Jag har några (analoga) små vhs-band för videokamera som jag vill kunna kolla på i en vanlig VHS-bandare. Det finns ju adapters för sådana, men det borde inte vara så svårt att bygga en egen.
Finns det någon här som har en sådan adapter? Den ser ut som ett vanligt VHS-band med ett litet 'fack' för kamerakassetterna. Skulle behöva några bilder för att få idéer på hur jag ska göra.
VHS-adapter
- JimmyAndersson
- Kontakt:
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
De jag sett är batteridrivna, och när man stoppat i kassetten drar ett par armar fram bandet så det sitter utefter hela långsidan som på en stor VHS-kassett. Därifrån tar ju sen videons armar tag i bandet och drar det vidare. Double action så att säga 
Google gav lite bilder, men inga med detaljer tyvärr.

Google gav lite bilder, men inga med detaljer tyvärr.

- JimmyAndersson
- Kontakt:
Ok, då har jag iallafall lite mer koll på hur det fungerar.
Sedan behövs något som förbinder det lilla bandets "hjul" med det stora bandets hjul. Kanske en förlängd axel och remdrift?
Det här blir ett smått knasigt/onödigt projekt, men det vore lite kul om jag fick det att fungera.
Mitt största frågetecken nu är vad jag ska använda som styr/driver armarna. Kanske två "tappar" på utsidan av kassetten som man manuellt drar upp. För att låsa dem rätt läge kan man fräsa små spår och hål.
edit: Såg ditt inlägg Fagge. Svaret är: Ja!
edit 2: Jo, det är lättare att köpa en färdig adapter än att bygga. Såna här prylar drar man sig för att köpa i vanliga fall.
Sedan behövs något som förbinder det lilla bandets "hjul" med det stora bandets hjul. Kanske en förlängd axel och remdrift?
Det här blir ett smått knasigt/onödigt projekt, men det vore lite kul om jag fick det att fungera.
Mitt största frågetecken nu är vad jag ska använda som styr/driver armarna. Kanske två "tappar" på utsidan av kassetten som man manuellt drar upp. För att låsa dem rätt läge kan man fräsa små spår och hål.
edit: Såg ditt inlägg Fagge. Svaret är: Ja!

edit 2: Jo, det är lättare att köpa en färdig adapter än att bygga. Såna här prylar drar man sig för att köpa i vanliga fall.