Hej!
Jag har en Denon 5.1 kanals reciever (Denon AVR-3808) som har varit med i över 10 år nu. Någon gång under det senaste året har vänster bakre kanal lagt av. Kanalen är helt tyst, inget
sprak eller ljud överhuvud taget. Förstärkaren fungerar i övrigt.
Såååå hur börjar man enklast att felsöka? Jag har inte sysslat med någon vidare avancerad felsöking på elektronik tidigare, endast enklare kretsar i hobbysammanhang. Förstår skillnaden mellan starkström och svagström så jag kan nog göra en felsökning utan att grilla upp mig eller utrustningen.
Jag har hittar någon slags servicemanual på nätet (https://www.manualslib.com/manual/90508 ... e=6#manual) som beskriver de olika komponenternas placering och hur man skruvar isär förstärkaren.
Tänkte att jag åtminstone skulle försöka mig på att felsöka den "analoga" delen av förstärkaren. Dvs se om det är någon "enkel" del, som en effekt-trasistor (mosfet?) som är trasig som man ev kunde byta? Alternativt konding som spökar.
Så alla tips och länkar är välkomna!
Mvh Jens
Hur gör man enklast en felsöking på ett surround-slutsteg?
Re: Hur gör man enklast en felsöking på ett surround-slutste
Steg ett är att kolla att det kommer något ljud från förförstärkaren in till slutstegsdelen.
Mata in samma signal på vänster och höger bakre kanal.
Nu kan du mäta med oscilloscop på samma punkter i de båda kanalerna, försök följa signalen från början och se
var någonstanns den börjar avvika i den vänstra.
Kan du hitta ett schema skulle det underlätta något enormt.
Nu kan du mäta med oscilloscop på samma punkter i de båda kanalerna, försök följa signalen från början och se
var någonstanns den börjar avvika i den vänstra.
Kan du hitta ett schema skulle det underlätta något enormt.
Multimeter... Har ingen mer utrustning!
- Magnus_K
- EF Sponsor
Ok. Skriv gärna modell så man har en aning om vad den har för funktioner.
Här du öppnat upp och gjort någon okulärbesiktning?
Ta gärna några bra foton och lägg upp här.
Iom att ena kanalen fungerar så är det jättebra referens för att felsöka. Lättare med oscilloskop men det kommer säkert fungera med en vettig multumeter också. Hoppas bara att du kommer åt att mäta när den är öppen.
EDIT: Eller ja, efter att ha kollat på länken du bifogade så är det nog inte jättelätt att mäta medans den är igång...
Här du öppnat upp och gjort någon okulärbesiktning?
Ta gärna några bra foton och lägg upp här.
Iom att ena kanalen fungerar så är det jättebra referens för att felsöka. Lättare med oscilloskop men det kommer säkert fungera med en vettig multumeter också. Hoppas bara att du kommer åt att mäta när den är öppen.
EDIT: Eller ja, efter att ha kollat på länken du bifogade så är det nog inte jättelätt att mäta medans den är igång...
Senast redigerad av Magnus_K 8 december 2019, 18:39:55, redigerad totalt 1 gång.
Vet att det är vanligt att just Denons surround förstärkare krånglar, känner flera som haft strul... Tror det är ganska vanligt att en BGA-krets släpper i lödningarna och orsakar diverse lustiga fel med just surround funktionerna... Har du sökt på nätet med din modellbeteckning specifikt? Det finns mycket info här i forumet men just audio problem brukar det finnas mer på andra ställen, jag letar ofta på diyauido.com där det är primärt felaktiga ljudanläggningar som avhandlas...