Galvanisk ström äter upp ledaren
Galvanisk ström äter upp ledaren
Jag har byggt en mätare som indikerar vattendjupet i en vattentank enligt kretsen på denna sida https://envirementalb.com/water-level-indicator/, se bild i bilaga.
Kretsen består av en ULN2003 som driver 7st lysdioder via 7 nivåer i vattnet. +signalen leds ner i vattnet via en egen ledare. Problemet som uppstår är att den oisolerade delen av +ledaren äts upp efter bara någon dag/ar beroende på grovlek. Jag har använt från vanlig nätverkskabel till kabel med 1mm2 area men allt försvinner. Hur kan jag förhindra denna galvaniska ström från att äta upp +ledaren?
///Mikael
Kretsen består av en ULN2003 som driver 7st lysdioder via 7 nivåer i vattnet. +signalen leds ner i vattnet via en egen ledare. Problemet som uppstår är att den oisolerade delen av +ledaren äts upp efter bara någon dag/ar beroende på grovlek. Jag har använt från vanlig nätverkskabel till kabel med 1mm2 area men allt försvinner. Hur kan jag förhindra denna galvaniska ström från att äta upp +ledaren?
///Mikael
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Galvanisk ström äter upp ledaren
Tror det blir bättre om du kör växelström genom dina "sensor" ledare... Du kan naturligtvis inte få lösningen lika enkel som den du har nu men du kanske slipper byta sensorkabeln lika ofta. En annan lösning kan ju vara att istället kolla nivån med en ultraljuds lösning så slipper du vara i vätskan överhuvudtaget.
Växelspänning är väl i princip det enda vettiga sättet. Eller mäta med pulser av växlande polaritet (t.ex. mäta med en positiv puls och sen lägga på en lika stor negativ puls för att kompensera).
Ok, ledare av guld funkar väl också, men blir troligen rätt dyrt.
Ok, ledare av guld funkar väl också, men blir troligen rätt dyrt.
Skulle man kunna använda cinkanoder/offeranoder typ??
Man kan alltid testa
Man kan alltid testa

Grafit skulle kanske kunna funka. Testa med pennstift. Men din elektrolys påverkar även vattnet. Jag skulle inte kalla detta galvanisk korrosion. Den beror på att olika metaller bildar ett galvaniskt element. Här lägger du ju på en spänning.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
En rad flottörgivare kan ju också fungera fint. Tror sådana kan köpas billigt någonstans ifrån - Electrokit, Kjell ...
Lite dyr men ..
https://www.electrokit.com/produkt/flot ... netisk-no/
Lite dyr men ..
https://www.electrokit.com/produkt/flot ... netisk-no/
Senast redigerad av HUGGBÄVERN 15 december 2019, 23:38:13, redigerad totalt 1 gång.
De kan ju byggas med magnetiska flöten och tungelement. Vill man vara avancerad kör man kapacitivt.
Biltema har en flottörgivare till drägligt pris. Kretsen Du har nu är en leksak, inte tänkt att användas för verkligt bruk.
Även med ledare som tål galvanisk korrosion kommer det att bildas beläggning som offsettar DC-punktet och ger fel värde.
Så ja, ett riktigt sätt att göra det på är enda lösningen, leksaken som visas i schemat är en "såhär fungerar det i grunden".
Jag har utvecklat en plantjordsfuktighetsmätare som använder principen med att växla polaritet för mätningen.
Men är det "lite tuffare" förhållanden (alltså annat än leksak) bör man välja ett mätprincip som inte har direkt kontakt med vätskan. Detta för att isolera mätelektroniken från tanken där det teoretisk ska kunde komma spänningar pga. olyckor och/eller fel.
Så ja, ett riktigt sätt att göra det på är enda lösningen, leksaken som visas i schemat är en "såhär fungerar det i grunden".
Jag har utvecklat en plantjordsfuktighetsmätare som använder principen med att växla polaritet för mätningen.
Men är det "lite tuffare" förhållanden (alltså annat än leksak) bör man välja ett mätprincip som inte har direkt kontakt med vätskan. Detta för att isolera mätelektroniken från tanken där det teoretisk ska kunde komma spänningar pga. olyckor och/eller fel.
Tack för alla intressanta svar och förslag. Trodde inte det skulle gå så snabbt så här i decembertider med allt julstök som står för dörren
Eftersom jag inte är särskilt kunnig inom området (2 år på gymnasiet på 70-talet) fastnade jag för den enkla "leksakslösningen" utan att tänka så mycket på de fysiska lagar som råder. Jag har också haft i åtanke (om detta inte skulle fungera) att använda mig av en ultraljudsmätare ihop med en Rasberry Pi då jag kommer att behöva övervaka tankvolymen på distans samt även kunna använda vattennivån för att kunna styra en pump i framtiden. Tack för alla tips
///Mikael

Eftersom jag inte är särskilt kunnig inom området (2 år på gymnasiet på 70-talet) fastnade jag för den enkla "leksakslösningen" utan att tänka så mycket på de fysiska lagar som råder. Jag har också haft i åtanke (om detta inte skulle fungera) att använda mig av en ultraljudsmätare ihop med en Rasberry Pi då jag kommer att behöva övervaka tankvolymen på distans samt även kunna använda vattennivån för att kunna styra en pump i framtiden. Tack för alla tips
///Mikael
mäta nivå i vattentank finns i flera trådar här, bara å läsa...
och idéer finns det gott om,
vilken som är bäst beror lite på TS händighet och kunskaper,
det svåra är att få det robust...
hur hög är tanken?
det är väl inte dricksvatten?
för galvanisk korrosion bildar metalljoner och de ska man INTE dricka...
och idéer finns det gott om,
vilken som är bäst beror lite på TS händighet och kunskaper,
det svåra är att få det robust...
hur hög är tanken?
det är väl inte dricksvatten?
för galvanisk korrosion bildar metalljoner och de ska man INTE dricka...
"det är väl inte dricksvatten?
för galvanisk korrosion bildar metalljoner och de ska man INTE dricka..."
Jodå, det är jättebra och botar allt, fråga dom som säljer kolloidalt silver.

-
Penstift är grafit+lera och de löses upp med tiden.danei skrev:Grafit skulle kanske kunna funka. Testa med pennstift. Men din elektrolys påverkar även vattnet. Jag skulle inte kalla detta galvanisk korrosion. Den beror på att olika metaller bildar ett galvaniskt element. Här lägger du ju på en spänning.
Elektroder i syrafast stål kan fungera också.
Då kanske detta kan vara nåt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
visst, men bara mycket...Teknikern skrev:"det är väl inte dricksvatten?
då blir man grå och fin i skinnet...