PIC - MAX232 - serieport
-
- Kontakt:
PIC - MAX232 - serieport
Hej!
Jag har suttit och pulat med att få igång seriell komm mellan pic:en och datorn. Jag har hittat två olika MAX232 - MAX232ECPE och MAX232CPE och försöker klura ut vilken jag ska använda. Har provat båda med 100nF kondingar men så fort jag kopplar in max-kretsen så sjunker spänningen på pic:ens TX från 5V till 1V. Har även provat med 1000nF kondingar men det gjorde ingen skillnad.
Nån som känner igen sig i detta?
Jag har suttit och pulat med att få igång seriell komm mellan pic:en och datorn. Jag har hittat två olika MAX232 - MAX232ECPE och MAX232CPE och försöker klura ut vilken jag ska använda. Har provat båda med 100nF kondingar men så fort jag kopplar in max-kretsen så sjunker spänningen på pic:ens TX från 5V till 1V. Har även provat med 1000nF kondingar men det gjorde ingen skillnad.
Nån som känner igen sig i detta?
Max232 ska inte belasta pic kretsens utgång så det bör inte bli någon spänningsskillnad.
Har du kopplat rätt? Anslut inte datorn förrän du har anslutit jorden mellan dator och egen koppling annars ryker både max232 och porten i dator och om det går illa så för du en skaplig stöt, egen erfarenhet. Enklast är att koppla direkt till PIC-kretsen via ett motstånd utan max 232.
Har du kopplat rätt? Anslut inte datorn förrän du har anslutit jorden mellan dator och egen koppling annars ryker både max232 och porten i dator och om det går illa så för du en skaplig stöt, egen erfarenhet. Enklast är att koppla direkt till PIC-kretsen via ett motstånd utan max 232.
> Enklast är att koppla direkt till PIC-kretsen via ett motstånd utan max 232.
Undvik det. Finns ingen anledning att inte gör rätt när Jocke redan
har allt han behöver...
Det där med "jorden", vilken jord menar du ?
Låter väldigt konstigt, normalt kan man
plugga RS232 kabeln in och ur när som helst.
Skulle man göra någon annan jord-koppling bredvid
RS232 anslutningen ?
Undvik det. Finns ingen anledning att inte gör rätt när Jocke redan
har allt han behöver...
Det där med "jorden", vilken jord menar du ?
Låter väldigt konstigt, normalt kan man
plugga RS232 kabeln in och ur när som helst.
Skulle man göra någon annan jord-koppling bredvid
RS232 anslutningen ?
-
- Kontakt:
Enda gången det går att använda fuskvarianten med att bara koppla ett motstånd mellab PIC och PC'n är är man använder SEROUT/IN i picbasic och man bitbangar en port.
Med ett motstånd så inverteras inte signalen så som den görs via en riktig RS/TTL-omvandlare, så mjukvaran som bitbangar måste ta hänsyn till detta.
Använder man UART'en så finns det _inte_ nån flagga som man kan sätta för att tala om att signalarna är inverterade vilket medför att kommunikationen misslyckas.
Med ett motstånd så inverteras inte signalen så som den görs via en riktig RS/TTL-omvandlare, så mjukvaran som bitbangar måste ta hänsyn till detta.
Använder man UART'en så finns det _inte_ nån flagga som man kan sätta för att tala om att signalarna är inverterade vilket medför att kommunikationen misslyckas.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
-
- Kontakt:
Det första problemet är löst, det var en pinsam felkoppling som inte behöver nämnas mer här... =)
Nu till nästa problem: På PIC-sidan ser allt bra ut nu, men på andra sidan ligger spänningen på ungefär 3,5V i "högläge", men när den ska signalera en nolla kommer den inte ner som den ska, så jag misstänker att kondingarna är för små (har 100nF nu) efter att ha läst dr. Agoz inlägg. Ska pula lite mer senare. Tack för alla råd!
Nu till nästa problem: På PIC-sidan ser allt bra ut nu, men på andra sidan ligger spänningen på ungefär 3,5V i "högläge", men när den ska signalera en nolla kommer den inte ner som den ska, så jag misstänker att kondingarna är för små (har 100nF nu) efter att ha läst dr. Agoz inlägg. Ska pula lite mer senare. Tack för alla råd!
> Vad som är rätt och fel vet bara sodjan,
Så omoget...
> men på andra sidan ligger spänningen på ungefär 3,5V i "högläge",
Det är oklart vad du menar med "högläge", men...
En "etta" på RS232 sidan skall vara (ca) -5 till -15 volt.
En "nolla" ca +5 till +15 volt.
Under *normala* fall bör det ligga på ca +/- 10 V, men det beror lite
på hur andra sidan av RS232 linjen ser ut.
Alltså inverterat jämfört med det du ser på PIC pinnen.
Så omoget...
> men på andra sidan ligger spänningen på ungefär 3,5V i "högläge",
Det är oklart vad du menar med "högläge", men...
En "etta" på RS232 sidan skall vara (ca) -5 till -15 volt.
En "nolla" ca +5 till +15 volt.
Under *normala* fall bör det ligga på ca +/- 10 V, men det beror lite
på hur andra sidan av RS232 linjen ser ut.
Alltså inverterat jämfört med det du ser på PIC pinnen.