Spänningsreg, 12 -> 5 ->3.3 volt blir mycket varm.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
EasyRider

Spänningsreg, 12 -> 5 ->3.3 volt blir mycket varm.

Inlägg av EasyRider »

Jag matar min krets med 12volt och har däri 2 st spänningsregulatorer i serie. Först en spänningsregulator som drar ner till 5 volt samt efterföljande som drar ner spänningen från 5 till 3.3 volt. Mitt labbaggregat visar att kretsen drar ca 150mA och troligtvis går majoriteten till 3.3volts lasten (ethernet-shield).

Detta resulterar i att 5volts regulatorn blir MYCKET varm! Värmen har gått förbi vad jag klarar att pressa fingret emot, och då har jag inga "fröken-fingrar". Dock har jag ingra siffror på vilken temperatur den når. Senare så kommer en liten fläkt fläkta på kretskortet, eg på grund av en annan komponent men idag när jag sitter och labbar och utvecklar mjukvaran så har jag inte den utrustningen.

jag trodde det var ett smart drag att köra spänningsregulatorer i serie, men det kanske inte var så. Finns det något tips på hur man gör i sånna fall? Behöver jag en "step-down" för att plocka ner från 12v då strömmen är såpass stor, eller finns det någon spänningsregulator som klarar detta?

5v spänningsregulatorn är relativt biffig. Skall klara 1 A.

tack!
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Spänningsreg, 12 -> 5 ->3.3 volt blir mycket varm.

Inlägg av grym »

kylfläns

eller stepdown, speciellt om du vill snåla på energiförbrukningen
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

https://www.digikey.com/product-detail/ ... ND/2652148

Switchad ersättare till 7805 vilket jag gissar att du kör med idag
Inte billig men fixar problemet

Swech
EasyRider

Inlägg av EasyRider »

Räcker det med kylfläns?

Tack för tipset om step-downen. Ser att den är lite dyr. det är en LD1117V50 jag använder mig av för 5 voltarn.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Om du använder labbagg och inte behöver 12 V till något annat så sänk spänningen till 7,5 V medan du utvecklar.
Eller använd 2 labbagg.
Stepdown är väl smartast men en liten kylare är billigare, det är bara 1,05 W som går bort i 7805 regulatorn.

Beror ju hur det är balanserat men kanske 3,3 V regulatorn skulle anslutas direkt till 12V
(12-3,3) x (gissar) 0,1A = 0,87 W vilket en naken TO220 borde klara.

Protte
Bjaellerud

Inlägg av Bjaellerud »

Man vill gärna inte ta i saker som är över 45 C, därför tycker du att den är varm.
Kretsen i sig tål betydligt högre temp.
Med en ganska enkel kylare försvinner förlustvärmen bra.
En plåtbit, kanske mot höljet i apparaten eller lådan.

Roy
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

En TO220 som står rakt upp från ett kort klarar att kyla bort 1W ungefär. Det är där du är nu. Om du tillför ca 25*25mm plåt till TO220 komponenten (7805) så kommer du att sänka deltatemperaturen med hälften minst.

Läs de första kapitlen i följande databok https://archive.org/details/NationalSem ... ndbook1980 Den är absolut bäst på det du vill göra. Att jobba med linjära regulatorer utan att ha läst de först kapitlen är att göra sig själv en otjänst.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Kan ju också vara lite för lite kapacitans så att regulatorn självsvänger

Swech
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Om det går av utrymmesskäl så fäster man upp kapseln mot jord vilket ökar kylytan om jordplanets yta/PCB-storleken är av hygglig storlek. Om det är enklare prototyp så brukar jag löda kapseln direkt mot jord för att få lågförlust både elektrisk och termisk jord-anslutning. Egentliga mittbenet behöver ofta inte anslutas.
Reglera från 5 till 3.3 analogt är ofta lite på gränsen vad regulatorer klarar för att ge snygg reglering men eftersom det redan är för-reglerat så fungerar det kanske dugligt och vet inte vilken regulator som används.
Jämför LM7805CT som kräver ca 2 volt diff-spänning att leka med för att bli nämnvärt aktiv regulator.
Det är som nämnts relativt ovanligt att man reglerar analogt på detta sätt. Fall där sådant kan tänkas förekomma är om om har extrema krav på switch-brus. typ för instrument-förstärkare av små signaler.
Hade det gällt enstyck tillverkning så hade jag valt något i denna stilen: https://www.aliexpress.com/item/32487106307.html
Den ger i stort ingen värme alls som behöver kylas bort vid några 100mA.
Är det för serieproduktion så finns den liknande kretsen ROHM BD9227F som kan köpas för någon krona i volym och som ersätter bägge regulatorerna i ett steg.
Skriv svar