Jag är ny här på forumet, men är tacksam att det finns och skulle behöva svar på en fråga som grämer mig något otroligt.
Det är som såhär: På kneget har vi ett system med ett gäng sensorer som mäter lite olika ämnen i bassänger. Sensorerna är kopplade med dubbeltrådiga- skärmade signalkablar till en kontrollmodul med terminal via ett antal signalförstärkare. Vidare från kontrollmodulen skickas paketen till en PLC och vidare till SCADA-systemet enligt Profibus DP protokollet.
Så alltså SCADA -> PLC -> Kontrollmodul/terminal -> fyra separata signalkablar ut till X-antal signalförstärkare (stjärnstruktur) -> X-antal sensorer.
För ett par dagar sedan såg jag i SCADA-systemet att sensorerna dog och vaknade titt som tätt. Allt kunde se jättebra ut i en halvtimme, sen dog de, en efter en. Sen kom de tillbaka lika plötsligt igen osv. Så höll det på - och hade nog gjort än i dag om jag inte gått iväg till terminalen och börjat felsöka - vilket jag gjorde.
Väl där beter sig systemet som man hade kunnat förväntat sig från SCADA-kurvorna. Kontrollenheten ser inte alla sensorer, tonvis av felmeddelanden och larm om dåliga anslutningar, saker som inte känns igen, vi befinner oss tydigen utanför mätområden på sensorer jag inte skapat, hela den grejen. Allt strul gör det omöjligt för mig att exportera någon typ av logg så jag vet inte vad som larmade först. Efter många timmar ger jag tillslut upp och börjar koppla bort en signalkabel i taget från kontrollenheten och vips så fungerade resten precis som vanligt. Så jag fortsatte att halvera den grenen tills jag kunde utesluta allt som felorsak förutom: en liten ynka signalkabel mellan en sensor och en signalförstärkare på slutet av den grenen. Alltså inte ut från kontrollenheten eller någon av "huvudsignalkablarna", utan längst ute på kanten.
Jag ringer leverantören och frågar hur det kan vara möjligt och enligt dem så är det fullt möjligt, än dock ovanligt att sånt här sker när man använder fältbuss för kommunikationen. Men mer gick han tyvärr inte in på det.
Jag måste understryka att felsökningen tog långt mycket mer tid än vad som var roligt. Men det väckte även frågan i mig, så efter en del efterforskning så fattar jag att det inte alltid är lätt att kommunicera med 20 sensorer genom, i princip, två trådar.
Men vad gjorde egentligen den där signalkabeln ute på kanten som kunde störa ut hela systemet på kanske - 20 sensorer? Finns det något sätt att undvika att det händer igen tror ni? Alla kunskap och tips välkomnas med öppna armar! Säg bara till om jag missat nämna någon viktig info så återkommer jag med den.
Försöker bifoga en bild här som visar på ett ungefär hur systemet är uppbyggt och var felet fanns (röd pil).
Tacksam för svar!
Med vänlig hälsning
Profifighterjet