LED-ficklampa, hur beräkna DC-DC controller?
LED-ficklampa, hur beräkna DC-DC controller?
Hepp!
Jag ska bygga en egen LED-ficklampa. Har skaffat en 3W lysdiod och en 6graders lins:
http://www.dotlight.de/shop/product_inf ... cts_id/261
http://www.dotlight.de/shop/product_inf ... cts_id/473
Så den vill ha 3,7V och 700mA.
Jag har två batterihållare, en för 3st AAA och en för 4st AAA. Bra match mot lysdioden i storlek. Har inte bestämt vilken jag ska använda. Hölje ska jag bygga i aluminium plåt som även ska fixa kylningen till lysdioden.
Målet är en lite ficklampa som ska ge massor av ljus tills batterierna är helt tomma. Och till ett pris under 250kr (på nätet kostar dom ofta ca 250USD).
Så nu behöver jag en DC-DC step-up/down som kan göra 3,7V av dom ca 3-6V som kommer från batterierna. Conrad har dessutom billiga NiMh AAA på 900mAh.
Titta på MAX1771 på elfa: http://www.elfa.se/pdf/73/733/07336068.pdf
Den serut att klara biffen om tittar på sid 13. Så kan den begränsa strömmen också. På pin 4 kan man ju sätta en liten strömbrytare eller en PIC som PWM:ar ljusstyrkan
Min matte är inte så bra så frågan är: vad R2 och R3 ska vara för att ge 3,7V?
Jag ska bygga en egen LED-ficklampa. Har skaffat en 3W lysdiod och en 6graders lins:
http://www.dotlight.de/shop/product_inf ... cts_id/261
http://www.dotlight.de/shop/product_inf ... cts_id/473
Så den vill ha 3,7V och 700mA.
Jag har två batterihållare, en för 3st AAA och en för 4st AAA. Bra match mot lysdioden i storlek. Har inte bestämt vilken jag ska använda. Hölje ska jag bygga i aluminium plåt som även ska fixa kylningen till lysdioden.
Målet är en lite ficklampa som ska ge massor av ljus tills batterierna är helt tomma. Och till ett pris under 250kr (på nätet kostar dom ofta ca 250USD).
Så nu behöver jag en DC-DC step-up/down som kan göra 3,7V av dom ca 3-6V som kommer från batterierna. Conrad har dessutom billiga NiMh AAA på 900mAh.
Titta på MAX1771 på elfa: http://www.elfa.se/pdf/73/733/07336068.pdf
Den serut att klara biffen om tittar på sid 13. Så kan den begränsa strömmen också. På pin 4 kan man ju sätta en liten strömbrytare eller en PIC som PWM:ar ljusstyrkan
Min matte är inte så bra så frågan är: vad R2 och R3 ska vara för att ge 3,7V?
Du bör köra lysdioden konstant ström...
Why Drive White LEDs with Constant Current?
Några exemple på olika kopplinar
1.5V battery powers white-LED driver
MAX1698
Why Drive White LEDs with Constant Current?
Några exemple på olika kopplinar
1.5V battery powers white-LED driver
MAX1698
Kul tråd. Jag funderade på att starta en sån jag med. En diod behöver inte alls konstant ström. Vad de menade är att den behöver en strömregulator inte en stännings regulator. Men det vet väl alla här. Men en pullsad ström funkar minst lika bra. Så PWM är inte fel. Det finns en del länkar i Effektdiods samköps tråden.
Asså fråga kolon
MAX1771-kretsen:
-finns på elfa
-kan göra BÅDE step-up och step-down
-kan hålla BÅDE konstant spänning och ström
-kan styras av en liten stömbrytare / PIC
Nu är den inte gratis och visst, man ska inte köra NiMh-batterier i botten. Men vad är det att inte gilla?
Tyvärr fattar jag inte hur man beräknar R2 och R3 (men visst man kan ta två vridpottar och sätta sig och testa mot ett effektmotstånd).
