Hjälp med fotoresist, exponering,framkallning!!
Hjälp med fotoresist, exponering,framkallning!!
Behöver snabb hjälp!
Håller på och försöker tillverka kretskort med hjälp av PRP-spray (positiv fotoresist), belysning med vanliga lysrör samt etsning med vanligt amoniumpersulfat.
Tidigare har jag ritat alla kort för hand men tänkte ge exponeringen en chans.
Ok, till problemet.
Har misslyckats drygt 10ggr nu och känner att jag behöver experthjälp för att komma till rätta med det hela.
Kortet gnuggas med svinto så det blir skinande blankt. Efter det så putsas det noga med kemisk ren aceton (även testat t-röd och kemisk ren bensin utan större skillnad på resultatet)
Efter det så sprayas kortet med PRP (elfa) i ljuset av en 60w glödlampa riktad upp i taket, dvs ganska mörk omgivning.
Genast efter "besprutningen" stoppas kortet i ugnen som är förvärmd till ca 50-60C (lampan urskruvad och fönstret övertäckt).
Det får härda i 20 min enligt rekommendationen på PRP-burken.
Efter kortet har fått svalna i ca 5 min. med den belagda sidan ner mot bordet, stoppas kortet i ljuslådan, som har dubbla 40cm vanliga lysrör, 7cm mellan dom och ca 6-7 cm från plexilocket.
Exponeringstiden har jag varierat mellan ca 4-12 minuter mellan försöken.
Framkallning sker med hjälp av vanlig "Gripen" propplösare. En tesked i 3dl varmt vatten (40-50C kanske).
Jag pillar runt kortet i baljan med en plastpincett hela tiden.
Det är just här det hela tiden skiter sig.
Ibland händer knappt någonting, ibland går det skita fort.
Har testat att bada kortet olika länge mellan försöken. Allt mellan 15 sek till 1 minut.
Dom gångerna det har gått fort att framkalla så har det som ska etsas BORT blivit mörkt ganska snabbt (5-10 sek) och en del av det har lossnat som flagor medans en del sitter kvar.
Jag tar ur kortet och sköljer det i kallt vatten samtidigt som jag gnuggar lätt på det. Då släpper resten av det mörka på VISSA ställen, och även en del banor.
Är det inte detta problemet så är det istället så att jag får en väldigt tunn grön hinna kvar på det som ska vara ren koppar. Längre tid i framkallaren hjälper inte alls.
Blir helt knäpp!!!
Igår lyckades jag med ett kort på 4:e försöket, men det går inte att återskapa idag.
Antar att det beror på tjockleken på PRP-filmen som sprutas på.
Då körde jag 6 min i ljuslådan och det framkallades på ca 15-20 sek.
Fotoresistskiktet var av variant lite tjockare så det täckte riktigt.
Hur tjockt ska man lägga på med spray?
Det står "en tunn hinna läggs på i rumstemperatur" men så värst tunn går inte att lägga för då blir det millimeterstora "öar" av PRP på hela kortet.
Sprayar jag på mer så rinner det tillslut ut över hela kortet så det blir täckt.
Har även testat att exponera och framkalla ett kost med ett tunnt skikt, dvs "öar" men det blev katastrofalt resultat.
Hmm, det var väl ungefär ganska exakt så jag har gått tillväga.
Hoppas på hjälp från er som har gjort detta innan!
Vilket steg är det störst sannolikhet att jag gör fel på??????
Håller på och försöker tillverka kretskort med hjälp av PRP-spray (positiv fotoresist), belysning med vanliga lysrör samt etsning med vanligt amoniumpersulfat.
Tidigare har jag ritat alla kort för hand men tänkte ge exponeringen en chans.
Ok, till problemet.
Har misslyckats drygt 10ggr nu och känner att jag behöver experthjälp för att komma till rätta med det hela.
