Ska besöka Stockholm och Elfa

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
helmut

Ska besöka Stockholm och Elfa

Inlägg av helmut »

Tänkte passa på att besöka ELFA. Men vilken butik ska jag besöka? När jag var inne på deras hemsida verkar det som om det finns färre komponenter i butiken i Solna.
Reagerade på att det ofta står utgående när jag är inne på deras internet sida. Vet inte om komponenter som jag använde för ca 10 år sedan ersatts med modernare eller håller ELFA på och avvecklar.
Har en lista med 15 poster varav vissa komponenter bara säljs i minst 100 st Annars är det mest bara 2-5 komponenter av varje. Vet inte om folket i butiken blir sura på mej om jag vill att man plockar fram dessa medans jag väntar?
Användarvisningsbild
Jonaz

Re: Ska besöka Stockholm och Elfa

Inlägg av Jonaz »

Dom finns väl bara i Solna nu sedan ganska många år sedan. Typ 5?
Det är kölappsystem där, var förberedd med en lista så går det nog bra.
hummel

Inlägg av hummel »

Enbart butik i Solna, deras lager i annat land.
Lägg beställning några dagar i förväg så artiklarna finns i butiken vid ditt besök.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ja, kommer du dit med en lista i handen kommer dom knappt ha nåt på listan, det var länge sen det fungerade.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Beställ för avhämtning, sedan kan du ju strosa omkring i butiken lite, men det är ingen ”wwhaaao” upplevelse med butiken.

Protte
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

I butiken och det lilla lager de har finns oftast bara det absolut vanligaste bland standardgrejer.
I hyllorna finns lite batterier, audio/video-kontaktdon, kablar, krympslangar, kapslingar, mätinstrument, skruvmejslar, ficklampor, experimentkort mm. som i vilken elektronikbutik som helst.
Plus lite utgående produkter som de inte blivit av med än.
Senaste åren har jag alltid förbeställt för avhämtning i butik.
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Ja det är ju inte värt en omväg direkt.
helmut

Inlägg av helmut »

På deras hemsida kunde jag se att det kanske fanns 1000 komponenter i lager men bara 50 i butiken i Solna. Var ganska många år sedan jag såg att man hade en butik vid Kungens kurva.
Får lägga in en beställning en vecka innan jag besöker Stockholm så slipper jag reta mig på alla massor med småpaket som droppar ner i min brevlåda när jag skickar in en beställning.
Var ganska många år sedan jag besökte butiken och har för mig att del låg inom gångavstånd från Sundbybergs station till Industrivägen. Har varit bortskämd med att ha Mikro-Kitt butiken i Västerås "butiken slog igen för ett par månader sedan" som på några dagar tagit hem komponenter som inte funnits hos elfa.
Tycker att det är lite struligt att hitta komponenter på ELFAs hemsida och deras sista papperskatalog börjar bli både gammal och sliten.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Butiken i kungens kurva hann jag bara besöka en gång under dess korta levnadstid, solnabutiken var ju dock guld förr när dom hade huvudlagret där.. not anymore..
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

helmut skrev:Var ganska många år sedan jag besökte butiken och har för mig att del låg inom gångavstånd från Sundbybergs station till Industrivägen.
Det är inte långt att gå från Solna C.

"Nu säljer Dätwyler distributionsverksamheten i Distrelec och Nedis till tyska Aurelius. Bolagen omsätter tillsammans 300 miljoner schweiziska franc, cirka 2,9 miljarder kronor.

Ingen köpeskilling uppges men affären innebär en förlust på 670 miljoner schweiziska franc motsvarande 6,5 miljarder kronor. Det handlar primärt om nedskrivningar av goodwill och påverkar inte kassaflödet.
Dätwyler överväger också att sälja dotterbolaget Reichelt, som också sysslar med distribution, för att helt fokusera på tätningar till medicinteknik- och fordonsbranschen."

http://www.etn.se/index.php/nyheter/664 ... agare.html

Nya ägare, hoppas butiken blir kvar. Kanske var tappet av TI det som fick dem att ge upp.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

helmut skrev: Var ganska många år sedan jag besökte butiken och har för mig att del låg inom gångavstånd från Sundbybergs station till Industrivägen.
Jag skulle väl kalla det utökat gångavstånd... Jag vet att jag tagit mig rälsburet dit vid någon källarutförsäljning... men att det är en bit att traska...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Solna C T-bana ↔ Elfa 1,2 km
Sundbyberg T-bana ↔ Elfa 3,1 km
Västra skogen T-bana ↔ Elfa 2,1 km
:)

Har för mig att fjärrtågen inte stannar vid Sundbyberg längre :humm:
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Förr stannade det ju en buss precis utanför dock, jag har för mej att i forntiden (alltså innan jag tog körkort 1995) så brukade vi åka tåg till stan, sen tunnelbana till centralen, byte av linje, tunnelbana till solna och sen buss till elfa :)

Gissar att bussen fortfarande stannar där.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Busshållplatsen heter just "Industrivägen", därifrån är det ~250 meter att gå, du kan åka buss 506 från Solna Centrum eller buss 507 från Odenplan.
opampen

Inlägg av opampen »

Du kan ta buss 506 från antingen Sundbyberg eller Solna C. Stannar Solna vägen, Hållplats Industrivägen därifrån ca. 3 min. gångavstånd till Elfa på Industrivägen 23.

Eller buss 507. från Västra skogen. Eller om du kommer från stan, Odenplan.

Buss 506/507 stannar på samma hållplats som dom alltid gjort!
Skriv svar