Elektronisk teknikmojäng ersätter livsfarlig rökning: POD
- Klickmans
- EF Sponsor
- Kontakt:
Elektronisk teknikmojäng ersätter livsfarlig rökning: POD
Röker gör fortfarande miljontals människor, och staten gnuggar sina händer över intäkterna.
Men dom senaste åren verkar det ha blivit mer vanligt att folk slutar med tobak, och kör EL.
Precis som allt annat fossilt så går utvecklingen fort mot batteridrivna alternativ, Vape kallat.
Just nu är det lite mindre mojänger som gäller, kallas POD/AIO.
Tekniken bakom är väl inte allt för avancerad idag, men jag tänker på framtidens rökare, sen.
Kommer dom ens att komma ihåg den analoga tiden, då när man tände med en tändsticka?
Personligen lyckades jag snabbt sluta röka på det här sättet, med elektroniska stimulansmedel.
Om jag förstått det rätt så var det Hon Lik som i modern tid tillverkade den första prototypen.
På första bilden där videon startar ser man själva elektroniken som nu har räddat tusentals liv.
Tyckte jag ville försöka göra en tråd som kan få nutida rökare att testa ett alternativ till tobak.
Kan se ut så här idag, 2020.
Hur det ser ut om fem år vet ingen, men elektroniken blir både bättre och säkrare, även mindre.
Alla som är det minsta insatta i elektronik kan se att det är enkelt att tillverka en, och så gör Kina.
Dom är förmodligen störst i världen på sånt här, precis som så mycket annat inom teknikområdet.
Robotar, mobiler, tv. och allt dom nu kan hitta på.
Själv har jag inte den tekniska kompetens som krävs för att skapa en bättre framtid, men dom har.
Förmodligen även många av er som finns här på forumet, tänk vad er samlade kunskap kan skapa.
För att bättre försöka förstå basics så anslöt även jag mig, och det är väldigt intressant att läsa här.
Lära till viss del, jag är rätt gammal och trög.
(Har inte för avsikt att aktivt delta i eventuella vapediskussioner, ville bara skapa en ny elektroniktråd)
Kan denna hjälpa någon här att bli kvitt sitt tobaksbegär så är det dock Win Win, rök luktar inte så gott.
Teknik och elektronik hör ihop, så varför inte öppna sina sinnen och fundera på om det kan hjälpa till?
2015 slutade jag, och min fru är lika glad som jag.
Man skulle kunna jämföra, med hur det var när man var själv femton och körde på oljeblandad bensin.
Idag är jag 61 år, och vill inget hellre än att köra med el, aldrig att jag skulle vilja gå tillbaks till fossilt.
Det är rena drömmen att kunna cykla med elassistans, och ännu bättre kommer det att bli med permon.
Ingen rök, inga avgaser. Bara njutning, så länge batterierna funkar.
Men dom senaste åren verkar det ha blivit mer vanligt att folk slutar med tobak, och kör EL.
Precis som allt annat fossilt så går utvecklingen fort mot batteridrivna alternativ, Vape kallat.
Just nu är det lite mindre mojänger som gäller, kallas POD/AIO.
Tekniken bakom är väl inte allt för avancerad idag, men jag tänker på framtidens rökare, sen.
Kommer dom ens att komma ihåg den analoga tiden, då när man tände med en tändsticka?
Personligen lyckades jag snabbt sluta röka på det här sättet, med elektroniska stimulansmedel.
Om jag förstått det rätt så var det Hon Lik som i modern tid tillverkade den första prototypen.
På första bilden där videon startar ser man själva elektroniken som nu har räddat tusentals liv.
Tyckte jag ville försöka göra en tråd som kan få nutida rökare att testa ett alternativ till tobak.
Kan se ut så här idag, 2020.
Hur det ser ut om fem år vet ingen, men elektroniken blir både bättre och säkrare, även mindre.
Alla som är det minsta insatta i elektronik kan se att det är enkelt att tillverka en, och så gör Kina.
Dom är förmodligen störst i världen på sånt här, precis som så mycket annat inom teknikområdet.
Robotar, mobiler, tv. och allt dom nu kan hitta på.
Själv har jag inte den tekniska kompetens som krävs för att skapa en bättre framtid, men dom har.
Förmodligen även många av er som finns här på forumet, tänk vad er samlade kunskap kan skapa.