Kortet gnuggas med svinto så det blir skinande blankt. Efter det så putsas det noga med kemisk ren aceton (även testat t-röd och kemisk ren bensin utan större skillnad på resultatet)
Efter det så sprayas kortet med PRP (elfa) i ljuset av en 60w glödlampa riktad upp i taket, dvs ganska mörk omgivning.
Genast efter "besprutningen" stoppas kortet i ugnen som är förvärmd till ca 50-60C (lampan urskruvad och fönstret övertäckt).
Det får härda i 20 min enligt rekommendationen på PRP-burken.
Efter kortet har fått svalna i ca 5 min. med den belagda sidan ner mot bordet, stoppas kortet i ljuslådan, som har dubbla 40cm vanliga lysrör, 7cm mellan dom och ca 6-7 cm från plexilocket.
Exponeringstiden har jag varierat mellan ca 4-12 minuter mellan försöken.
Framkallning sker med hjälp av vanlig "Gripen" propplösare. En tesked i 3dl varmt vatten (40-50C kanske).
Jag pillar runt kortet i baljan med en plastpincett hela tiden.
Det är just här det hela tiden skiter sig.
Ibland händer knappt någonting, ibland går det skita fort.
Har testat att bada kortet olika länge mellan försöken. Allt mellan 15 sek till 1 minut.
Dom gångerna det har gått fort att framkalla så har det som ska etsas BORT blivit mörkt ganska snabbt (5-10 sek) och en del av det har lossnat som flagor medans en del sitter kvar.
Jag tar ur kortet och sköljer det i kallt vatten samtidigt som jag gnuggar lätt på det. Då släpper resten av det mörka på VISSA ställen, och även en del banor.
Är det inte detta problemet så är det istället så att jag får en väldigt tunn grön hinna kvar på det som ska vara ren koppar. Längre tid i framkallaren hjälper inte alls.
Blir helt knäpp!!!
Igår lyckades jag med ett kort på 4:e försöket, men det går inte att återskapa idag.
Antar att det beror på tjockleken på PRP-filmen som sprutas på.
Då körde jag 6 min i ljuslådan och det framkallades på ca 15-20 sek.
Fotoresistskiktet var av variant lite tjockare så det täckte riktigt.
Hur tjockt ska man lägga på med spray?
Det står "en tunn hinna läggs på i rumstemperatur" men så värst tunn går inte att lägga för då blir det millimeterstora "öar" av PRP på hela kortet.
Sprayar jag på mer så rinner det tillslut ut över hela kortet så det blir täckt.
Har även testat att exponera och framkalla ett kost med ett tunnt skikt, dvs "öar" men det blev katastrofalt resultat.
Hmm, det var väl ungefär ganska exakt så jag har gått tillväga.
Hoppas på hjälp från er som har gjort detta innan!
Vilket steg är det störst sannolikhet att jag gör fel på??????
Antagligen har du inte fått kopparn helt ren när det släpper för dig. Om du häller KALLT vatten på det tvättade laminatet så ska det inte bli några "droppar" eller "öar" av vatten utan en helt jämn yta av vatten. Det är *mycket* svårt att få saker helt rena. Du skulle kunna prova att köra med sk. microetch dvs etsa kortet i utspädd etslösning och sedan skölja och sedan spraya på resisten. (Detta har jag inte provat själv)
Jag skulle föreslå att du köper färdigbelagda kort. Det är helt klart inte värt besväret att göra egna.
När det gäller framkallningsvätskan brukar jag köra med 1msk i 1 liter vatten.
Jag skulle föreslå att du köper färdigbelagda kort. Det är helt klart inte värt besväret att göra egna.
När det gäller framkallningsvätskan brukar jag köra med 1msk i 1 liter vatten.
Oj!
Det var snabbt svar
Ska testa det du sa med att hälla på kallt vatten när jag rengjort det. Ska rengöra extremt noggrant denna gången å se hur det blir.
