Om man får till ett stabilt varvtal så BEHÖVS ju ingen speciell funktion för gängning, då räcker det ju att räkna tid så det är klart att det fungerar då
Jag har aldrig varit med i svarv-träsket på riktigt men vet att det varit MYCKET diskussioner genom årens lopp. Det fungerar inte skriker någon, det gör det visst säger nån annan, ändringar görs som hjälper den första men förstör för den andra osv...Det gäller att ha en spindel med högt tröghetsmoment så att hastigheten ändras "långsamt" dvs så pass långsamt än det den hinner ändra sig mellan två index-pulser inte förstör gängan man försöker skära.
Grundproblemet är ju att Mach3 är en så kallad buffrad controller till skillnad från LinuxCNC (och även TurboCNC) som är realtidsbaserade. Jag tror att OM man har en svarv OCH vill köra Mach3* så ska man satsa på en extern motion controller som har uttalat stöd för gängning.
* Om man nu inte redan har Mach3 och är van vid det så ser jag ingen anledning att köra det. Vill man köra i Windows så är det Mach4, Linux så är LCNC - eller så köper man en stand-alone controller från AliExpress.
Oavsett vilket så är det mycket att sätta sig in i, den som förväntar sig att gå från 3D-modell till färdig detalj med ett musklick lär få problem oavsett system.