Använda en LED som fotodiod?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Detraw

Använda en LED som fotodiod?

Inlägg av Detraw »

Blev lite sugen när jag såg Xerxes tråd om den riktigt häftiga projekten på att försöka bygga en liknande LED matris som även kan detektera ljus..... har googlat en del men hittar inget vettigt... LEDen genererar ju en spänning när den blir belyst, men om man även ska mata dioden med en spänning för att få den att lysa, hur gör man då för att detektera den genererade spänningen, använda en opamp som komparator kanske?

Skulle va kul att få det att funka :D

/Daniel
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Koppla av den med en bra konding - förstärk det du där får med en OP och du har en hygglig fotodiod. För att få bra prestanda så se till att matningen till dioden är så ren som möjligt och HP-filtrera gärna utgången så du slipper en del av matningsspänningsripplet (och även 100 Hz - brum ifrån lysrör)
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Trodde det var en tvåfärgad matris som användes (den ena färgen som LED och den andra som sensor).

Borde iaf vara enklare...
Detraw

Inlägg av Detraw »

bengt-re: hmm så skulle man ju kunna göra ja....

cyr: missade att de hade använt en tvåfärgad matris.... då blir det hela ganska mycket lättare...

Vilken metod man ska använda antar jag beror på vad man ska använda den till, och eftersom jag inte har kommit fram till det får jag väl ta och fundera ett tag... men tack för er hjälp, nu vet jag iaf hur det går till

/Daniel
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Vet inte om det var en tvåfärgad som användes, men det verkade enklare så jag antog det.

Du får göra vidare efterforskningar om du vill vara säker :)
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Som sagt, jag har försökt bygga en likadan, om det är LED-matrisen som "touchpad" vi snackar om. Projektet har dock hamnat på hyllan tills vidare då jag inte kom längre än att endast detektera korrekta y-koordinater.
Jag använder två helt vanliga röda 7x5-matriser, två ULN och en Mega16/32.

BildStor

Om man ska använda en lysdiod som en effektiv fotodetektor så är det en fördel om man läst på son halvledarkomponentfysik, som jag råkar göra just nu. Genom att backspänna en lysdiod gör man rymdladdningsområdet större och PN-övergången blir då mycket effektivare på att "fånga upp" de inkommande fotonerna.

Edit: Bild
Senast redigerad av $tiff 12 februari 2006, 22:43:04, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Här finns en liknande tråd där Nannou och jag mätte hur mycket spänning olika färgade lysdioder kan ge.
Detraw

Inlägg av Detraw »

$tiff: hur gjorde du för att detektera y koordinaterna? smart idé det där med färdiga 7X5-matriser....

hittade denna sida: http://www.sensorsynergy.com/helpfulhints.htm där står det lite teori på hur man ska få den att fungera bra....
Senast redigerad av Detraw 12 februari 2006, 22:10:49, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

Som jag har förståt så har han inte de dioder som han skall mäta på tända... för tillfället.

De är uppbyggda i en matris, det kan man se i början av filmen. Där tänds dioderna radvis i uppstarts förfarandet.

Bild

Kanske detta kan vara till hjälp? :)
Detraw

Inlägg av Detraw »

varför skulle man inte kunna ha alla tända när man ska mäta? som jag har förståt det så reagerar de bara på ljus som har kortare våglängd än LEDen, så de andra LEDsen borde ju inte störa på något sätt..
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Här är lite mer teori bakom hur ledsensorer fungerar och kan appliceras. http://www.merl.com/reports/docs/TR2003-35.pdf
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Detraw skrev:$tiff: hur gjorde du för att detektera y koordinaterna? smart idé det där med färdiga 7X5-matriser....

hittade denna sida: http://www.sensorsynergy.com/helpfulhints.htm där står det lite teori på hur man ska få den att fungera bra....
Ja gjorde precis som Jeff verkar göra, scannar igenom alla LEDs. Jag tänder alla LEDs utom en i varje kolumn och läser av den som inte är tänd. Allt går så klart fort som tusan, så matriserna ser ut att lysa konstant.

Om man tänker efter är det ett mirakel att den faktist fungerar så bra som den gör ändå. En röd LED tar emot rött ljus, vilket ger en mycket låg absoption. Sen jobbar mina LED svagt framspända under mätningen, vilket inte heller är optimalt. Trots detta är resultatet stabilt.
Detraw

Inlägg av Detraw »

länken som matseng postade va väldigt lärorik, nu borde det inte vara några direkta problem med att få det att fungera (förutom kanske att skriva mjukvaran). Man kanske ska ta sig ett försök, kostar ju inte så mycket med ett par led matriser....

Skulle ju va riktigt snyggt att använda sig av det som tryckknappar i hemmabyggen, så har man en färgad film över dioden med genomskinlig text... så om man nuddar texten så "trycks" knappen in....
Skriv svar