Batterilivslängd?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mignon
EF Sponsor
Kontakt:

Batterilivslängd?

Inlägg av Mignon »

Hej!

Jag har kopplat en liten krets med ett vanligt 6LR61 9V-batteri, 3
lysdioder á 3.2V/30mA och en strömbrytare. Min fråga är hur länge
man kan vänta sig att betteriet håller om man köra detta dygnet
runt? Det beror alldeles säkert på märke och kvalitet osv men någon
har kanske en rimlig gissning?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

fem timmar kanske. Men du har just ingen koll på strömen. Så det kna bli mycket längre. Eller också kan dioderna gå sänder efter ett par minuter.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Välkommen till forumet, :)

Bara så att du inte har missat det så, måste du har en resistor (motstånd) med i kretsen. Annars brinner lysdioderna. :wink:

Du skriver inte om det är ett alkaliskt eller ett "brunstens" -batteri som du använder.

Men om det är alkaliskt så har du ett datablad här:
http://data.energizer.com/PDFs/522.pdf

30mA är lite mer än vad batteriet tycker om, men bara lite. Se stapeln på 25mA och anta att du får ca 18-20timmar. 8)
Användarvisningsbild
Mignon
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mignon »

Ok, jag bara antog att en resistor inte var nödvändig då jag har 3 dioder som tillsammans drar mer spänning än vad batteriet ger...

Än så länge har det varit igång konstant i 2 dygn utan problem, vilket verkar mer än godkänt då alltså.. :)

Välkommen till forumet,
Tack! :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"jag har 3 dioder som tillsammans drar mer spänning än vad batteriet ger."

Jo, spänningen är inga problem. Däremot gillar inte lysdioder att få för mycket ström. Ett (eller fler) motstånd skulle begränsa strömmen så att lysdioderna lever längre.

Men som bekant: Fungerar det så gör det.. :)
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Fast så länge inte spänningen inte överstiger de specificerade 3.2V per diod är det ingen fara - det går trots allt inte att trolla fram ström ur tomma intet. Dioderna är specade till 30mA vid 3.2V - låser man spänningen vid denna nivå kommer inte strömmen att variera. Gör man det omvända - låser strömmen på 30mA - kommer man mäta dessa 3.2V över dioden. Så man kan skydda sina dioder på två sätt - konstant spänning eller konstant ström. Det sistnämda är dock mest lämplig när man seriekopplar dioder i och med man slipper bry sig som spridning mellan enskilda dioder. Kan man dessutom inte garantera spänningens stabilitet är det bättre att strömberänsa. I detta fall med batterierna är det dock ingen fara - för låg spänning kan inte skada dioderna, bara göra att de lyser svagare.
Användarvisningsbild
Mignon
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mignon »

Ok, tack för alla svar! :)

Trodde nästan att det jag hade gjort var OK för jag hade följt en guide när jag satt ihop det.. Jag får hålla utkik efter hur lång tid batteriet håller!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nä du har inte gort rätt. Nu hr du ingen koll på strömen
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Det är väl helt rätt! Visserligen har han ingen koll på strömmen som du skriver, men dioden kommer att hålla eftersom den jobbar i "linjär regim".
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Men det bästa är ju ändå ett seriemotstånd, om inte annat för att göra rätt från början.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Batterilivslängden kommer att bli längre på det sättet som det är gjort eftersom man slipper bränna effekt i motstånd.

Jag byggde en krets för ett tag sedan som mätte transparans med hjälp av en IR-LED och en fotodiod. Först drev jag lysdioden med konstant ström (En OP reglerade strömmen). Kretsen var mycket känslig för temperaturvariationer (jag hade en upplösning på 1/10000). Därefter testade jag att driva LED:en med konstant spänning istället och stabiliteten blev betydligt bättre. Fråga mig inte varför.
Användarvisningsbild
Mignon
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mignon »

danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

det trodde jag inte om Illuwatar. kollar på tolerans siffrorna på dioderna. Det är INTE att rekomendra att köra dioder uten någon typ av strömreglering.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Optimalt måste det väl bli att ha en liten switcher aå som diskuterades i en tråd här för några veckor sedan. På så sätt man kan tömma batteriet nästan helt istället för att dioderna lägger av pga för lång spänning när det fortfarande finns timmar med kräm kvar i batteriet.
Användarvisningsbild
Mignon
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mignon »

För den som vill veta så är det "månljus" till mitt akvarie som jag använder lysdioderna till och jag har alltså bara det igång öven natten ca 10 timmar..

Efter inatt så har det fungerat i över 55 timmar.. Är inte det väldigt bra?
Skriv svar