Hejhej!
Nu är det såhär, att jag ska bygga en liten krets, som ska ta emot en signal från en enkanals sändare och då dra ett servo typ 45grader. Hela kretsen ska vara väldigt strömsnål. Men, jag vill ha en räckvidd på iaf 100m, ej fri sikt. Det ska även vara så billigt som möjligt då det finns möjlighet att kretsen kan tas då den ska sitta ute.
Själva servostyrningen tror jag att jag ska göra som så att jag bygger två pulsgeneratorer mha två 555:or. Sen när har jag något växlande(helst inte relä). Så när strömmen är av(ingen knapptrycking på sändaren) så går ena generatorn som gör att servot står i grundläge, sen när man trycker på knappen och signalen skickas så växlas relät till andra pulsgeneratorn så att servor vrids. tror det är enklaste sättet.
Tack på förhand.
Tips på bra Radiosändare / Mottagare ?
Radiomodul med en riktig antennlösning ger mycket god räckvidd.
Om man jämför från enklaste std antennlösningen till den bästa så handlar det om skillnader på mellan 100 och 1000 meter - kanske än mera.
Är det en stationär eller semistationär lösning där kommunikationen oftast sker i samma riktning kan du arbeta med riktantenn på iaf mottagar sidan och kan få goda räckvidder.
På 400 och 800 mhz bandet har du även goda reflektioner mot byggnader och andra fasta föremål - mjuka mål som blöta trähus,skog och buskage är inte så bra - det kan gå att studsa signalen till mottagaren med rätt "speglar" om du inte har frisikt.
Om man jämför från enklaste std antennlösningen till den bästa så handlar det om skillnader på mellan 100 och 1000 meter - kanske än mera.
Är det en stationär eller semistationär lösning där kommunikationen oftast sker i samma riktning kan du arbeta med riktantenn på iaf mottagar sidan och kan få goda räckvidder.
På 400 och 800 mhz bandet har du även goda reflektioner mot byggnader och andra fasta föremål - mjuka mål som blöta trähus,skog och buskage är inte så bra - det kan gå att studsa signalen till mottagaren med rätt "speglar" om du inte har frisikt.