Hej!
Jag köpte en 3020 CNC fräs på Ebay. Det var med en svart låda och den hette T-D (mini cnc engraving machines). Många har nog sett den. Tänkte jag skulle skära ut paneler i plexiglas till mitt flygsimulatorbygge. Med maskinen följde det med ett program som hette cnc usb, och jag gjorde alla inställningar enligt medföljande video. Jag ritade upp panelerna i Vectric och sparade ner till g-kod. Laddade in filen i cnc usb och ställde in nollpunkten. Äntligen kan jag börja trodde jag. Jag startade programmet, och Y-axeln (spindeln) börjar gå rakt ner mot plexiglasskivan och igenom ner till mdf-skivan. Vilket resulterade att borret splittrades. Har sabbat 2 stycken nu
Jag kan ingenting om cnc, men har försökt att googla runt och lära mig. Är det någon som vet vad jag gjort för fel?
Torrsimma först!
Gör ett enkelt program eller ta ner en förlaga. Testa med rätt mått!
Kör gärna dina egna alster i en simulator först! Kör fräsen manuellt!
Testa igen. Du är inte den ende som kört igenom offerskivan.
Det var ju säter som skulle svara det (som Jugge svarade alltså) . Men hur som helst så är 6 mm ganska saftigt att ta på en gång.
Men kör på Lasp's linje och prova dig fram. Börja med trä eller liknande. Plexi går att fräsa men är inte helt trivialt, det blir lätt varmt och då blir det inget bra. Så prova med lite lugna steg i enkla material och läs på så mycket du kan innan du börjar med plexi.
Du kör Vectric, ett bra tips är att ställa in Top Of Material som Z0 och mittpunt.
Då är det enkelt att få bra resultat. Du ritar ett kryss på ditt material där du vill ha mittpunkt och nollar av där på X,Y och Z.
Vilken variant av Vectric kör du?
Tack alla för era tips. Jag ska gå igenom detta och se om jag inte kan få till det.
Stöter jag på fler problem så återkommer jag.
Mickekarlsson, jag kör med Aspire.