Lossa stator från motorhus.
Lossa stator från motorhus.
[Hej.
Försöker få isär en elmotor till en gammal kallsåg från 1972.
Har utan bekymmer fått ur rotorn och nu är det dax att få ut statorn. Förstår dock inte hur den sitter fast.
Bifogar bilder på eländet.
Försöker få isär en elmotor till en gammal kallsåg från 1972.
Har utan bekymmer fått ur rotorn och nu är det dax att få ut statorn. Förstår dock inte hur den sitter fast.
Bifogar bilder på eländet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Lossa stator från motorhus.
Tror inte att den är pressad då ytorna som den ligger an mot är räfflade. Syns på bilderna om man tittar noga. Borde snarare vara vriden på plats i så fall.
Men åt vilket håll och är den på något sätt konisk i så fall?
Orsaken att statorn måste ut är att kablarna till brytaren är helt slut. All isolering har vittrat sönder och en är helt av.
Men åt vilket håll och är den på något sätt konisk i så fall?
Orsaken att statorn måste ut är att kablarna till brytaren är helt slut. All isolering har vittrat sönder och en är helt av.
Re: Lossa stator från motorhus.
gissar på åt samma håll som rotorn roterar.Men åt vilket håll
Re: Lossa stator från motorhus.
På en liknande konstruktion (gamla arboga pelarborrar), då sitter statorn bara fastlåst med en stoppskruv från utsidan av chassit.
Re: Lossa stator från motorhus.
Håller med Tomas att den troligen är pressad.
Har aldrig sett något sådant som är skruvat in. Hur skulle för övrigt det gå till vid monteringen? Däremot är det vanligt med lite räfflade ytor när något skall pressas.
Tillägg: Vid en närmare granskning av bilden ser det ut som om den skulle vara limmad.
Har aldrig sett något sådant som är skruvat in. Hur skulle för övrigt det gå till vid monteringen? Däremot är det vanligt med lite räfflade ytor när något skall pressas.
Tillägg: Vid en närmare granskning av bilden ser det ut som om den skulle vara limmad.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- SeniorLemuren
- Inlägg: 8541
- Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
- Ort: Kristinehamn
Re: Lossa stator från motorhus.
Jag har som gammal elektrolindare lindat om tusentas motorer och aldrig sett någon som varit skruvad. Den är med största sannolikhet ipressad och fixerad med en eller 2 islagna stift. som man kanske måste skrapa lite i färgen för att hitta. Den kan vara inlackad med härdlack när den suttit monterad, men oftast lackade vi statorn innan vi återmonterade den.
Re: Lossa stator från motorhus.
Värmer man höljet rejält varmluft pistol gasol... Smälter man lacken och statorn brukar rasa ut när man knakar på motor höljet.
Re: Lossa stator från motorhus.
Och här har vi vinnaren! MEDUZA!
Satt med stoppskruvar från två håll. Hur jag kunde missa dessa förstår jag inte riktigt men hade ingen tanke på att det kunde vara så.
Såhär var det löst: Först en liten klassisk stoppskruv, innanför den satt en specialstoppskruv med en tapp som gick in i statorn.
Lurigt när man hade lossat på dom första stoppskruvarna och började knacka för att få loss den. Tur jag skruvade ut dom första helt och lös med en ficklampa innan jag slog sönder något!
Satt med stoppskruvar från två håll. Hur jag kunde missa dessa förstår jag inte riktigt men hade ingen tanke på att det kunde vara så.
Såhär var det löst: Först en liten klassisk stoppskruv, innanför den satt en specialstoppskruv med en tapp som gick in i statorn.
Lurigt när man hade lossat på dom första stoppskruvarna och började knacka för att få loss den. Tur jag skruvade ut dom första helt och lös med en ficklampa innan jag slog sönder något!
Meduza skrev:På en liknande konstruktion (gamla arboga pelarborrar), då sitter statorn bara fastlåst med en stoppskruv från utsidan av chassit.