Koppla hörlurar till gammal fast telefon (Dialog Ericsson)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
berga

Koppla hörlurar till gammal fast telefon (Dialog Ericsson)

Inlägg av berga »

Hej!

Försöker sätta ihop en senior telefon.

Jag har en gammal grå fast telefon med snurrskiva. Heter Dialog Ericsson.
Bild

Till denna tänkte jag koppla till ett par vanliga stereo hörlurar.
Bild

Är detta möjligt? Jag sökt efter kopplingsschema på http://www.stsf.org/ men hittar inte telefonen bland schemorna.

Vad jag förstår så pendlar likspäningen i de fasta nätet mellan 5-90 V beroende på om de ringer m.m.

Någon som har tips? Kan jag koppla in detta direkt, genom att bara tabort 3,5 mm hanen på hörlurarna. (Prata får man göra genom den gamla luren.)

Mvh//Berga
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Koppla hörlurar till gammal fast telefon (Dialog Ericsso

Inlägg av MadModder »

När jag var liten gjorde jag ett headset av ett par gamla freestyle-lurar, en eker, en elektretmikrofon, ljudkabel, en 3,5mm-kontakt, och en 2-pol strömställare.
Detta kopplade jag in till min knapptelefon och det gick hur bra som helst. Det är dock lite elektronik mellan telefonlinjen och högtalaren i en sån.
I ditt fall skulle vilja ha en kondensator, ett motstånd och en zenerdiod mellan som hindrar DC och den höga spänningen att nå lurarna.

[edit]
Min gamla telefon var en Audix MX 810. Den har som alla andra allt-i-ett-telefoner med knappar och uppringningsminne elektronik för separation och drivning av elektretmikrofon och vanlig högtalare, så det kunde inte bli enklare. Det lät bra också.
Nerre

Inlägg av Nerre »

I en gammal Dialog så sitter kolkornsmikrofon och högtalare i serie vill jag minnas, det är alltså inte helt trivialt att koppla headset till en sån.

När jag höll på med närradio så byggde vi så kallade "telefonlådor", jag vill minnas att man i många lösningar där använde en trafo med dubbla sekundärer. Primärlindingen ansluten till telefonlinjen och sen en sekundär till ljud in och en till ljud ut (det satt antagligen en förstärkare på vardera lindning, riktad åt olika håll).

Trafon "blockerar" ju i princip likspänningen, men det finns väl risk att kärnan blir magnetiskt mättad.

Jag gick ju på gymnasiet på den tiden och var inte helt insatt i konstruktionerna, vi byggde typ bara efter schema som vi fick från Gagagarin typ:)
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

En konding 100nF i serie för att stoppa DC sedan en trimpot (cirka 100 Ω) till lurarna för att ställa in lagom volym.
Kan väl funka :wink:
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Impedanserna kommer inte att lira. Utöver kasst och lågt ljud finns risk för besvärlig medhörning, som kan vara extra störande om man hör dåligt.
Inte särskilt användarvänligt om inte mikrofonbom ingår i designen och där får du ytterligare en impedansutmaning.
Det är en simpel sak att skruva ihop en svars-apparat med aktiva kretsar istället för att hacka den typen av telefon men det kommer ändå att kosta några kronor.
Köp en sådan här till den som behöver det, i väntan på att du får ihop din egna lösning: https://www.netonnet.se/art/telefoner/h ... 1925.9052/
Doro-telefonen har för övrigt troligen en aktiv lösning där lågimpedans hörlurar inte kapsejsar impedansbalanseringen på det sätt som det troligen blir på en telefon med enbart trafo-lösning.
Bara stoppa dit ett chassi-jack som bryter bort lurens högtalare när hörlurarna ansluts. Högst troligt har DORO-luren en kondensator-mic med framdragen bias-spänning så hörlurens mikrofon lätt kan kopplas in istället för Doros mikrofon.
Jag gjorde nästan samma sak på en billig trådlös DECT-telefon (en gigaset, 3 för 400 kr), ersatte inbyggda högtalaren och mikrofonen helt och hållet med inlödd hörlur och mikrofon-bom.
Hör inte illa direkt, men mötes-samtal med många inblandade blir lättare att följa med lur för bägge öronen och man får bägge händerna fria för anteckningar och jag kan röra mej över hela arbetsplatsen utan några störningar i det trådlösa.
Nerre

Inlägg av Nerre »

SM7CZR skrev:En konding 100nF i serie för att stoppa DC sedan en trimpot (cirka 100 Ω) till lurarna för att ställa in lagom volym.
Kan väl funka :wink:
Kondingen gör ju att växeln tror att man lagt på luren. Det var därför vi körde med trafo.

