Behövs linjetransformator till nummerpresentatör?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
dr. Agoz

Behövs linjetransformator till nummerpresentatör?

Inlägg av dr. Agoz »

Hej jag tänkte bygga en nummerpresentatör. jag har tjyvkollat på några andra människors lösningar.

Nu till min fråga. På ena av ritningarna som jag tittade på hade killen användt en linjetransformator mellan uttaget och en MT8870 krets. Medans en annan design bara hade ett högpassfilter mellan uttaget och MT8870. Vad är fördelarna med transformatorn i detta fallet är det för att skydda allt annat som sitter på telelinan?
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Ska man koppla den mot t.ex. en PC så är det definitivt att föredra en trafo.
Jag skulle nog rekommendera trafon oavsett användningsområde.

Mvh
speakman
frejo

Inlägg av frejo »

jag byggde min med en linjetrafo, kostar inte mer än 20-30 spänn på elfa och i databladet står det till och med vilka kondensatorer man ska ha för anpassning mot resp. lands telenät. Inte för att jag tror det behövs men det känns bra att göra det rätt.

Såg att futurlec hade dtmf-avkodningskretsar för $0.5, själv kopplade jag signalen från trafon rätt in i en atmega32 och lösta resten med signalbehandling, rätt lärorikt =)
Användarvisningsbild
dr. Agoz

Inlägg av dr. Agoz »

Frejo> var hittade du linjetrafo på elfa för 30 kr? de jag hitta kostar 60 + moms

själva mt8870 var billigast på elfa av de ställen jag tittat på iaf.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Du råkar inte ha ett kasserat modem eller telefon? Brukar finnas linjetranformatorer där i.. :)

Elfa är förresten på väg att plocka bort MT8870-kretsarna och bara köra med MT8880. Jag beställde i förra veckan och fick meddelandet att de inte fanns längre. I deras databas (som är lite buggig för tillfället) står det att den ska utgå. Skickade ett mail och frågade om de kunde ordna en iallafall. Fick inget svar, men jag fick kretsen iallafall. :)
frejo

Inlägg av frejo »

elfa art nr: 56-670-01
kostar 27:- + moms
Nc
Kontakt:

Inlägg av Nc »

Jimmy:
Låter oroande om Elfa skall plocka bort mt8870 för 8880 är ju 3ggr så dyr när den även innehåller dtmf sändare.. hoppas dom plockar in den ytmonterade 8870 kretsen iallafall.
Användarvisningsbild
dr. Agoz

Inlägg av dr. Agoz »

frejo> behöver den inte vara anpassad för talbandet?

fan låter ju inte bra att mt8870 ska bort! hoppas det finns nån kvar vid löning

edit: ska smyga hem till morsan å slackta deras v90 modem nu =)
Skriv svar