Anledningen till att jag behandlar korten själv är att jag har i runda slängar 5 m2 med laminat liggande och vill använda det istället för att köpa nytt.
Återkommer senare med resultatet!
Tack för det snabba svaret
/Markus
Det var snabbt svar

Ska testa det du sa med att hälla på kallt vatten när jag rengjort det. Ska rengöra extremt noggrant denna gången å se hur det blir.
Anledningen till att jag behandlar korten själv är att jag har i runda slängar 5 m2 med laminat liggande och vill använda det istället för att köpa nytt.
Återkommer senare med resultatet!
Tack för det snabba svaret
/Markus
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31459
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Men att gnugga på kortet är ingen bra idé. Minsta lilla fingeravtryck på den rena kopparen kan ge negativa effekter vid etsningen. Låt inte heller kortet torka i luften mellan framakallning och etsning. Det allra tunnaste kalklager kan spoliera allt.
Sen tycker jag exponeringstiden är kort. Jag kör 7 minuter med 300W UV-lampa. Vanliga lysrör ger ju inte ifrån sig bråkdelen av det...
Sen tycker jag exponeringstiden är kort. Jag kör 7 minuter med 300W UV-lampa. Vanliga lysrör ger ju inte ifrån sig bråkdelen av det...
Jag brukar ta fint stålull, se till att få en blank yta, torka av med en torr trasa varpå jag sprayer med fotolack. ALLA LÖSNINGSMEDEL under den delen av processen har jag bannlyst då jag har märkt kass vidhäftning av fotolacken.
Sedan låter jag det torka ... i lagom tid .... någonstans det inte ränner en massa folk förbi (damm o skit) och när det är torrt på den tjockaste delen av lacken (hörnen) belyser jag det.
Din beskrivning tycker jag verkar som en kombination av 2 saker:
1: underbelyst (vanliga lysrör duger inte, jag har en "ansiktssolarielampa"= cancergrill)
2: för kraftig framkallare.
Resultatet: det blir inget ... inget ... inget ... hoppla, allt på 1 gång...
Så det är inte din vidhäftning som är problemet, det största problemet är sannolikt att du kör med vanliga lysrör som inte duger till detta.
Sedan låter jag det torka ... i lagom tid .... någonstans det inte ränner en massa folk förbi (damm o skit) och när det är torrt på den tjockaste delen av lacken (hörnen) belyser jag det.
Din beskrivning tycker jag verkar som en kombination av 2 saker:
1: underbelyst (vanliga lysrör duger inte, jag har en "ansiktssolarielampa"= cancergrill)
2: för kraftig framkallare.
Resultatet: det blir inget ... inget ... inget ... hoppla, allt på 1 gång...

Så det är inte din vidhäftning som är problemet, det största problemet är sannolikt att du kör med vanliga lysrör som inte duger till detta.
Senast redigerad av Icecap 18 februari 2006, 21:04:05, redigerad totalt 1 gång.
Kortet som jag gjorde igår kanske jag bara hade tokflyt med då... hmm..
Så här blev resultatet då iaf.


Den lite flammiga ytan beror på lödlacken jag har sprutat på.
Håller på och bakar det sista försöket för ikväll i ugnen nu. Ska dra ner lite på framkallaren å se om det blir bättre resultat.
Går det åt skogen så ska jag försöka komma över lite ren stålull imorgon, och som icecap sa, skippa kemikalierna innan sprayning av fotolacken.
Funkar det inte trots det så överger jag min metod och köper färdigbehandlade kort samt riktiga UV-rör.
Dom obehandlade korten kommer nog till nytta på annat sätt ändå
Tack alla för dom snabba tipsen iaf!!
Så här blev resultatet då iaf.


Den lite flammiga ytan beror på lödlacken jag har sprutat på.
Håller på och bakar det sista försöket för ikväll i ugnen nu. Ska dra ner lite på framkallaren å se om det blir bättre resultat.