Helst skulle det väl vara en trafo med 600 ohms impedans har jag för mig, men det orkade vi ju inte leta efter.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Det duger inte med enbart en isolations-trafo för att slippa höra sej själv i luren, vilket de flesta upplever som störande förutom att det ger dålig ljudnivåer.
Kolla schemat för en gammaldags telefon och fundera över varför trafon är inkopplad som den är och vad det är som begränsar medhörningen och optimera signalen från mikrofonen att skickas ut på linjen istället för i lur-högtalaren liksom det omvända, att hörluren inte lastar mikrofonen.
Det finns ett antal grundkopplingar som alla syftar till att inte ödla signalen där man inte vill ha den men de fungerar i grunden på liknande sätt.
Här ett exempel som beskriver hur medhörningen hanteras:
Tele_330_bridge.gif
Den klassiska två-polen:
2pol.jpg
Fyrpolen var rätt vanlig förr:
4pol.png
Med fyrpolen slapp man hybridtrafon för mellan-förstärkning utefter tele-linjen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av E Kafeman 22 december 2019, 19:46:40, redigerad totalt 1 gång.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Men sådär kan det aldrig ha sett ut i en Dialog, eftersom det såvitt jag minns bara går två ledare till luren.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Då minns du åt skogen.
Tänk med rätt ände så förstår hur det måste fungera.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det är möjligt att jag minns fel om Dialog, men en Diavox (väggmonterad) har jag framför mig och den har (som bilden visar) enbart två trådar till luren.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Korrekt Diavox, den har bara två trådar upp till luren men man löser ändå medhörningsproblematiken med aktiv hybrid-koppling. (notera iC-kretsen).
Det var ont om IC-kretsar när Dialog som lanserades 1962. Diavox med nummerskiva kom 1978 så det är en rätt modern telefon. Din ton-vals-variant kom några år senare.
dialog.png
Detta är mikrofon-hållaren i en Dialog med de tre anslutnings-skruvarna för kabeln som går till telefonen.
Grundläggande telefoni-kopplingar används i en mängd moderna sammanhang och trodde nog att det ingick som grundläggande tele-kunskap.
Man kommer ju inte så långt om man inte vet hur man ska förstärka ljudet åt bägge riktningarna och är man tänkande med lite el-kunskap inser man problemet med bi-direktionell trafik på tvä ledningar inte kan förstärkas hur om helst utan att få rundgång och eko. Vi har mycket liknande problem i många fall där man har full data-trafik i två riktningar samtidigt så det är inte förlegad kunskap att lära sej om hybrid-kopplingar
xxargs

Inlägg av xxargs »

hybridkopplingar används också i högsta grad inom radio och RF - så nej det är ingen förlegad kunskap.

Samma sak om man skall prata data dubbelriktat åt båda hållen samtidigt som först telefonmodem, senare Ethernet-kablar, PCIe-länkar etc. då i GHz takt och stor del av jobbet med utbalansering av den egna sändningen så att det är bara mottagarsignalen är kvar efter subtraktion görs i snabba logik-kretsar, FIR-filter mm. men i grunden samma sak som en wheatstonebrygga gör men till stor del i mjukvara.

problemet är att det numera är få som faktiskt vet varför och hur detta fungerar då det krävs lite hands-on experiment och spenderad tid i felsökning på dem mest konstiga effekter i två-trådssystem innan man verkligen förstår det, även med kroppen...

då skall man veta att i radiosystem så är detta med hybrider rätt enkelt - i klassisk telefoni hanterar man komplexa impedanser som varierar väldigt mycket över använda frekvensområdet och kraftigt beroende av kabellängd som skulle hanteras samtidigt och är det dessutom pupiniserat så blir det ännu värre
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Tänk,vad kan man inte ha kvar sen 60-talet och jobbet som apparatuppsättare...
Nerre

Inlägg av Nerre »

E Kafeman skrev: Grundläggande telefoni-kopplingar används i en mängd moderna sammanhang och trodde nog att det ingick som grundläggande tele-kunskap.
Ja, men har man läst för 25 år sen och inte jobbat nåt med det de senaste 20 åren är man kanske lite ringrostig.
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Hittade en kul klipp på youtube, Dialog+Mobiltelefon! :)

Artikel om Dialog i klubbtidningen Phonetiken; http://www.stsf.org/Ph-arkiv/Phonetiken-2004-2.pdf
Skriv svar