Hur isolera hårddiskar från störningar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mx

Hur isolera hårddiskar från störningar?

Inlägg av mx »

Jag planerar ett chassibygge och funderar därför på hur jag ska montera alla delar i förhållande till varandra. Hur än jag placerar sakerna så hamnar alltid hårddiskarna nära nätaggen eller pumparna. Pumparna är ju i stort sett snurrande magneter och nätagget är väl inte heller hälsosamt för diskarna.

Finns det något inte allt för utrymmeskrävande sätt att skärma diskarna från störningarna? Eller måste jag hitta någon annan lösning?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

En jordad plåtbit!?

Jag har kört länge med hårddiskar intill oskärmade nätagg och har inte, vad jag förstått, fått några problem med det.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Samma här.

I Compaq-burkar är det inte helt ovanligt att hårddisken dessutom sitter precis brevid nätagget, så det ska nog gå bra.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är nog ingen fara. Men du skärmar inte magnetält med en plåt. Det är svårt att få till.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jodå, en vanlig järnplåt är det bästa av det enkla för att skärma av relativt lågfrekventa magnetfält

prova med en spole med växelström en tv och en plåtbit

lågeffektsbildskärmar är ganska känsliga för 50 hz magnetfält, och en plåtbit mellan källan och skärmen är det första jag provar
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Måste det vara järn (dvs magnetiskt) eller duger t.ex. koppar?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

magnetiskt för lägre frekvenser
järn är det vanligaste mymetall är bättre men vem har det liggandes?

sen när frekvenserna stiger så funkar alla elektriskt ledande material bättre och bättre, mid några MHZ funkar koppar och aluminium bra
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

hmm, burkar väl vara hårddiskarna som stör, inte blir störda. De flesta onboardljudkort jag hört lider av hårddiskbrumm :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Frågan är ju om det är magnetfälr eller ledningsbundna störningar. Det kanske skulle funka bättre med en stor kondensator vid disken.
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Hmm...har aldrig hört talas om att det varit problem med sånt.
Diskarna är ju rejält isolerade i sitt hölje, och har du jordat vägguttag så är hela chassiet jordat.
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

De flesta datorer jag har haft har lidit utav hårddiskbrum på interna ljudkortet... inte jättehört, men klart hörbart om man inte spelar musik. Nå min poäng var ialafall att jag aldrig har hört talas om att diskarna som sådana behöver sköldning.
mx

Inlägg av mx »

Tack för alla svar. Jag är ovan detta forum och missar alltid att kryssa i "Underätta mig vid svar" så jag upptäckte dem inte förrän nu.

Det finns skal man kan sätta runt pumpar för att skydda t.ex hårddiskar. (exempel) Min tyska är inte så bra så vad de är tillverkade av för material kan jag inte svara på. Men då jag gärna skulle placera mina hårddiskar under pumparna och runt nätagget så borde jag nog överväga något slags skydd.

Hur pass tjock järnbit skulle det behövas om det skulle göra någon skillnad? Ska man jorda järnplåten?
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

titta hos ELFA under inkapslingar/skärmboxar/skärmtejp m.m
.
Det ska ju vara ett material som har bra skärmningsegenskaper.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Från den tyska sidan:
"Spezialmaterial gefertigt und schwarz chromatiert."

Min tyska är inget vidare, men det låter som det är ett specialmaterial med svart krom på utsidan.

Det är ingen som har provat att skärma av en hårddisk, antingen med metall eller kondensator? Vore intressant att veta om det blir någon skillnad. Troligen skulle en kondensator göra större skillnad än metall. Gissningsvis tar IDE-kabeln också upp störningar, men där vore det nog inte så toppen med en kondensator.. :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det finns dom säljer mymetall för att skärma pumpar och liknande

för min del så har jag provat att skärma av monokroma bildskärmar (oftast lägre spänning på elektronkanonen och lättare att länka av än bildskärmar med högra spänning) där syns magnetfält från närliggande transformatorer väldigt väl, för min del så har det oftast räckt med en 1mm plåt mellan bildskärm och trafo, från 5 mm fladder till knappt synligt, på något ställe fick man vika ner plåten mera runt apparaten med den störande trafon

allternativt två plåtar en runt hårddisken och en mellan pumpen och hårddisken

men behövs det verkligen ?, för hårddisken i sig har en brutalt stark magnet invändigt och den gör ju inte någon skada
Skriv svar