Belasta 5V på 12V+5V aggregat

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Belasta 5V på 12V+5V aggregat

Inlägg av danei »

Jag har ett nätagregat av samma typ som PC nätagg. Den har 5V utgång och 12V. Regleringen ligger på 5V. Den är specad 3A på 5V och 2A på 12V. Jag kommer att belasta den bara på 12V. Då ska man belasta även 5V för att få en stabil spännig. Men hur mycket? Finns det tumregler för det? funkar 0,1A bra? Kan jag belasta 12V lite hårdare när jag har låg belastning på 5V?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Vad JAG märkt finns det inga generella reglera, bäst är att testa sig fram. Blir det för varmt minskar man effekten, blir det för ostabillt ökar man belastningen på andra spänningen.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Belastar du den ena linjen lite mer när den andra är knappt belastad alls så skall i princip ändå switchkretsarna på primären arbeta lika hårt vilket dom ändå skall ha blivit designade för men däremot så får likriktardioderna det lite jobbigare på just den linjen vilket dom kanske inte är designade för. Sen är ju i normala fall också utgångarna överströmsskyddade och det kan kanske slå till om du belastar en utgång mer än den är speccad till, oavsett hur den andra är belastad.
Jag tycker inte att du borde förstöra någonting om du bara går lite över den maximala speccade strömmen då det ju oftast finns lite toleranser, men det bästa hade varit att kolla tempen på komponenter och kylflänsar så att dom inte blir för varma vid den strömmen du tänkt ta ut.

Jag har hört 100mA från så många tillverkare så man kan nog nästan ta det som en tumregel idag även om jag sett upp till 0.5 från vissa. Jag hade ialf testat med 100mA och blir det inte bra så testa med några 100mA till.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Agregatet är ju klart minre än ett ATX agregat. Men jag tester med det så får jag se. Jag vet inte om det funkar att används det alls. Det agregatet jag ska ersätta är specat till 6.7A Jag har ingen aning om det krävs så mycket. Orginal satt det ett LPS63 agregat 69-778-70 på elfa. Det är en gammal DLP projektor som jag ska laga. Ska väl se om jag hitar felet på orginal agregatet. Men det jag hadde i lådan är exakt lika stort. Så om det orkar så skulle det vara bra. Projektorn funkar med ett ATX agregat så jag vet att felet är här.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Reparera nätagregat

Inlägg av danei »

Fortsätter i samma tråd. Jag försöker hitta felet på det trasiga agregatat. Det piper lite svagt. Ljudet kommer från trafon och ev även kylflänsen på sekundärsidan. På utgången finns det ingen DC spänning men en AC spännig. tror det var ca 7V. Jag har lött av likriktar dioden. och den verkar vara hel. Var tungen att ta bort glättnings kondensatornerna för att komma åt dioden. De är det iafa inte kortslutning i. Men jag vet inte kapasitansen. På primärsidan har jag bara konstaterat att det finns 300V DC i kondensatorn. Är det någon som har förslag på var man fortsätter? Jag ska nog löda ihop den igen och mäta lite med skopet.
Loial

Inlägg av Loial »

Har du oscilloskop?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ja. det var det jag syftade på när jag sa skopet. Lödde ihop det igen. 0V DC och 8V AC Men när jag fått fart på skopet för att se hur utspännignen sågut, visade det sig att nu har det blivit 4.3V DC och 0V AC.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Har du AC på sek. sidan så är troligen dioden paj. Jag har varit med om många gånger att trots att dioden verkar hel då man diodmäter så leder den i backriktningen ändå när den får lite spänning över sig. Mät 10ggr till med skopet före och efter dioden (dioderna).
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nu har jag fått ett fel som jag vet :D Det expolderade. Jag tror att jag råkade kortsluta dioden när jag mätte på den. Det sesulterade i att en IC krets och en liten transistor på primärsidan exploderade met en stark smäll. Då nu lägger jag ner försöken att få fart på det. Men tack för hjälpen.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nu har jag mätt lite på projektor. Den drar 1,5A på standby. 3,5A vid uppstart och 3A vid drift. Jag ska testa om mitt gammla agregat verkar tåla det. Det är nog på gränsen. Men är det gratis så får man ta en risk. Ett nytt agregat på ELFA går på 500kr +moms
Skriv svar