Vilket flussmedel för lödning med alutite?
Vilket flussmedel för lödning med alutite?
Her en ny ren stålborste i rostfritt samt en stål man kan rista med.
Ett ställe har tunna trådar som går sönder av borstande/ristande. Funderar på om det finns något bra flussmedel man kan pensla på just där?
Jag vill gärna få trådarna med in i lodet
Ett ställe har tunna trådar som går sönder av borstande/ristande. Funderar på om det finns något bra flussmedel man kan pensla på just där?
Jag vill gärna få trådarna med in i lodet
Re: Vilket flussmedel för lödning med alutite?
Nej. Ska löda på ett motorblock i aluminium.säter skrev:Ska du löda rostfritt med Alutite?
Fått utomordentlig hjälp av en kille här på forumet med fräsning men jag var själv ovetandes om att det var så tunnt gods på dett ställe så det gick igenom.
Många säger att det är svårsvetsat och kan slå sig och att löda är snällare mot blocket.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
flussmedel ska inte behövas enligt vad jag sett om det.
som jag förstått är alutite och liknande mestadels zink.
se till så du har bra ventilation eller utsug, vet inte om man kan få zinkfrossa av det men man kan aldrig vara för försiktig.
zinkfrossa är inte att leka med.
se till så du har bra ventilation eller utsug, vet inte om man kan få zinkfrossa av det men man kan aldrig vara för försiktig.
Jag har bara sett gubben som demonstrerar Alutite på Falumarknaden.
Han använder ingen stålborste, utan drar med en skruvmejsel bara.
Jo men som jag skrev så är det väldigt tunna trådar/remsor som inte går att rista på.jockysoft skrev:flussmedel ska inte behövas enligt vad jag sett om det.
Funkar en vanlig gasmask från biltema?
https://www.biltema.se/bygg/skyddsutrus ... 2000040037
Jag fattar fasen inte vad du menar med de här tunna remsorna.
Du måste förklara bättre.

Hört att det ska vara viktigt att bryta oxiden med rostfritt för att inte kontaminera. Men jag är nybörjare på det här...säter skrev:Jag har bara sett gubben som demonstrerar Alutite på Falumarknaden.
Insida vevhus och utsida vevhus.säter skrev:Jag fattar fasen inte vad du menar med de här tunna remsorna.![]()
Är extremt tunna remsor kvar efter fräsningen.
Tänker att det alltod är något att bygga lodet på.
Men kanske dumy om det finns oxid kvar på dessa.
Kan inte rengöra dom mekaniskt då fläks dom bort
Se inringat i rött. Min tanke var då om jag kunde pensla på flussmedel
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nu fattar jag vad du menar.
Om det var min grej skulle jag lägga igen det där med Belzona eller liknande.
Om det var min grej skulle jag lägga igen det där med Belzona eller liknande.
Bocka till en bit rostfri plåt som passar på insidan, spänn fast den med tvingar eller nåt.
Borsta rent med den rostfria borsten, du lär borsta bort dina tunna remsor men det spelar inte så stor roll, dom gör ingen direkt nytta ändå.
Sen värmer du hela vevhuset i ugnen, tar ut det och lindar in i en svetsfilt, då värmer du med gasolen och sen bygger du på med alutite/technoweld/whatever
ovanpå och bryt oxiden med den rostfria pinnen ordentligt, sen får det svalna och du plockar bort din rostfria plåt.
Jag har lödit en hel del alu med technoweld (samma sak som alutite under annat namn alltså) och det absolut svåraste är att hålla ordentlig värme på
arbetsstycket, det är ingen slump att dom som demar på mässor löder på små bitar, alu leder värme väldigt bra och en så stor grej måste i princip
förvärmas och hållas varm medans man löder i den.
Tror inte det är nån fara för galvfrossa när man värmer med gasol, men det är inte kul att få så det skadar ju inte med mask.
Borsta rent med den rostfria borsten, du lär borsta bort dina tunna remsor men det spelar inte så stor roll, dom gör ingen direkt nytta ändå.
Sen värmer du hela vevhuset i ugnen, tar ut det och lindar in i en svetsfilt, då värmer du med gasolen och sen bygger du på med alutite/technoweld/whatever
ovanpå och bryt oxiden med den rostfria pinnen ordentligt, sen får det svalna och du plockar bort din rostfria plåt.
Jag har lödit en hel del alu med technoweld (samma sak som alutite under annat namn alltså) och det absolut svåraste är att hålla ordentlig värme på
arbetsstycket, det är ingen slump att dom som demar på mässor löder på små bitar, alu leder värme väldigt bra och en så stor grej måste i princip
Tror inte det är nån fara för galvfrossa när man värmer med gasol, men det är inte kul att få så det skadar ju inte med mask.
Re: Vilket flussmedel för lödning med tecnoweld (alutite)?
Tack för bra tips. Har dock inte tillgång till ugn och stå i lägenhet och greja känns farligt. Har två varmluftspitoler och två gasolvärmare. Hoppas att det räcker. Bra ide med mothållet på vevhusets insida!Glenn skrev:Bocka till en bit rostfri plåt som passar på insidan, spänn fast den med tvingar eller nåt.
(Det är för övrigt tecnoweld jag köpt)
Öva lite på små skrotbitar först, men det är ganska lätt bara man får upp värmen.
Nån gång för lääänge sen gjorde jag tester där jag lödde ihop alubitar och både böjde i skruvstäd och sågade sönder för att se hur det blev, jag vet att jag till och med tog bilder och postade nånstans men det var nog inte på nåt forum utan snarare nån BBS eller mailinglista tror jag.
Jag köpte ett set med technoweld på en mässa efter att ha sett en demonstration, men det måste vara typ 20 år sen
På mässan använde dom just rostfritt som "form" när dom byggde upp saker, och jag har testat det själv efter det, balnd annat när jag lagade en insugningsplatta till en MC.
Nån gång för lääänge sen gjorde jag tester där jag lödde ihop alubitar och både böjde i skruvstäd och sågade sönder för att se hur det blev, jag vet att jag till och med tog bilder och postade nånstans men det var nog inte på nåt forum utan snarare nån BBS eller mailinglista tror jag.
Jag köpte ett set med technoweld på en mässa efter att ha sett en demonstration, men det måste vara typ 20 år sen

Så ni tror på att jag kan lyckas med detta?
Är ju bara en vägg där. Antar det inte blir något direkt högt tryck i vevhuset eller andra påfrestningar.
Går tex koppar eller annan metall ist för rostfritt.
Har lite sådant liggandes men just inget bit rostfritt
Är ju bara en vägg där. Antar det inte blir något direkt högt tryck i vevhuset eller andra påfrestningar.
Går tex koppar eller annan metall ist för rostfritt.
Har lite sådant liggandes men just inget bit rostfritt