Skulle mäta sekundärsidan på en liten transformator. Kopplade in den, men kopplade ur den lika fort eftersom det kom en vit illaluktande rök från den!

Taklampan i sovrummet, routern, ADSL-modemet och en dator hade slocknat, men de kom i gång efter jag bytt en 10A-säkring i proppskåpet.....
Efter detta märkte jag att en dator blivit tilldelat ett konstigt IP-nummer. Den borde inte kunna få det IP't pga min konfigurering av routern. Försökte gå in i routerns inställningar från en annan dator. -Det gick inte. Routern ger däremot den här andra datorn ett 'normalt' IP-nummer.
Vad har hänt? Kan transformatorn jag testade ha skickat en strömspik till routern? (De var kopplade till samma vägguttag. -En dumhet jag ångrar djupt. Dessvärre är man inte så skärpt när man är förkyld.)
Alla portar på routern fungerar. Routern tilldelar en dator rätt IP. Routern släpper bara ut den datorn på internet. Har provat att byta plats på nätverksladdarna utan resultat.
Har routern blivit 'halv-stekt' möjligen?
Det tråkigaste är att det är min moddade router som drabbats.

Tja, det är väl bara att köpa en ny router...
Säkerligen kommer någon "D-Link-hatare" att svara. Därför undrar jag:
Om jag ska prova ett annat märke. Vilket? -Vill gärna ha flera förslag. Gärna de med WLAN och minst 5 "vanliga" portar.