Går det åt skogen så ska jag försöka komma över lite ren stålull imorgon, och som icecap sa, skippa kemikalierna innan sprayning av fotolacken.
Funkar det inte trots det så överger jag min metod och köper färdigbehandlade kort samt riktiga UV-rör.
Dom obehandlade korten kommer nog till nytta på annat sätt ändå

Tack alla för dom snabba tipsen iaf!!
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26579
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Måste bara först konstatera att Icecap's och min metod är väldigt lika.
Det går att köra med Svinto om man tvättar bort medlet som finns i. Medlet i Svinto är väldigt basiskt, så det kan vara lite knepigt att få bort, men efter ett tag brukar det försvinna.
Tror (är nästan helt säker) på att du exponerar för kort tid. Vanliga lysrör innehåller visserligen lite UV-ljus, men det är inte mycket alls. Därför krävs nog nära på den dubbla tiden. Exprimentera dig fram..
Men de här senaste korten ser ju bra ut. Vad gjorde du annorlunda mot dina tidigare försök? Jag brukar anteckna tider mm vid varje etsning och ta kort på korten (ehm) så man kan jämföra. Ett mycket bra tips.

Det går att köra med Svinto om man tvättar bort medlet som finns i. Medlet i Svinto är väldigt basiskt, så det kan vara lite knepigt att få bort, men efter ett tag brukar det försvinna.
Tror (är nästan helt säker) på att du exponerar för kort tid. Vanliga lysrör innehåller visserligen lite UV-ljus, men det är inte mycket alls. Därför krävs nog nära på den dubbla tiden. Exprimentera dig fram..

Men de här senaste korten ser ju bra ut. Vad gjorde du annorlunda mot dina tidigare försök? Jag brukar anteckna tider mm vid varje etsning och ta kort på korten (ehm) så man kan jämföra. Ett mycket bra tips.
JimmyAndersson:
Ok, jag har just testat med väldigt fin smärjelduk. Borde gå att likna vid stålull. Torkade väldigt noga med en ren handduk efteråt. Fotolacken satte sig direkt på laminatet efter det! Nu har jag ett väldigt tunt lager lack. Har just lagt den i ljuslådan och ska belysa i ca 12 minuter (dubbla tiden mot innan)
Hoppas på att se nån större förändring i resultatet nu, bättre eller sämre.
Hittade ett gammalt (minst 2år) fenolpapplaminat som jag har beställt från elfa en gång tidigare.
Slängde i en bit av det tillsammans med det egenhändigt besprutade och ska jämföra resultaten sen.
På frågan vad jag gjorde annorlunda med det lyckade kortet så har jag tyvärr inget bra svar?!
Jag har dokumenterat hyffsat noga hur jag gjort men dock inte tagit bilder.
Har inte gjort något annorlunda mot dom misslyckade försöken, som jag har försökt göra exakt likadant. Möjligen mängden framkallare (propplösare) skiljer sig en aning och så även tiden i badet. Det kortet tog max 30 sek att framkalla.
En fråga till: Vid framkallningen, ska allt det som blir mörkt släppa i badet efter en stund eller släpper det när man sköljer av det?
Jag har fått hjälpa till lite lätt med diskhandsken att gnugga av det varje gång. Det släpper inte helt självmant.
Oj, nu är det dax att släcka lådan och kila till köket.
/Markus
Ok, jag har just testat med väldigt fin smärjelduk. Borde gå att likna vid stålull. Torkade väldigt noga med en ren handduk efteråt. Fotolacken satte sig direkt på laminatet efter det! Nu har jag ett väldigt tunt lager lack. Har just lagt den i ljuslådan och ska belysa i ca 12 minuter (dubbla tiden mot innan)
Hoppas på att se nån större förändring i resultatet nu, bättre eller sämre.
Hittade ett gammalt (minst 2år) fenolpapplaminat som jag har beställt från elfa en gång tidigare.
Slängde i en bit av det tillsammans med det egenhändigt besprutade och ska jämföra resultaten sen.
