Jag har problem med en servo-driver krets

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

Jag har problem med en servo-driver krets

Inlägg av Göran Nilsson »

Jag skall styra 3st RC-servon med lika många vridpotemtiometrar.
Jag har byggt enligt denna krets, problemen är:
1. Servoaxlen står inte stilla, den liksom darrar när jag inte vrider på poten
2. När jag vrider på poten från ändläge till ändläge vrider sig servot max
100-110 grader.

Är det någon som har lösningen eller erfarenhet av detta problemet.

Bild
Bild

Jag har googlat servo-driver och hittat flera olika typer på servo-driverkretsar,men det är inte lätt och veta vilken man ska välja, jag tog den enklaste jag hittade. Det finns med dubbla 555, och 555 + transistorer, och andra med pic.
frejo

Inlägg av frejo »

Jag upplevde att mina servon gick mycket bättre i 100Hz än i 50Hz, så att öka frekvensen kan va värt att prova, men tänk på att behålla samma pulslängd.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

Okej. frekvensen är ca 40Hz med 3,3Mohm motståndet, enl konstruktören.
jag ska prova att minska detta och se om det ändrar något

Kl 2105. Jag provade med att minska motståndet med 25% sedan 50% men det hjälpte inte, möjligen att servon "darrade" lite snabbare.

Vill bara kolla med Er, visst ska strecket på dioden va som strecket på symbolen för diod i kretsschemat !! ??
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Re: Jag har problem med en servo-driver krets

Inlägg av vfr »

Göran Nilsson skrev:2. När jag vrider på poten från ändläge till ändläge vrider sig servot max
100-110 grader.
Fullt normalt utslag på ett RC-servo. Avsikten med dom är ju ofta att driva någon form linjär rörelse, t.ex ett roder, och då är det ju ingen vits med större utslag.
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Nja, klart att det skall ge fullt utslag om man vrider spaken fullt.

Avsikten med dom är ju ofta att driva någon form linjär rörelse, t.ex ett roder, och då är det ju ingen vits med större utslag.

Visst men det beror oxå på upplösningen på servohjulet. Vilket inte spelar någon roll just i detta fal.

Har pillat med liknande lösningar men aldrig fåt det att funka tillfredsställande.

Vill bara kolla med Er, visst ska strecket på dioden va som strecket på symbolen för diod i kretsschemat !! ??
Ja det stämmer.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Den var ju inte direkt billig. Och en 16c71 kostade 193:- + moms på elfa.
Det kanske skulle gå med en 16f74 för 125:- Resten avkompnenterna kostar bara en bråkdel. Hela koden står i databladet. Nån som kan koda kanske har lust att ta en titt.
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Börja med att sätta en halvvågslikriktare mellan batteriet och pulskretsen.
Servot driver du direkt från batteriet. Då kan inte servot störa pulskretsen.
Detta borde få bort darrningarna.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jag testade också en gång för en tid sedan att köra ett servo med en 555 med resultatet att jag nästan förstörde kugghjulen i den då den gick förbi ändlägena.. Men jag hade också problem först med att servot fladdrade och hade konstiga hyss för sig rent allmänt så jag kollade matningsspänningen till den på ett oscilloskop och den såg helt enkelt för jävlig ut varje gång som servot rörde sig då det blev kraftiga störningar. En diod tog bort en del störningar och sen blev det en hel del avkoppling med drosslar och kondensatorer och då blev det betydligt bättre. Vilket fall som helst så skippade jag 555an då jag ville att det kulle vara perfekt och köpte en servodrivare istället så inga fler kuggar skulle bli förstörda och den fungerar helt perfekt.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

Henry
Tack för att du delade med dig av din erfarenhet. Jag vill oxå att den ska fungera perfekt. Jag kommer nu att köpa en servodrivare.
Tack till övriga som har kommit med goda råd.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Hej Göran!

Jag har just testat "ditt" schema och servot hoppar lite fram och tillbaka.
Efter lite testande så kom jag fram till 2 st problem.
1: kraftigt spänningsfall när motorn roterar.
2: hela kretsen är lite instabil pga att 3.3MOhm är för mycket och 0.022uF är för lite.
Spänningsfallet är väldigt svårt att få bort med filter så jag testade med en sp.dubblare (7660) och en sp.reg på 5V med lågt spänningsfall istället som driver 555'an.

Jag bytte ut 3.3MOhm mot 300KOhm
0.022 mot 0.1uF
Vridpotten mot 10KOhm
56KOhm mot 10KOhm

Resultatet är i mitt fall: Lugn som en filbunke...

En sp.dubblare+sp.reg räcker för flera servon.
Värdena är inte korrekta, lite mattematik krävs för att ta reda på hur det ska vara.

Observera att pulslängden påverkas av matnings-spänningen i ditt schema.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

Hej Chribbe
Jag är impad !

Det arbete Du har gjort är ju att konstruera om hela kretsen, det jag inte fattar är att det finns folk som publicerar kretsar som är så kass om denna var från början.
Ja, nu har jag redan beställt en servo drivare från elektrokit så det blir väl inte mer experiment med denna. Men å andra sidan har jag ett litet lager av komponenter, jag köpte på mig lite av varje, som jag kan ha nytta av vid ett annat tillfälle. Som sagt, jag är imponerad.

Edit; Hoppas någon annan kan ha nytta av ditt arbete
Skriv svar