Parallellkoppla 2 CykelDynamo?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18624
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Parallellkoppla 2 CykelDynamo?

Inlägg av 4kTRB »

Att koppla 2 cykeldynamo i parallell för att få ut dubbla effekten borde ju fungera.
Men går det att få dom i fas?
Säg att man monterar 2 på cykelhjulet och vill ha dom synkade, är det möjligt?
Bjaellerud
Inlägg: 1456
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Parallellkoppla 2 CykelDynamo?

Inlägg av Bjaellerud »

En bra fråga, riktigt kul!!!!
Vi får se vad man tycker. Skall bli spännande att läsa synpunkterna.

Själv skulle jag nog byta ljuskällorna från glöd till Led så att en generator räcker.

Likriktar du växelströmmen från generatorerna och förser dem med en kodning så att du får likström så går det givetvis at parallellkoppla.

Roy
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Parallellkoppla 2 CykelDynamo?

Inlägg av Magnus_K »

Man kanske kan koppla ihop dom med en drivrem för att dom ska förbli synkade?
Vore kul att testa om friktionen räcker för att driva båda, men med endast ett friktionshjul.
Annars är det bara att använda sig av både friktionshjulen samt drivrem.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Parallellkoppla 2 CykelDynamo?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Varför i fas? De levererar väl bara DC!
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16885
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Parallellkoppla 2 CykelDynamo?

Inlägg av grym »

nix ac

man skulle kunna likrikta och sedan parallellkoppla, har en tråd om likriktning med låg förlust, där fanns det kanske annvändbar likriktare för detta
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18624
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Parallellkoppla 2 CykelDynamo?

Inlägg av 4kTRB »

Jaha jag var inställd på att det var AC. Kan jag köra en dynamo som motor också?
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2376
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Parallellkoppla 2 CykelDynamo?

Inlägg av ajje »

Nej, den klassiska cykeldynamon är en AC-generator.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18624
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Parallellkoppla 2 CykelDynamo?

Inlägg av 4kTRB »

Typ en sådan här jag syftar på... 6V 3W
https://www.bikester.se/axa-trio-2x2-ho ... 20178.html
Bjaellerud
Inlägg: 1456
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Parallellkoppla 2 CykelDynamo?

Inlägg av Bjaellerud »

En cykelgenerator betår av en roterande magnet och en spole. Dvs en växelströmsgenerator.
Varken dioder eller kollektor för likriktning, dvs billigast möjliga.
Ingen lägger krut på att få den att lämna likström då den normalt bara driver glödlampor.
Att få denna att gå som motor blir nog svårt, rätt frekvens och sen behövs nog starthjälp.

Att få två att gå i fas kan man nog glömma, det skulle krävas mycket stor noggrannhet, kanske en 50 del av ett varv lika, oavsett varvtal och last, samt kontinuerlig justering på något sätt.

Även mopeder (äldre) har växelströmsnät för lyset, bara en magnet i svänghjulet som roterar framför en spole.
Däremot har jag sett någon som likriktar med spänningfördubbling utspänningen från en moped, och får därmed 12 - 15 V DC.
Borde gå även med cykelgeneratorn, tror det behövdes 6 diode... Har kanske schemat.
Detta för att få 12 V DC

Ett annat förslag är ett batteri på något kg, dvs 5 - 10 Ah. Så går det lättare att trampa....

Roy
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26569
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Parallellkoppla 2 CykelDynamo?

Inlägg av danei »

Det som förvirrar lite är att en cykeldynamo inte är en dynamo. En dynamo är en likströmsgenerator, det förekommer inte på cyklar. Så det bästa är att inte kalla dem för dynamo.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Parallellkoppla 2 CykelDynamo?

Inlägg av xxargs »

Öppnar man en sådan så ser man hur simpelt uppbyggda de är - inte speciellt stor hänsyn taget för bästa möjliga magnetflöde heller utan är i princip något man kan böja till själv med med järnplåt, spik och en snurra med koppatråd - svåraste är lagringe av rotorn och rotormagneten samt rullen mot hjulet.

Det går mycket väl att få cykelgeneratorn att snurra som motor och ofta är fyrpolig och därmed 1500 RPM med 50 Hz, men som redan nämnt så behöver den puttas igång då den annars står och darrar fram och tillbaka tills det plötsligt kan rotera i slumpmässig riktning.

skall man parallellkoppla cykelgeneratorer så kan det göras först efter likriktning.

problemet är att dyliga generatorer är jordade i chassiet i ena kanten på lindningen vilket gör att förbrukarna måste vara friflytande mot ram-jord om man skall kunna nyttja helvågslikritning - med halvvåg får man bara ut halva effektiva strömmen.

(det finns/fanns somliga generatorer med separat uttag för bak och framlykta och det är inte omöjligt att de är mitt-jordade i spolen)

Till slut för att de skall hålla spänningen rätt så är de byggda att de alltid går i strömgräns - dvs. att ge så mycket ström de kan och begränsas av magnetflödet i rotorn vilket är en optimum vid 12 Ohms last för 3 Watt och 6 Volt spänning - vilket också gör att ljusstyrkan inte varierar med fart när man kommit över en viss 'knä' i fart..

Kör man med högre motstånd så kan spänningen sticka iväg betydligt högre än 6 Volt vid högre tramphastighet och skall man likrikta och mata med känslig utrustning så är shunt-reglering (och glättningskondensator) som klarar hela effekten högst rekommendabelt, och det är inget som hindrar att man väljer 5 Volt -zener istället om man tänkte sig att ladda USB-batteripack.
GFEF
Inlägg: 2371
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Parallellkoppla 2 CykelDynamo?

Inlägg av GFEF »

xxargs

>(det finns/fanns somliga generatorer med separat uttag för bak och framlykta och det är inte omöjligt att de är mitt-jordade i spolen)

Har varit (är?) krav på seriekopplade bak och framlyktor med separat kablar från generatorn och ramen som ledare mellan lyktorna.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26569
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Parallellkoppla 2 CykelDynamo?

Inlägg av danei »

Ja, den typen av generator har lindningen isolerad från ramen.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Parallellkoppla 2 CykelDynamo?

Inlägg av xxargs »

Fast bak och framlampor är i olika effekt vilket innebär olika i ström om båda är 6 Volt - så ren seriekoppling kan det inte vara om vi inte använde olika lampor med olika spänning för samma ström...

Annars får ni upplysa mig i hur många olika sätt man kan koppla en cykel-belysning med klassiska generatorer ;-)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Parallellkoppla 2 CykelDynamo?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag tackar för alla eminenta beskrivningar av denna lilla pryl, som kanske var min första lilla leksak nere vid bäcken som vattenkraftverk på fyrtiotalet. Goa minnen.
Så erkänner jag att jag hade fel i tidigare inlägg. Må det ej läggas mig till last alltför mycket, såsom förra gången jag skrev ett fel. ;-)
Skriv svar