Nu har det blivit en minirörförstärkare
Ska börja med att tacka er EFare, i synnerhet Gimbal och ie men även ni andra som gjorde inlägg i tråden
Vad kostar en BRA 3d-skrivare och föreslog att man börjar med en färdigbyggd till bra pris för att lära sig så man sedan kan bestämma vad för maskin man vill ha. Mycket bra råd! Att det sedan kom tips om att Classe hade rea gör ju inget så jag gjorde ett blixtköp för några veckor sedan.
Alltså jag fattar inte jag inte skaffa en 3D-skrivare tidigare. Jag som alltid funderar på olika byggsätt med befintliga färdiga detaljer. Nu kan jag tillverka egna specialdetaljer. Det är ju bara så "Jag"
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
. Jag har ju fundera i omgångar på att köpa en men det var ni EFare som fick mig över kanten, TACK!
Miniförstärkaren skall naturligtvis skrivas ut i 3D och se ut som en leksaksmodell
men med den enda skillnaden att det faktiskt är en fullt fungerande rörförstärkare. Det här temat driver på att använda små rör, dom ska se lite overkliga ut. Samma gäller utgångstransformatorerna som skall vara små men efterlikna sina stora bröder. Andra saker som kontakter och annat får gärna vara lite oproportionerliga.
Jag tänker mig typ såhär:
Jag har ju dragit mig för att börja 3D-CADa. Att köra El-cad och mjukvaruutvecklingsmiljöer tycker jag räcker, men Nä det här duger inte, Jag laddar ner och provar
FreeCad. Jag tittar på ett gäng U-tubeklipp för att förstå hur man börjar och det går ju faktiskt att lära sig. Shit va kul!
![Very Happy :D](./images/smilies/biggrin.gif)
Den här minirörförstärkaren är ju ett perfekt träningsobjekt. En sak som blir extra viktigt nu är att inget får bli för varmt. PLA-plasten mjuknar redan vi ganska moderata temperaturer så effektutveckling är inte önskvärt att stänga in.
Det här inlägget ska handla om bygget, själva byggsatsen efter all 3D-printning ser ut såhär
Det ser ju ut som att allt gått på räls och bara rita ut det man behöver men sanningen är att det fanns en hel del varianter/designförslag på resan. Några delar så ut såhär
Till vänster syns hörntorn, en ide var att bygga upp lådan av flera delar som skulle sammanfogas. Den ideen är bra för om en del är fel eller behöver justeras så behöver man bara printa ut just den delen. Jag övergav den ideén och gjorde en integrerad enhet istället. Den tar förvisso 8tim att skriva ut och den på bilden blev för trång så jag minskade tornen och fick den nuvarande lådan storlek. Den röda toppdelen till höger i bild fick uppdateras en vända.
Men hur är det tänkt att allt sitta ihop? En 3D-bild eller två hjälper får visa hur det är tänkt.
I toppdelen monteras distanser för själva förstärkaren och utgångstransformatorerna får sina kåpor.
Här monteras förstärkarmodulen. Jag valde bygga den på en plåtvinkel för att ledningsvärmen från rörhållarna skulle fortplanta sig en kylbar plåt istället för en platsdetalj som mjuknar. Rören körs inte så hårt och slutpentoderna blir inte mer än 110C på ytan. Det är bra men ändå ganska varmt. Hoppas att denna plåt via ventilationshålen kommer att kylas hyffsat.
Över anslutningarna till trafarna så har jag gjort en isoleringsköld och som också fungerar som kabelstyrning.
Kontakterna på lådans baksida monteras på små "kontaktplåtar", allt för att de skall kunna omdesignas i ett senare skede men också för att ge det där leksaksutseendet med lite oproportionerliga kontakter och skruvskallar.
Fötterna får gängstång som går genom hörntornen och får förskruvning upptill som där utgör fästen som hållet toppdelen. Fötterna får o-ringar som friktionsminskare.
Lådan är lite trång men allt kommer få plats. DC-AC omvandlaren behöver moddas lite. Först så sågas en bit av mönsterkortet bort för att göra plats för en av skruvarna som håller kontaktplåten. Omvandlaren får sin blåa LED utbytt till en röd. Där sitter en fysiskt förstor elektrolytkondensator som byts mot en extern och en mindre på kortet. Omvandlaren får också en liten filterkonding på 33nF.
Det behövs lite extra elektronik runt omvandlaren. Ingången får en "kloss" med CM-drossel+säkringar+DM-drossel+Elektrolytkondensator. Här kommer ju det fina med 3Dskrivaren, man skriver ut en ny del som man bygger den extra strömmatningselektroniken på.
DC-AC-omvandlaren får ett lite verokort intill sig med högspänningslikriktaren och lite elektronik för LEDindikeringen på fronten.
Ok, då skall allt byggas in och kopplas ihop. Lådan blir i princip full
Provkör en stund för att se att allt fungerar och vad som blir varmt i lådan.
Förstärkaren fungerar utmärkt. Va nice att ha en rörförstärkare som går på 12VDC
![Very Happy :D](./images/smilies/biggrin.gif)
Men hur varmt blir olika saker nu när den gått en stund.
A. Katodmotståndena till pentoderna mäter 67C, får anses OK
B. Plåtvinkeln som rörena är skruvade i blir 46C, det är bra.
C. Ingångstrioderna blir endast 72C, det är bra
D. Utgångspentoderna blir 111C, får anses OK
E. Utgångstrafarna blir 40C, det är bra.
F. Varmluft ur förstärkaren och strålvärme värmer toppdelen i PLA till 53C, det är bra. Vi får se om "kopparplåten" i PLA som sitter runt rören mjuknar men det verkar inte så efter flera timmars spelning.
Inne i lådan upptäcker jag något intressant. DM-drosseln blir 58C. Den är förvisso bara specad till 1A och vi drar 1,2A genom den men jag trodde inte den skulle bli varm
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
CM-drosseln blir däremot bara 43C så den blir inte varm.
Jaha, så här blev minirörförstärkaren.
Tänk jag har i min ägo sedan slutet på 80-talet haft dessa trekantiga LEDar och aldrig kunna göra snygga trekantiga hål så dom har bara legat i mitt komponentförråd och samlat damm. Men nu med 3D-printern kan jag. Jag satte dom i form av ett timglas. När man slår på förstärkaren lyser den övre som visar att glödmatningen är igång. När sedan förstärkaren börjar dra högspänning som tänds den nedre dioden och till slut när det går full anodström till rören så slocknar den övre dioden. Precis som ett timglas som rinner ner på den tid det tar att värma förstärkaren
Ratten är tänk att till formen likna de aluminiumrattar som jag sett på någon modern rörförstärkare, men här i plast som en leksak.
Högtalaranslutningarna är banankontakter men de mindre 2mm så dom ser också ut som leksaker. 12VDC ansluts med en 2,1 mm powerplugg. Linjeingångarna är vanliga RCA.
Summering
Jag är mycket nöjd med bygget, blev riktigt lyckat så jag är glad!
![Very Happy :D](./images/smilies/biggrin.gif)