Jag testade nyligen en aktuell version (1.6.1) av KSP och upptäckte att det har blivit mycket bättre jämfört med den gamla 0.90-versionen som jag testade för ett antal år sedan. Det är riktigt kul nu när de har fått till vettig aerodynamik med mera! Så jag började spela en "Career mode"-omgång men upptäckte rätt snart att en joystick vore trevligt. Så jag slutade spela

Jag tänker mig en treaxlig joystick (yaw, pitch, roll), analogt pådrag och en Stage-knapp med tillhörande "Arm"-knapp (vad heter det på svenska - "aptera" kanske?). Att "stagea" är alltså att stöta bort utbrända raketsteg, aktivera fallskärmar med mera, och det vill man inte råka göra av misstag! Därav dubbelkommandot på denna funktion.
För detta införskaffades en "new old stock" industriell joystick (APEM 3140SAL600) och ett utvecklingskort med USB-stöd (MSP-EXP430F5529LP) och så letade jag fram ett par tryckknappar i lådorna hemma, en belyst och en motsvarande svart utan belysning. Tanken är att den svarta får bli "Arm"-knapp som aktiverar/tänder "Stage"-knappen vilken sedan kan aktiveras en gång. Sen får man göra om båda tryckningarna för att stagea igen.
TI har exempelkod för HID-enheter som jag har kunnat modifiera så att utvecklingskortet identifierar sig som en USB-joystick med fyra axlar. (Som tur är har jag jobbat med USB förut så jag hade hyfsad koll redan på protokollet.)
Joysticken är av halleffekttyp och ger en rätt högimpediv, ratiometrisk utsignal mellan 0,5 och 4,5 V (om jag förstår databladet rätt): Mikrokontrollerns ADC är av SAR-typ (Successive approximation) och har en intern referens på 2,5 V: Jag tänkte mig en 50 kΩ + 50 kΩ spänningsdelare på varje utgång på joysticken samt en kondensator, säg 3,3 nF, mellan den neddelade spänningen och jord. Det borde funka va?
Nu väntar jag främst på stiftlister och passande kontaktdon från Electrokit för att kunna löda ihop detta. På datorsidan är nog det närmaste momentet att kolla att det verkligen går att få KSP att känna av mina "fejkade" joystickaxlar.
Tips på lämpligt reglage för pådrag (throttle) mottages tacksamt. Jag tänker mig något som går att reglera med ett finger, i princip en potentiometer med ratt. Men gärna med snävare manövervinkel (kanske 150°-180°?) samt av kvalitet motsvarande joysticken och knapparna. Jag vet inte om det ens finns något passande?
Sen har jag inte funderat alls på hur man ska kapsla in det hela. Funktionen först.