För att bättre försöka förstå basics så anslöt även jag mig, och det är väldigt intressant att läsa här.
Lära till viss del, jag är rätt gammal och trög.
(Har inte för avsikt att aktivt delta i eventuella vapediskussioner, ville bara skapa en ny elektroniktråd)
Kan denna hjälpa någon här att bli kvitt sitt tobaksbegär så är det dock Win Win, rök luktar inte så gott.
Teknik och elektronik hör ihop, så varför inte öppna sina sinnen och fundera på om det kan hjälpa till?
2015 slutade jag, och min fru är lika glad som jag.
Man skulle kunna jämföra, med hur det var när man var själv femton och körde på oljeblandad bensin.
Idag är jag 61 år, och vill inget hellre än att köra med el, aldrig att jag skulle vilja gå tillbaks till fossilt.
Det är rena drömmen att kunna cykla med elassistans, och ännu bättre kommer det att bli med permon.
Ingen rök, inga avgaser. Bara njutning, så länge batterierna funkar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Elektronisk teknikmojäng ersätter livsfarlig rökning: PO
Men staten lär väl knappast gå plus på tobakskatten mtp hur mycket sjukhusvård rökare kräver?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Nu är ju lungcancer och dess orsak rökningen en bra grej för samhället. Tobaksskatten ger staten goda inkomster och lungcancer är ofta ganska aggressiv, slår till (om man rökt hela sitt liv) när man går i pension, så man trillar snabbt av pinn = låga vårdkostnader och några större pensionsbelopp behöver inte betalas ut.
En riktig LOOSE - WINN. Magdalena vinner, Pelle Borstbindare förlorar.
En riktig LOOSE - WINN. Magdalena vinner, Pelle Borstbindare förlorar.
Problemet är väl att man fortfarande kör med nikotinvätska i e-ciggaretterna?
Finns en seriös rapport som beskriver farorna.
https://tobaksfakta.se/wp-content/uploa ... 180424.pdf
Finns en seriös rapport som beskriver farorna.
https://tobaksfakta.se/wp-content/uploa ... 180424.pdf
Öh, nej, vi rökare kostar staten ingenting, å vi aldrig är sjuka.AndLi skrev:Men staten lär väl knappast gå plus på tobakskatten mtp hur mycket sjukhusvård rökare kräver?
När vi kilar vidare, så slipper det offentliga långa vårdtider, pga senilitet mm.
Idrottare och vegetarianer och liknande kostar mängder, då de alltid är sjuk/skadade.
Skulle vara kul att se den statistiken... 

tror att statistiken visar att rökning kostar samhället pengar,
att det skulle vara tvärt om är bara ett argument för de som inte vill sluta.
att det skulle vara tvärt om är bara ett argument för de som inte vill sluta.
-
Visa faktabaserad kunskap i ämnet i stället för att tro.
Tro gör man på andra ställen, en upplyst befolkning borde inte utala sig utan faktabakgrund.
Jag avser spekulationerna huruvida rökning går plus eller minus i samhället. eller om det är statens subventioner till industrin.
För övrigt tycke jag E-cig är det mest idiotiska som någonsin uppfunnits.
Näste efter vanliga tobak förstås.
Roy
Tro gör man på andra ställen, en upplyst befolkning borde inte utala sig utan faktabakgrund.
Jag avser spekulationerna huruvida rökning går plus eller minus i samhället. eller om det är statens subventioner till industrin.
För övrigt tycke jag E-cig är det mest idiotiska som någonsin uppfunnits.
Näste efter vanliga tobak förstås.
Roy
att man tror kan basera sig på tidigare erfarenhet i ämnen, som man kanske inte minns eller kan återge som fakta eller minnas referenser,
tro behöver alltså inte vara felaktigt....
och det är mycket bättre att skriva att man "tror" något här än att som väldigt många gör, säger det som en sanning..
FAST DE HAR FEL!
det är oerhört mycket mera irriterande och störande, hoppas många ni tar åt er!
https://www.cancerfonden.se/nyhet/sa-my ... -samhallet
https://tobaksfakta.se/rokningen-mer-an ... attningar/
https://www.can.se/fakta/tobak/
https://www.netdoktor.se/cancer/lungcan ... sekvenser/
orkar inte klippa och klistra mera, sök själv
säg gärna att det är fel och är antirökpropaganda,
och att rökning är bra för samhällen och folket däri,
själv kan jag i h-e inte förstå hur NÅGON frivilligt kan börja suga i sig rök från NÅGOT,
ursprungligen handlar det om fåfänga, man vill vara cool inför kompisar,
tills man är fast och har en hjärnskada då nikotinet för alltid ockuperat ens belöningssystem...
tro behöver alltså inte vara felaktigt....
och det är mycket bättre att skriva att man "tror" något här än att som väldigt många gör, säger det som en sanning..
