Först tänkte jag använda ett modem med Caller-ID-stöd. Till slut hittade jag i min modem-låda ett gammalt modem med Rockwell chipset som klarade Caller-ID, men det klarade naturligtvis inte svenska CID (numret skickas innan första ringsignalen), utan den ville väl ha den andra varianten (numret efter första signalen eller nåt sånt).
För ett tag sen höll jag på och pillade lite med AIS, och fick tag på ett program som avkodar AIS-data via ljudkortet där man har kopplat in en VHF-radio.
Så jag tänkte att det säkert fanns nåt liknande program för att avkoda DTMF. Och visst, det gjorde det.
Jag testade att tejpa fast en datormic på en liten piezo-"högtalare" som jag kopplade till telelinan, det fungerade utmärkt, programmet avkodade alla siffror korrekt utan problem.
Men en mic tejpad på en högtalare är ju inte den snyggaste lösningen..

Så jag undrar hur jag på bästa sätt kopplar telefonledningen till datorns ljudkort (line-in e.dyl.)
Kom att tänka på sånadär små transformatorliknande saker som sitter i alla modem.. Är det nåt man kan använda? Jag har fått för mig att man kopplar ena änden av en sån till telelinan, och andra änden till.. tja.. det man vill ha i andra änden