Att mäta exponeringstiden i en UV-låda
Att mäta exponeringstiden i en UV-låda
Jag har fått för mig att det är ganska stor skillnad mellan varma och kalla uv-rör, och dessutom hur ofta de varit använda. Hur skulle man kunna mäta den faktiska strålningen?
Min mätmetod är tråkig, men fungerar tillfredställande 
Sågar ut småbitar (inte för små då kanterna ofta blir dåliga, 3x3 cm eller så) av laminat. Skriver ut siffror i målområdet (7-11 för min del) tillsammans med lite tunna banor med dåligt clearence. Sedan Etsas dessa småbitar i motsvarande tid (etsa alla i 7 min, sen en minut åt gången medans man tar ut dom).
Framkalla och etsa, kolla vilket som blev bäst

Sågar ut småbitar (inte för små då kanterna ofta blir dåliga, 3x3 cm eller så) av laminat. Skriver ut siffror i målområdet (7-11 för min del) tillsammans med lite tunna banor med dåligt clearence. Sedan Etsas dessa småbitar i motsvarande tid (etsa alla i 7 min, sen en minut åt gången medans man tar ut dom).
Framkalla och etsa, kolla vilket som blev bäst

Jo uv-fotodioder/fototransistor är väl den mest självklara varianten, och antagligen den enklaste att implementera. Bygger man timer som ändå använder mikrokontroller är det ju inte så svårt att också låta den mäta på en fotodiod över tiden. Om mätvärdesresultaten sedan blir relativa snarare än absoluta kanske inte behöver betyda så mycket, men det får man ju avgöra först efter man prövat.
Är det någon som provar kan ni väl hojta till...
Är det någon som provar kan ni väl hojta till...
Hur länge exponerar ni i allmänhet med era UV-rör?
Hur länge exponerar ni i allmänhet med era UV-rör? Själv kör jag med ett valnligt (vitt- ej UV) kompaktlysrör på 18W i en armatur med reflektor. Filmen på kortet, en glasskiva på och armaturen ovanpå. 17 minuter brukar vara lagom i den.
Ett billigt alternativ alltså
Mitt billiga alternativ med vita kompaktlysrör ger allså ungefär 3-dubbel exponeringstid (fast jag har egentligen aldrig provat ut det, utan det funkade klockrent med en gång). Bara ett tips till den som inte vill köpa speciella UV rör.
Re: Hur länge exponerar ni i allmänhet med era UV-rör?
Jag använder ett gammalt Philips halvkroppssolarium med sex rör. Exponerar 2'45" med ca 30 cm mellan rör och laminat.manw skrev:Hur länge exponerar ni i allmänhet med era UV-rör?
Jag tyckte Marta:s idé lät bra så jag kollade upp lite mer.
Filter
http://www.hoyaoptics.com/pdf/U360.pdf
Fotodetektor
Elfa 75-206-87
Elfa 75-224-69
Filter
http://www.hoyaoptics.com/pdf/U360.pdf
Fotodetektor
Elfa 75-206-87
Elfa 75-224-69
Re: Ett billigt alternativ alltså
Det borde ju bara vara att ta in signalen i en uC och integrera den. Sen får man testa vilken mängd som är lämplig och göra så att den stängs av när den mängden uppnåtts. Då borde ju varmt/kallt/dåligt rör inte göra någon skillnad. Riktigt bra ide tycker jag.
Har du modifierat röret något?
Använder du bara ett rör?manw skrev:Mitt billiga alternativ med vita kompaktlysrör ger allså ungefär 3-dubbel exponeringstid (fast jag har egentligen aldrig provat ut det, utan det funkade klockrent med en gång). Bara ett tips till den som inte vill köpa speciella UV rör.
Har du modifierat röret något?
Såg att HOYA U-340 skulle passa bättre än U-360 eftersom den har högre dämpning i spärrbandet samt att passbandet även täcker hela UVB.
U-340 går att köpa från
http://www.edmundoptics.com/us/onlineca ... tr_26177=D
och kostar $23. Men det kanske finns någon som vet var man kan hitta ett billigare filter som blockerar 400nm-1500nm.
Man borde även undersöka om fotodetektorns kännslighets funktion överenstämmer med energi innerhållet på de olika våglängderna. Annars kan det bli svårt att beräkna den totala energimänden vid exponering.
U-340 går att köpa från
http://www.edmundoptics.com/us/onlineca ... tr_26177=D
och kostar $23. Men det kanske finns någon som vet var man kan hitta ett billigare filter som blockerar 400nm-1500nm.
Man borde även undersöka om fotodetektorns kännslighets funktion överenstämmer med energi innerhållet på de olika våglängderna. Annars kan det bli svårt att beräkna den totala energimänden vid exponering.