Gitarrförstärkare med troligt trasigt slutsteg.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
CHEMASKBG

Gitarrförstärkare med troligt trasigt slutsteg.

Inlägg av CHEMASKBG »

Hejsan.
Har en gitarrförstärkare som jag misstänker har ett trasigt slutsteg. Det kommer ljud ur den men lågt plus att den blir överhettad och ljudet stängs av. Dom 2 silvriga transistorerna blir dyngvarma o relät I mitten bryter.

Vad och vad kan jag byta för att få igång gitarrförstärkaren?

Jag vet knappt hur ett slutsteg ser ut i en sådan här.

Bifogar bild.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av CHEMASKBG 10 februari 2020, 21:35:52, redigerad totalt 1 gång.
Rolf Zetterberg

Re: Gitarrförstärkare med troligt trasigt slutsteg.

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Välkommen,men det kan ju vara bra att få veta tillverkare och modell...
Ser ut som en Peavey,men de finns ju i en zillion varianter.
CHEMASKBG

Inlägg av CHEMASKBG »

Ja givetvis hehe. En peavey studio pro 112 transtube.
CHEMASKBG

Inlägg av CHEMASKBG »

Rolf Zetterberg skrev:Välkommen,men det kan ju vara bra att få veta tillverkare och modell...
Ser ut som en Peavey,men de finns ju i en zillion varianter.

Har du någon idé vore jag oerhört tacksam.
helmut

Inlägg av helmut »

Håller på och renoverar en biografförstärkare från ca 1977. Jag börjar med att kolla om det finns någon tomgångsspänning på högtalarutgången därefter ska jag byta ut kondensatorerna. Slutligen ska jag kolla transistorer som sitter på kylflänsar. Kan vara bra att kolla ic kretsar som sitter i hållare om det kan vara glappkontakter. För min del brukar glappkontakt vara en vanlig orsak till fel i modern elektronik som har hög klass på komponenter. Kan vara en bra ide att fundera på hur felet uppstod. Tvärdog eller en lång dödskamp innan den la av.
CHEMASKBG

Inlägg av CHEMASKBG »

helmut skrev:Håller på och renoverar en biografförstärkare från ca 1977. Jag börjar med att kolla om det finns någon tomgångsspänning på högtalarutgången därefter ska jag byta ut kondensatorerna. Slutligen ska jag kolla transistorer som sitter på kylflänsar. Kan vara bra att kolla ic kretsar som sitter i hållare om det kan vara glappkontakter. För min del brukar glappkontakt vara en vanlig orsak till fel i modern elektronik som har hög klass på komponenter. Kan vara en bra ide att fundera på hur felet uppstod. Tvärdog eller en lång dödskamp innan den la av.

Jag kopplade loss elementet o fick ut ca 50vdc.

Man byter alltså konningarna? Man ska inte mäta upp dom först? Kanske inte går när dom är fastlödda I en krets?
Finns en del ic kretsar. Får kolla dom.
Den har inte tvärdött utan när man slår på den är det inte riktigt några 80w ur den kan jag säga. Lite högre än pratvolym.
Sedan efter lite spelande så stendör ljudet. Då är effekttransistorerna dyngvarma o klixon har brutit.
Akai

Inlägg av Akai »

Det du kallar klixon är en termostat, den bryter när kylflänsen till transistorerna blir för varm. Troligen är det högtalaren den kopplar ur.

Du ska inte ha 50v på högtalaranslutningen, då är något fel i slutsteget.

Det man ska tänka på är att dessa förstärkare många gånger lever ett hårt liv. Släpas runt, vibrerar när det spelas osv, så kolla
efter brott på komponenten på de större komponenterna.

Mät upp de två vita effektmotstånden som sitter brevid "klixon" Vad har de för resistans? Är de ordentligt lödda på undersidan av kortet?

Leta efter spruckna lödningar runt slutsteget, det skulle kunna ge de symptom du har.
CHEMASKBG

Inlägg av CHEMASKBG »

Akai skrev:Det du kallar klixon är en termostat, den bryter när kylflänsen till transistorerna blir för varm. Troligen är det högtalaren den kopplar ur.

Du ska inte ha 50v på högtalaranslutningen, då är något fel i slutsteget.

Det man ska tänka på är att dessa förstärkare många gånger lever ett hårt liv. Släpas runt, vibrerar när det spelas osv, så kolla
efter brott på komponenten på de större komponenterna.

Mät upp de två vita effektmotstånden som sitter brevid "klixon" Vad har de för resistans? Är de ordentligt lödda på undersidan av kortet?