FAST DE HAR FEL!
det är oerhört mycket mera irriterande och störande, hoppas många ni tar åt er!
https://www.cancerfonden.se/nyhet/sa-my ... -samhallet
https://tobaksfakta.se/rokningen-mer-an ... attningar/
https://www.can.se/fakta/tobak/
https://www.netdoktor.se/cancer/lungcan ... sekvenser/
orkar inte klippa och klistra mera, sök själv
säg gärna att det är fel och är antirökpropaganda,
och att rökning är bra för samhällen och folket däri,
själv kan jag i h-e inte förstå hur NÅGON frivilligt kan börja suga i sig rök från NÅGOT,
ursprungligen handlar det om fåfänga, man vill vara cool inför kompisar,
tills man är fast och har en hjärnskada då nikotinet för alltid ockuperat ens belöningssystem...
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Somligt är skrivet med viss ironi och behöver kanske inte alltför STORA (
) bokstäver för att bemötas kritiskt.
Det finns mycket här i samhället och som folk i gemen har en åsikt om. Så t ex bekostar alkoholskatten inte alls all skit som alkoholen orsakar, bilskatten bekostar inte alls alla vägar som byggs och så vidare.

Det finns mycket här i samhället och som folk i gemen har en åsikt om. Så t ex bekostar alkoholskatten inte alls all skit som alkoholen orsakar, bilskatten bekostar inte alls alla vägar som byggs och så vidare.
Perfekt, man borde alltså uppmana människor att röka. Och eftersom det bara är korkade människor som går på det så blir det kanske en rensning i genpolen med... nackdelen är väl att de oftast redan har hunnit föröka sig innan de dör... men ett liv med att stå ute o kylan och se korkade ut med sina cigaretter är ju också ett straff...TomasL skrev:Öh, nej, vi rökare kostar staten ingenting, å vi aldrig är sjuka.AndLi skrev:Men staten lär väl knappast gå plus på tobakskatten mtp hur mycket sjukhusvård rökare kräver?
När vi kilar vidare, så slipper det offentliga långa vårdtider, pga senilitet mm.
Idrottare och vegetarianer och liknande kostar mängder, då de alltid är sjuk/skadade.
Vilken nivå denna tråd snabbt dök ner till, kanske kan ta jobb som rysstroll vilken dag som helst...
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
- Hobbyisten
- Gått bort
Antirökorganisationer kör med argument som att "all tobak är lika farligt", det gick ut forskare som sa att vi måste sluta ljuga om det här, om alla rökare började snusa skulle folkhälsan öka drastiskt. Jag snusar själv vilket räddade mina lungor, och att mitt belöningssystem skulle tagit skada har jag inte märkt. "Rökare är trevligare" säger många människor, och månne kan det vara så att man mår bra av en mild stimulantia. Ska vi förbjuda kaffe med ?
-
Bullshit. Sprid inte lögner och dumheter!Klickmans skrev:staten gnuggar sina händer över intäkterna.
Tobaksskatten är till för att ge ekonomiska incitament att sluta röka eller inte börja röka.
Precis. Och idag överlever många fler cancerpatienter än förr i tiden, därför att vården har blivit bättre. Sen röker tobaksmissbrukarna igen och behöver mer vård senare.AndLi skrev:Men staten lär väl knappast gå plus på tobakskatten mtp hur mycket sjukhusvård rökare kräver?
Men argumentet höll inte förr i tiden heller. I mitten av 90-talet, strax innan han dog i cancer, samlade min laryngektomerade far, som var journalist, ihop faktiska siffror för hur mycket hans vård hade kostat och jämförde det med skatteintäkterna för de cigaretter han rökt sedan tonåren. Nu har jag inte kvar tidningen han publicerade uträkningen i, men jag kommer ihåg att intäkterna var inte i närheten av vårdkostnaderna för honom.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Poppar lite och inväntar stora hänglåset.