Bänkbandslipen dog?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
nisse46

Bänkbandslipen dog?

Inlägg av nisse46 »

Hej
Har en Clas olle bänkbandslip modell MM491GL som la av i helgen, den är nog runt 3-4 år gammal, nu har de bytt modellnamn men den ser likadan ut som den nya som heter HBD500.
Min går inte ens att hitta på utgångna modeller så jag vet inte om det är garanti kvar även om jag hittar kvittot, och fixar det helst själv om jag kan..

Stod o slipade lite lätt när det lät som det sprakade till lite inne i chassit och maskinen stannade.
Första jag kollade var kondensatorerna och där satt 2 st och vet ej vad nr2 gör, de motorer jag fixat innan har bara haft en på runt 10uf.
Den vita mätte jag upp till 10uf och den verkar hel, den grå mättes upp till 120uf samt att den stiger i värde under mätningen vilket kändes lite skumt.
Jag testade strömbrytaren och får pipsignal mellan ingående/utgående plint samt att det klickar i den när den är strömsatt så tror den är ok?
Sen sitter det en slags magnetkontakt(nollspänningsutlösare?) som jag inte vet hur man kollar riktigt utan att ha ström till.
När allt satt ihop och man trycker på startknappen så brummar det lite nånstans, kanske motorn.

Nån som har nån ide om vad som mer kan göras i felsökningen.
Har skickat mail till Co maskinavd eftersom de kanske vet vad som brukar falera, men tvivlar på att de svarar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hsd

Re: Bänkbandslipen dog?

Inlägg av hsd »

Snarare tvärtom, classe är duktiga och hjälpsamma
Fast jag har ringt Insjön när det har vart nåt
Troligen funkar det med mail men får Du inget svar så greppa luren
nisse46

Inlägg av nisse46 »

Ja vi får se, har också fått hjälp av dem innan men kanske inte nu om modellen utgått.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Kan det här hjälpa?
Misstänkt lik din Cocraft.
https://www.model-engineer.co.uk/forums ... ?th=120260
nisse46

Inlägg av nisse46 »

Tack Rolf, sökte på google men hittade inte mycket alls om detta!
Ja det är typ exakt samma som min modell så nu förstår man de 2 kondensatorerna lite bättre iaf, en till start och en till gång, får luska ut vilken som går till vad om jag tar ut motorn
Ska iaf försöka mäta upp ohmen på motorlindingarna imorgon o se om det är samma som hans.
Jag hoppas motorn är ok, det är väl det enda man nog inte kan fixa själv.
Skriv svar