Ok. Ska leta efter brott. Ska även mäta dom två vita närmast klixon. Men kan man göra det när dom är pålödda?
Leta efter spruckna lödningar runt slutsteget, det skulle kunna ge de symptom du har.
opampen

Inlägg av opampen »

Tror inte att det är glapp kontakt i IC- kretsarna. Det skulle inte ge detta symtom! Möjligen en kortslutning i någon i så fall!

Felet ligger i slutsteget. Det sitter en drivtransistor (TO126 kåpa) till vänster om slutsteget. Har du mätt upp den? Det skulle också kunna vara effekt transistorerna som sitter kylflänsen som har blivit korslutning i. Det kan även ha blivit överslag mellan transistorerna och kylflänsen p.g.a den glimmer skivan som ligger i mellan trissorna och kylflänsen inte isolerar. Det händer i bland med just dessa isolerings skivor. Mät om du får ledning mellan kåpan på trissorna och kylflänsen. Då är det fel!

Det kan också vara någon av dom större kondingarna som det är kortis i!
CHEMASKBG

Inlägg av CHEMASKBG »

opampen skrev:Tror inte att det är glapp kontakt i IC- kretsarna. Det skulle inte ge detta symtom! Möjligen en kortslutning i någon i så fall!

Felet ligger i slutsteget. Det sitter en drivtransistor (TO126 kåpa) till vänster om slutsteget. Har du mätt upp den? Det skulle också kunna vara effekt transistorerna som sitter kylflänsen som har blivit korslutning i. Det kan även ha blivit överslag mellan transistorerna och kylflänsen p.g.a den glimmer skivan som ligger i mellan trissorna och kylflänsen inte isolerar. Det händer i bland med just dessa isolerings skivor. Mät om du får ledning mellan kåpan på trissorna och kylflänsen. Då är det fel!

Ok.... Jag kanske har gett mej in i något som jag borde lämna bort men jag är så vetgirig o envis. Haha.
Jag tror vi måste reda ut några begrepp för den som har lust.
1. Drivtransistor med to126 är en sådan med skruv igenom?
Vet dock inte hur man mäter den isf.
2. Kan man mäta grejer på ett kretskort även om dom är lössa I en "krets" o få rätt värden?
3. Glimmerskiva?
4. Trissor är transistorer?

Ursäkta om jag är mission impossible. Isf säg till. Ni som har ork o tycker det är roligt att lära ut. Kör på!

Tack så länge ska ni veta.
CHEMASKBG

Inlägg av CHEMASKBG »

Nu har jag mätt lite. Alla dom vita sockerbitarna (resistorerna?) stämmer I ohm men inte dom två närmast klixonrelä. Dom ska vara på 33 ohm. Visar endast 1.
CHEMASKBG

Inlägg av CHEMASKBG »

Så här ser lödningarna ut till benen för effekttransistorerna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen

Inlägg av opampen »

CHEMASKBG skrev:
opampen skrev:Tror inte att det är glapp kontakt i IC- kretsarna. Det skulle inte ge detta symtom! Möjligen en kortslutning i någon i så fall!

Ok.... Jag kanske har gett mej in i något som jag borde lämna bort men jag är så vetgirig o envis. Haha.
2. Kan man mäta grejer på ett kretskort även om dom är lössa I en "krets" o få rätt värden?
3. Glimmerskiva?

Ursäkta om jag är mission impossible. Isf säg till. Ni som har ork o tycker det är roligt att lära ut. Kör på!

1. Ja, det är den som sitter fast med en skruv på kortet!

2. Ja, det går att se om transistorn leder eller avbrott eller kortslutning. Du mäter med en multimeter.

3. Glimmerskiva är den isolerings platta som ligger mellan transistorn och kylflänsen. Det kan vara annat material också som t.ex. silikon.

4.Trissa är lika med transistor!
CHEMASKBG

Inlägg av CHEMASKBG »

opampen skrev:
CHEMASKBG skrev:

3. Glimmerskiva?

1. Ja, det är den som sitter fast med en skruv på kortet!

2. Ja, det går att se om transistorn leder eller avbrott eller kortslutning. Du mäter med en multimeter.

3. Glimmerskiva är den isolerings platta som ligger mellan transistorn och kylflänsen. Det kan vara annat material också som t.ex. silikon.

4.Trissa är lika med transistor!
Ok. Då får jag bara lära nej hur jag ska mäta men det löser jag nog. Det som beskymmrar mej mest nu är dom 2 resistorerna som inte visar 30ohm. Kanske är dom som är boven o resten följt med om jag har otur?
Akai

Inlägg av Akai »

Jag tycker lödningen på transistor så Bas ser konstig ut. Hur ser det ut på den andra transistorn?

Resistorerna är isf Ok.
Skriv svar