Siemens diskmaskinsvärmare, problem med kablar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JohanFixar

Siemens diskmaskinsvärmare, problem med kablar

Inlägg av JohanFixar »

Jag har haft mycket problem med min Siemens diskmaskin, nu senast har värmeelementet som sitter i cirkulationspumpen pajat. När jag skulle demontera det för att byta gick kontakten till en 3 polig kontakt för någon form av givare av och trådarna föll ut och jag har blandat ihop de tre trådarna.

Jag kan följa dem till andra sidan där de går in på elektronikkortet, men jag skulle behöva någon form av kopplingsschema/terminaldiagram för att veta vilken tråd som ska gå vart.

Kan man hitta schema eller info någonstans? Maskinen är en SX65T091SK/50, pumpen har artikelnummer 00651956.

jag *tror* att det är en T-koppling av två temperaturberoende motstånd (jag mätte 9kohm på varje) med matning i mitten, så jag tänker att jag borde kunna mäta vilken tråd som har spänning och sätta den i mitten och de andra två spelar ingen roll. Låter det korrekt?
JohanFixar

Re: Siemens diskmaskinsvärmare, problem med kablar

Inlägg av JohanFixar »

Jag fick hem en ny pump/värmare och monterade dem i samma ordning som på elektronikkortet, från vänster till höger på elektronikkortet sett från sidan av maskinen till 1-3 på värmaren och har nu kört en gång utan något problem.
Användarvisningsbild
säter

Re: Siemens diskmaskinsvärmare, problem med kablar

Inlägg av säter »

Det kan vara jäkligt bra att ta en bild innan man river något.
Numera är ju det så enkelt.
Skriv svar