märke och kvalitet osv men någon
har kanske en rimlig gissning?
Välkommen till forumet,
Bara så att du inte har missat det så, måste du har en resistor (motstånd) med i kretsen. Annars brinner lysdioderna.
Du skriver inte om det är ett alkaliskt eller ett "brunstens" -batteri som du använder.
Men om det är alkaliskt så har du ett datablad här:
http://data.energizer.com/PDFs/522.pdf
30mA är lite mer än vad batteriet tycker om, men bara lite. Se stapeln på 25mA och anta att du får ca 18-20timmar.

Bara så att du inte har missat det så, måste du har en resistor (motstånd) med i kretsen. Annars brinner lysdioderna.

Du skriver inte om det är ett alkaliskt eller ett "brunstens" -batteri som du använder.
Men om det är alkaliskt så har du ett datablad här:
http://data.energizer.com/PDFs/522.pdf
30mA är lite mer än vad batteriet tycker om, men bara lite. Se stapeln på 25mA och anta att du får ca 18-20timmar.

- JimmyAndersson
- Kontakt:
- Illuwatar
- Kontakt:
Fast så länge inte spänningen inte överstiger de specificerade 3.2V per diod är det ingen fara - det går trots allt inte att trolla fram ström ur tomma intet. Dioderna är specade till 30mA vid 3.2V - låser man spänningen vid denna nivå kommer inte strömmen att variera. Gör man det omvända - låser strömmen på 30mA - kommer man mäta dessa 3.2V över dioden. Så man kan skydda sina dioder på två sätt - konstant spänning eller konstant ström. Det sistnämda är dock mest lämplig när man seriekopplar dioder i och med man slipper bry sig som spridning mellan enskilda dioder. Kan man dessutom inte garantera spänningens stabilitet är det bättre att strömberänsa. I detta fall med batterierna är det dock ingen fara - för låg spänning kan inte skada dioderna, bara göra att de lyser svagare.
Batterilivslängden kommer att bli längre på det sättet som det är gjort eftersom man slipper bränna effekt i motstånd.
Jag byggde en krets för ett tag sedan som mätte transparans med hjälp av en IR-LED och en fotodiod. Först drev jag lysdioden med konstant ström (En OP reglerade strömmen). Kretsen var mycket känslig för temperaturvariationer (jag hade en upplösning på 1/10000). Därefter testade jag att driva LED:en med konstant spänning istället och stabiliteten blev betydligt bättre. Fråga mig inte varför.
Jag byggde en krets för ett tag sedan som mätte transparans med hjälp av en IR-LED och en fotodiod. Först drev jag lysdioden med konstant ström (En OP reglerade strömmen). Kretsen var mycket känslig för temperaturvariationer (jag hade en upplösning på 1/10000). Därefter testade jag att driva LED:en med konstant spänning istället och stabiliteten blev betydligt bättre. Fråga mig inte varför.