Routern har fått snurren?!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Routern har fått snurren?!

Inlägg av JimmyAndersson »

Tar det från början:

Skulle mäta sekundärsidan på en liten transformator. Kopplade in den, men kopplade ur den lika fort eftersom det kom en vit illaluktande rök från den! :shock:

Taklampan i sovrummet, routern, ADSL-modemet och en dator hade slocknat, men de kom i gång efter jag bytt en 10A-säkring i proppskåpet.....

Efter detta märkte jag att en dator blivit tilldelat ett konstigt IP-nummer. Den borde inte kunna få det IP't pga min konfigurering av routern. Försökte gå in i routerns inställningar från en annan dator. -Det gick inte. Routern ger däremot den här andra datorn ett 'normalt' IP-nummer.

Vad har hänt? Kan transformatorn jag testade ha skickat en strömspik till routern? (De var kopplade till samma vägguttag. -En dumhet jag ångrar djupt. Dessvärre är man inte så skärpt när man är förkyld.)

Alla portar på routern fungerar. Routern tilldelar en dator rätt IP. Routern släpper bara ut den datorn på internet. Har provat att byta plats på nätverksladdarna utan resultat.

Har routern blivit 'halv-stekt' möjligen?
Det tråkigaste är att det är min moddade router som drabbats. :(

Tja, det är väl bara att köpa en ny router...
Säkerligen kommer någon "D-Link-hatare" att svara. Därför undrar jag:
Om jag ska prova ett annat märke. Vilket? -Vill gärna ha flera förslag. Gärna de med WLAN och minst 5 "vanliga" portar.
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

Vilket IP ger den din dator?
Börjar det med 169.254. ?
Har du satt upp "statisk" dhcp? (tilldelar address baserat på MAC)?
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

Har alldrig hört tallas om att routern kan bli grillad av att en propp går.

>Om jag ska prova ett annat märke. Vilket? -Vill gärna ha flera förslag. >Gärna de med WLAN och minst 5 "vanliga" portar.

Jag antar att du vill ha en som klarar att strömmen går också, mejla D-link och fråga om det ska hända såhär.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Eelector:
Jo, den datorn som inte kommer åt nätverket eller internet har ett IP som börjar på 169.254.xxx.xxx. Ledtråd?

Både den och datorn som kommer åt nätverk/internet kör med DHCP. Inte statiskt däremot. Hade tänkt ändra det.

Stolleman:
Är inte säker på om du skojjar eller inte.. :)
Om tillochmed en 10A-säkring går så kvittar det vad man har för märke på routern. Om transformatorn är skyldig så skulle det hjälpt mer med ett överspänningskydd till routern. Eller att jag kopplat transformatorn till ett eget vägguttag. Brukar göra så i vanliga fall..
Senast redigerad av JimmyAndersson 28 februari 2006, 20:16:55, redigerad totalt 1 gång.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

prova att hålla inne den lilla knappen i hålet på baksidan med en säkerhetsnål/gem/pinne/penna av något slag i 30-60 sekunder. sedan släpper du.
Sedan så ska alla inställningar vara default...

169-nummer beror på att datorn inte når DHCP-servern (timeout). Då får den en "automatiskt privat IP-adress" som ligger inom serien 169.x.x.x
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det här var lite skumt....
Kopplade ur nätadapter och testade en Reset (hålet på baksidan).
När jag kopplade tillbaka nätadaptern så blinkade lysdioderna på routern en gång. Precis som om en kondensator laddades ur. Provade igen, men samma sak. Innan Reset'en så lös lysdioderna. Hade även testat koppla in/ur nätadaptern tidigare, men då lös lysdioderna. Nu lyser de inte längre. Har mätt nätdadaptern och den är ok.

Kollade efter jag skrev raderna ovan och nu lyser de, men ganska svagt.
Routern lever fortfarande (annars kunde jag inte postat detta inlägg) men jag kommer inte in i inställningarna på den.

edit: Nu lyser de normalt igen...
Hm?
Tekko

Inlägg av Tekko »

Släng routerskrotet och köp en switch. :wink:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Smått ok tips. :D

Tips på märken/modeller? Någon favorit?
(Som jag skrev tidigare så vore det inte fel med en burk med trådlös anslutning.)
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

prova att reseta den med strömmen på...
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

D-Link-hataren på anmäler sig :)

Själv kör jag en SMC7804WBRA, har funkat perfekt ända sedan jag köpte den. Rätt mycket avancerade inställningar också. Tyvärr är den lite dyr, min köpte jag för 1400kr.
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

Som sebastian säger, 169.254.*.* betyder att windows inte får svar från DHCP-servern. Att det fortfarande fungerar från en dator verkar konstigt.

Läs om reset i manualen. Ibland kan man behöva hålla reset intryckt ett visst antal sek. Det kan också vara så att man skall sätta i nätadaptern medans man håller reset intryckt, osv.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Enligt manualen ska man hålla inne reset i 10 sekunder med nätadaptern isatt. När WLAN-lysdioden har slutat blinka så ska det vara klart. Jag märker ingen som helst reaktion från routern när jag gör en reset...

Provade att koppla ur/in nätadaptern igen. Lysdioderna tänds nu omedelbart. Men jag kommer ändå inte in i konfigurationsprogrammet för routern.

Har kollat på Dustin, men deras routrar var lite för stora och dyra. Såg däremot en på Datorbutiken som hade inbyggd USB-skrivarserver. Trevlig feature. Frågan är bara hur det fungerar med lite mer speciella skrivarinställningar..
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Tekko skrev:Släng routerskrotet och köp en switch. :wink:
hmm..... och? Vad hjälper då detta inköpet?
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

Testa att ladda hem en portscanner och se vilka (om någon) av routerns TCP/UDP portar som svarar på tilltal. Kanske accepterar den en ny firmware via TFTP.
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

Det finns (minst?) ett "standardfel" på D-link, nämligen nätdelen.
Kolla att mäta spänningen under belasting. Olastat ser den hur fin ut som helst, men lastar man den så rasar spänningen.
Boven i dramat är en lyt som torkat ut.
Om man utsätter den ihoplimmade nätdelen för lite "milt våld" i ett skruvstycke och/eller polygrip så kan man komma in.
Det är den stora lyten som är kass. Byt den och du har förhoppningsvis en frisk router igen.
Skriv svar