Val av kodningsteknik

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nannou
Kontakt:

Val av kodningsteknik

Inlägg av Nannou »

Hej.

Jag är på gång att starta upp ett projekt involverandes RFID teknik, där bland annat en läsare skall byggas. Står nu vid valet av kodningsteknik för kommunikationen, och valet står för tillfället mellan Manchester, bi-fas och PSK. Någon som har fördelar/nackdelar med nån av dem? Själv ser jag ingen större praktisk skillnad med avkodning osv, förutom att man kan få snabbare överföring med PSK vilket är önskvärt, men varför kan den överföras snabbare?

mvh/Christian
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Manchester skickar egentligen 2 bits per databit (0-1 eller 1-0), PSK skickar nog bara 1 och bi-phase har jag ingen aning om men jag skulle tro att det är en blandning mellan manchester och PSK, alltså med 2 bits per bit.

Anledningen till de 2 bits per bit är att man hur som helst får en 50% duty cycle vilket kan vara viktigt på vissa radiokonstruktioner.
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Men nu blandas väl päron och äpplen friskt?
Digital bi-phase är väl samma som manchester och de är kodningstekniker medan PSK är en modulationsteknik.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Måste säga att jag blev lika förvirrad. Vad är det egentligen du är ute efter?
Manchester är ju en kodningstyp, och PSK en modulationsteknik. Men bi-phase är ju egentligen en benämning under vilken ganska många fler kodningstekniker ingår. Bl.a. HDB3 och AMI.

Mvh
speakman
Nannou
Kontakt:

Inlägg av Nannou »

Var ett tag sen jag läste kommunikationsteknik men skillnaden på bi-phase och manchester är väl lite var övergångarna går. Och visst går det att representera data med psk..

http://www.emmicroelectronic.com/webfil ... 100_DS.pdf

Det fick bli manchester då den erbjöd flest alternativ i packformat.
Skriv svar