Styra output från 555 med transistor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Styra output från 555 med transistor

Inlägg av Limen »

Hej,

Jag håller på så smått med ett litet projekt där jag skulle behöva lite stöd :) Det är en bit över 10 år sedan jag pysslade med elektronik på allvar och det mesta av kunskapen har klingat av med åren.

Jag ska försöka förklara vad jag vill åstadkomma:
En mindre pump (<2A) ska hastighetsregleras med PWM. Detta löser jag med en NE555+NPN-trissa (TIP122).
Det jag nu försöker lösa är att jag vill kunna styra pumpen ON/OFF med hjälp av en Arduino.
Sättet jag tänker mig att lösa detta på är att låta Arduinon styra ytterligare en transistor (BC337) som en switch för att styra om Output från 555:an ska få komma fram till TIP122:an eller inte.
När porten på Arduinon är LÅG släpper inte BC337:an vidare Output till TIP122 -> Pumpen står still.
När porten på Arduinon är HÖG så släpper BC337:an vidare Output till TIP122 -> Pumpen snurrar med hastigheten satt av potentiometern.

Är detta ett vettigt sätt att lösa problemet på eller går det att göra enklare?

Såhär tänker jag mig det hela. ARDUINO_PORT är alltså en digital utgång på Arduinon. Värdena på R2 och R3 är godtyckligt satta - behöver räkna på vilka värden jag ska ersätta dessa med.
Anteckning 2020-02-02 210819.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: Styra output från 555 med transistor

Inlägg av 4kTRB »

Tror det blir bättre om du styr pinne 4, RESET.
Sidan 12, DC-switcharen med Remote Control via pinne 4.
http://www.sophphx.caltech.edu/Physics_ ... ppnote.pdf
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Smart! :tumupp: Tack för detta - så lätt att låsa sig i en viss tankebana om man grubblat på något för länge.
jah

Inlägg av jah »

Men varför behövs en 555:a om man ändå har en Arduino?
Kan väl köra PWM direkt på en portpinne istället...!?

/J
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Det kan man absolut :)
Men jag är så kass på programmering att jag hellre löser det med hårdvara. Jag har fullt sjå att få Arduinon att hantera andra delar i projektet så jag löser gärna så mycket som möjligt med hårdvara.
jah

Inlägg av jah »

Nu kollade jag inte vilken PWM-frekvens 555:an genererar i det här fallet, men om den färdiga PWM-funktionen i Arduino (490/980Hz ) kan användas så behövs bara en enda instruktion ( analogWrite(0..255) ) för att starta PWM på en utgång.
Läs mer här http://www.arduino.cc/en/Reference/AnalogWrite.html

Känns så onödigt med en massa extra komponenter när det kan vara så mycket enklare i mjukvara.

Och vill du fortsätta använda potentiometer för hastigheten, så kopplar du löparen till en port med analog ingång, och ändarna till 0 resp 5V.

Placera detta i Loop, så gör det samma sak som din 555:a (byt ut POTPIN/PWMPIN mot de portar du väljer)

Kod: Markera allt

int Pot = analogRead(POTPIN)/4;    // Läser analoga värdet 0..1023, dividera för att skala till PWM
  analogWrite(PWMPIN, Pot);          // Skriver "analogt" värde 0..255, 0=avstängd; 255=fullt till
Sen kan jag rekommendera att använda en N-MOS transistor istället för TIP122, men inget måste.

/J
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Om du kör det i en loop låser du väl andra uppgifter som arduino eventuellt ska hantera?
jah

Inlägg av jah »

"Loop" är huvudprocessen i Arduino, som alltid snurrar efter initiering/setup är färdig.

Så nej, det är ingen egen evig loop som avses.
/J

.
Skriv svar