S-Video signalnivå från D/A
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
S-Video signalnivå från D/A
Signalnivåerna för s-video ska ju vara 1Vpp för luminans och 0,286Vpp för krominans.
Om man då har dessa signaler från varsin DAC, måste man då inte göra en liten offset så exempelvis luminansen svingar 0,5V på varsin sida om jord?
Hur ska man fixa detta på ett bra sätt om allt drivs på endast 3,3V?
Och signalerna måste ju tas ner lite grann, eftersom DACarna petar ut mellan 0 och 3,3V...
Någon OpAmp som rekommenderas till detta?
Om man då har dessa signaler från varsin DAC, måste man då inte göra en liten offset så exempelvis luminansen svingar 0,5V på varsin sida om jord?
Hur ska man fixa detta på ett bra sätt om allt drivs på endast 3,3V?
Och signalerna måste ju tas ner lite grann, eftersom DACarna petar ut mellan 0 och 3,3V...
Någon OpAmp som rekommenderas till detta?
Senast redigerad av blueint 1 mars 2013, 11:00:26, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: var: s-video
Anledning: var: s-video
Op:ens bandbredd är ju beroende på vilken förstärkning du har. GWB är ju specad där dämpningen är -3dB så du kanske ska ligga 5-10ggr högre för att inte införa för mycket fasvridning etc. Så ca 50MHz för en *1 förstärkare och kanske 100MHz för en *2 förstärkare.
THS4001 är en bra op, men du behöver +/- matning.
THS4001 är en bra op, men du behöver +/- matning.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
LMH6643 då?
Det verkar vara ont om dokument som behandlar hur man gör en bra videokrets. Hur utgångarna rekommenderas att se ut osv. Jag hittar absolut ingenting, förutom lite sånt här http://www.geocities.com/atari7800mod/7 ... ction.html
Man behöver alltså ingen AC-koppling (seriekonding), och det räcker att koppla det rakt ut från förstärkaren via 75Ohm?
Det verkar vara ont om dokument som behandlar hur man gör en bra videokrets. Hur utgångarna rekommenderas att se ut osv. Jag hittar absolut ingenting, förutom lite sånt här http://www.geocities.com/atari7800mod/7 ... ction.html
Man behöver alltså ingen AC-koppling (seriekonding), och det räcker att koppla det rakt ut från förstärkaren via 75Ohm?
Senast redigerad av MadModder 26 februari 2006, 12:32:33, redigerad totalt 1 gång.
Det är alltid bra med hela matningsplan. Däremot ska man undvika att göra öppningar i jordplanet. Sedan ska man absolut inte köra en ledare tvärs över en sådan öppning (på signalplanet alltså). Returströmmen går alltid under signalledaren och om det finns en öppning i jordplanet bildas en dipolantenn.
Mitt tips är att du har ett helt jordplan och ingen copper pour på signalplanet.
Mitt tips är att du har ett helt jordplan och ingen copper pour på signalplanet.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Jag är precis i startgroparna för att börja skissa upp ett schema, men har lite funderingar på sync-signalen.
Enligt info om videosignaler, så ska syncen vara en negativ puls, men sync på det här kortet (c64 30-in-1) är en vanlig digital signal.
Grejen är att sync har samma "vikt" som fjärde biten på luminansen. Lite förbryllande... Men det funkar, och ger en fin bild. Förutom att R-2R-stegarna är inverterade då så färgerna stämmer inte riktigt. Klåpare...
Ska jag hitta på nånting med syncen eller ska jag koppla ihop den sådär bara och låta den få gå genom opampen tillsammans med luminansen?
Det hela ser ut såhär original, och det är komposit i slutänden (vilket jag ska ändra på
)

Enligt info om videosignaler, så ska syncen vara en negativ puls, men sync på det här kortet (c64 30-in-1) är en vanlig digital signal.
Grejen är att sync har samma "vikt" som fjärde biten på luminansen. Lite förbryllande... Men det funkar, och ger en fin bild. Förutom att R-2R-stegarna är inverterade då så färgerna stämmer inte riktigt. Klåpare...
Ska jag hitta på nånting med syncen eller ska jag koppla ihop den sådär bara och låta den få gå genom opampen tillsammans med luminansen?
Det hela ser ut såhär original, och det är komposit i slutänden (vilket jag ska ändra på