På frågan vad jag gjorde annorlunda med det lyckade kortet så har jag tyvärr inget bra svar?!
Jag har dokumenterat hyffsat noga hur jag gjort men dock inte tagit bilder.
Har inte gjort något annorlunda mot dom misslyckade försöken, som jag har försökt göra exakt likadant. Möjligen mängden framkallare (propplösare) skiljer sig en aning och så även tiden i badet. Det kortet tog max 30 sek att framkalla.
En fråga till: Vid framkallningen, ska allt det som blir mörkt släppa i badet efter en stund eller släpper det när man sköljer av det?
Jag har fått hjälpa till lite lätt med diskhandsken att gnugga av det varje gång. Det släpper inte helt självmant.
Oj, nu är det dax att släcka lådan och kila till köket.
/Markus
Jag tycker det är klurigt nog att få bra etsning när jag använder färdiga laminat. belysningstider, mallar m.m. Kan tänka mig att det är ännu värre när man har olika tjockt lack varje gång...
Brukar alltid etsa riktigt små testbitar först för att få fram tiden i grillen. Pröva gärna det. Skriv ut siffror 3-15 och grilla bitarna i lika många minuter. sen kan man lätt se vilken som blev bäst.
Blir det underexponerat (allt vill inte riktigt släppa i framkallaren, men man ser ändå banor) brukar jag hålla kortet under kallvatten (inte i sodan) och gnugga ganska hårt. Det kan rädda kort som är på gränsen.
Brukar alltid etsa riktigt små testbitar först för att få fram tiden i grillen. Pröva gärna det. Skriv ut siffror 3-15 och grilla bitarna i lika många minuter. sen kan man lätt se vilken som blev bäst.
Blir det underexponerat (allt vill inte riktigt släppa i framkallaren, men man ser ändå banor) brukar jag hålla kortet under kallvatten (inte i sodan) och gnugga ganska hårt. Det kan rädda kort som är på gränsen.
Det går framåt, sakta men säkert.
Ökade tiden till 12 minuter och Elfas fenolpappkort blev riktigt bra!
Kunde inte se några skavanker alls.
Mitt kort blev, lite lätt uppskattat, 90% bra i mitten men det sista ute i kanterna ville inte riktigt släppa, inte ens med lite gnugg i kallvattnet.
Sista försöket ikväll blir med längre exponeringstid, vilket verkar vara boven enligt pagges beskrivning.
Gick även ner till 3/4 tesked soda och då var det inte lika mycket "det händer inget, det händer inget, POFF, ojda"
Ni som har hållit på med det här länge, vad är det för olika symptom på underexponering, överexponering, för mycket framkallare, för lite framkallare osv?
En helt klart intressant teknik är det iaf, det gäller bara att få lite kläm på det. Utan någon större erfarenhet så vågar jag nog ändå påstå att vanliga lysrör trots allt funkar! (Även om riktiga UV säkerligen gör jobbet bättre)
Dom heter föresten "Cool white) om det nu kan ha nån betydelse vad gäller UV-strålning jämfört med vanliga rör.
Har läst i några andra trådar på forumet att folk kört med skrivbordslampor med lysrör, kökslampor osv. och det fick mig motiverad.
//Markus
Ökade tiden till 12 minuter och Elfas fenolpappkort blev riktigt bra!
Kunde inte se några skavanker alls.
Mitt kort blev, lite lätt uppskattat, 90% bra i mitten men det sista ute i kanterna ville inte riktigt släppa, inte ens med lite gnugg i kallvattnet.
Sista försöket ikväll blir med längre exponeringstid, vilket verkar vara boven enligt pagges beskrivning.
Gick även ner till 3/4 tesked soda och då var det inte lika mycket "det händer inget, det händer inget, POFF, ojda"

Ni som har hållit på med det här länge, vad är det för olika symptom på underexponering, överexponering, för mycket framkallare, för lite framkallare osv?