Nu är ju inte lysdioden gratis men det motsvarar 42st 5mm starka vita lysdioder och man kan fixa en lins till den (det finns en dröse att välja på)
Tråden kan vara intessant även för dom som ska bygga cykel-lampa osv...
Någon som kan hjälpa mig lite?
MAX1771-kretsen:
-finns på elfa
-kan göra BÅDE step-up och step-down
-kan hålla BÅDE konstant spänning och ström
-kan styras av en liten stömbrytare / PIC
Nu är den inte gratis och visst, man ska inte köra NiMh-batterier i botten. Men vad är det att inte gilla?
Tyvärr fattar jag inte hur man beräknar R2 och R3 (men visst man kan ta två vridpottar och sätta sig och testa mot ett effektmotstånd).
Nu är ju inte lysdioden gratis men det motsvarar 42st 5mm starka vita lysdioder och man kan fixa en lins till den (det finns en dröse att välja på)
Tråden kan vara intessant även för dom som ska bygga cykel-lampa osv...
Någon som kan hjälpa mig lite?
Jag har tolkat fig. 4a till 4c på sid 10 som att man kan ställa max strömen. Men jag kan ha fel iofs.
Visst skulle det vara trevligt att låta den lyser 120% när man trycker och håller intryckt. Så kan ha så att dubbelklick ger att det är på men bara till 60% effekt tills man trycker igen då den släcks. Eller kanske en mini-jojstick / trackboll ... om det nu finns folk som ha sådanna på lager?
Visst skulle det vara trevligt att låta den lyser 120% när man trycker och håller intryckt. Så kan ha så att dubbelklick ger att det är på men bara till 60% effekt tills man trycker igen då den släcks. Eller kanske en mini-jojstick / trackboll ... om det nu finns folk som ha sådanna på lager?

Målet med kretsen är två saker:
1. Den ska vara effektiv. Jag vill inte elda upp 1½W i ett effektmotstånd.
2. Jag vill ha samma ljusstyrka även när batterierna har mindre än 50% kvar.
Om man tittar på sid 13 i databladet. Spänningen ut från kretsen vet jag vad jag vill ha. Med R2 och R3 kan jag ställa spänningen till att vara 3,7V så att lysdioden är nöjd även när batterierna "bara" har 50% kvar. Kretsen ska kompensera för detta.
Då vet vi att spänningen till lysdioden är ok.
Frågan som återstår år hur det är med strömen. Får lysdioden mer än 1A så finns det stor risk att den brinner och det vill jag inte för den är dyr.
Så jag vill att strömen ska begränsas av kretsen också. Då är frågan hur man tolkar sid10 och 13. Är det en gräns för vad den vill ge eller vad den kan ge?
---
Redan nu kan jag då konstaterar att målen ine kommer att nås. Kretsen är bara 85% effektiv och strömen kommer även i bästa fall att variera, till och med ganska mycket...
1. Den ska vara effektiv. Jag vill inte elda upp 1½W i ett effektmotstånd.
2. Jag vill ha samma ljusstyrka även när batterierna har mindre än 50% kvar.
Om man tittar på sid 13 i databladet. Spänningen ut från kretsen vet jag vad jag vill ha. Med R2 och R3 kan jag ställa spänningen till att vara 3,7V så att lysdioden är nöjd även när batterierna "bara" har 50% kvar. Kretsen ska kompensera för detta.
Då vet vi att spänningen till lysdioden är ok.
Frågan som återstår år hur det är med strömen. Får lysdioden mer än 1A så finns det stor risk att den brinner och det vill jag inte för den är dyr.
Så jag vill att strömen ska begränsas av kretsen också. Då är frågan hur man tolkar sid10 och 13. Är det en gräns för vad den vill ge eller vad den kan ge?
---
Redan nu kan jag då konstaterar att målen ine kommer att nås. Kretsen är bara 85% effektiv och strömen kommer även i bästa fall att variera, till och med ganska mycket...