En helt klart intressant teknik är det iaf, det gäller bara att få lite kläm på det. Utan någon större erfarenhet så vågar jag nog ändå påstå att vanliga lysrör trots allt funkar! (Även om riktiga UV säkerligen gör jobbet bättre)
Dom heter föresten "Cool white) om det nu kan ha nån betydelse vad gäller UV-strålning jämfört med vanliga rör.
Har läst i några andra trådar på forumet att folk kört med skrivbordslampor med lysrör, kökslampor osv. och det fick mig motiverad.
//Markus
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31459
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Efter vad jag har kunnat få fram innehåller gripen propplösare mest lut.
Fotoresisten framkallas bäst med natriumhydroxid (NaOH). Kaustiksoda är handelsnamnet för det i butik.
10 gram NaOH blandas med 1 liter vatten. Då får man rätt koncentration.
Ammoniumpersulfat? Ska det funka lika bra som natriumpersulfat?
[edit]
Vid närmare efterforskning så är ju lut nuförtiden NaOH. Där ser man.
Förr var det kaliumhydroxid
Fotoresisten framkallas bäst med natriumhydroxid (NaOH). Kaustiksoda är handelsnamnet för det i butik.
10 gram NaOH blandas med 1 liter vatten. Då får man rätt koncentration.
Ammoniumpersulfat? Ska det funka lika bra som natriumpersulfat?
[edit]
Vid närmare efterforskning så är ju lut nuförtiden NaOH. Där ser man.
Förr var det kaliumhydroxid
Heter produlketen Du framkallar i "propplösare" SÅ antar jag att den är blandad med aluminiumspån som skall göra attdet blir varmt i avloppet när man använder produkten till avsett ändamål. Detta är inte alls bra till kretskortsframkallning.
Min egen erfaenhet av positiva lacker är att dessa är 100% skit rent ut sagt. Den enda fotolack jag lyckats med var Agfa Cccccopyrex GN20, bara till att orka av med ett hushållspapper och lägga på lacken, sedan blev det perfekta kort. varje gång, även med 0.2mm linjer.
Numera är det torrfilmsresist som gäller, det har jag inte kunnat prova i brist på laminator att lägga påden med. Produkten heter DuPont Riston. Skulle varit intressant om man kunde göra en laminator av en fixeringsenhet till en uttjänt skrivare t.ex..
Min egen erfaenhet av positiva lacker är att dessa är 100% skit rent ut sagt. Den enda fotolack jag lyckats med var Agfa Cccccopyrex GN20, bara till att orka av med ett hushållspapper och lägga på lacken, sedan blev det perfekta kort. varje gång, även med 0.2mm linjer.
Numera är det torrfilmsresist som gäller, det har jag inte kunnat prova i brist på laminator att lägga påden med. Produkten heter DuPont Riston. Skulle varit intressant om man kunde göra en laminator av en fixeringsenhet till en uttjänt skrivare t.ex..
Jag har haft mina funderingar på att försöka med torrfilm. Vet du var man kan få tag i sådan? Hellst i mindre mängder.
Man kanske kan använda en lamineringsmaskin (en sån där kontorsgrunka) för att laminera resisten.
Vad används för typ av framkallare till torrfilm?
Aluminiumspån är definitivt inget bra. Men det står på burken om det innehåller aluminium. Jag tror att meningen med Al inte är att få det varmt utan Al regerar med NaOH och producerar små vätgasbubblor som "mekaniskt" löser proppen.
Man kanske kan använda en lamineringsmaskin (en sån där kontorsgrunka) för att laminera resisten.
Vad används för typ av framkallare till torrfilm?
Aluminiumspån är definitivt inget bra. Men det står på burken om det innehåller aluminium. Jag tror att meningen med Al inte är att få det varmt utan Al regerar med NaOH och producerar små vätgasbubblor som "mekaniskt" löser proppen.