Koppla Xbox 360 Till Datorskärm

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Inlägg: 737
Blev medlem: 11 juli 2005, 20:58:03
Ort: Stockholm | Borlänge
Kontakt:

Koppla Xbox 360 Till Datorskärm

Inlägg av Cenorpa »

Hej.

Min kompis har ett problem och det är att han skulle vilja koppla sin Xbox 360 till en datorskärm och det borde väl gå tänkte jag.

Med boxen levereras en kabel där man får ut RGB vi tre kontakter så vi provade att koppla in dom till en RGB till vga kabel för att se om det funkade och sen in i en TFT skärm.

Resultetet blev en alldeles grön bild samt att det kom upp ett meddelande på skärmen där det stog att signalen inte var kompatibel.

Vad beror det på att det blev grönt? kan det ha nått samband med att upplösningen var för hög och att skärmen inte klarade det eller finns det någon annan anledning?

När vi kopplade in 360:n till en projektor på samma sätt så fungerade det fint.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27427
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag gissar att skärmen behöver synk signaler. I video RBG är den inbakad i de andra signalerna.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Det är nog sync on green output på ecksbåcksen. Du behöver en videoomvandlarlåda.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Inlägg: 737
Blev medlem: 11 juli 2005, 20:58:03
Ort: Stockholm | Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Men kan man fixa det på något sätt med syncsignalerna eller måste man köpa en färdig xbox kabel som kostar typ 1300:-?
Senast redigerad av Cenorpa 12 februari 2006, 17:47:02, redigerad totalt 1 gång.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Än värre är nog att eftersom en xbox är gjord för att kopplas till TV så har den en hsync på 15.625 kHz och så _lågt_ ner går inga skärmar i dagens läge. Nedre gränsen ligger oftast omkring 30 kHz på moderna prylar avsedda för VGA och uppåt.

Hittar du en skärm som även syncar för EGA (föregångaren till VGA-standarden) så är det större chans att få den att fungera till xboxen.

Att den fungerar på en projektor är inte så förvånande däremot eftersom dom är ofta också tänkta att blåsa upp en tv-bild och därför klarar av hsync med "tv-hastighet".
Användarvisningsbild
Cenorpa
Inlägg: 737
Blev medlem: 11 juli 2005, 20:58:03
Ort: Stockholm | Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

okej, synd att det var så svårt
Användarvisningsbild
Cenorpa
Inlägg: 737
Blev medlem: 11 juli 2005, 20:58:03
Ort: Stockholm | Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Men den här då:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=312 ... B20A285843

Innehåller den nån lömsk elektronik?
Fast den var så billig så det är ju ganska onödigt att bygga...
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Sexigt, det innebär att xboxen även kan ställa om sig till höge sync-frekvenser vid behov.

Det var smart av dom, eller man kanske ska säga att det have varit klantigt av dom om dom inte hade fixat det.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27427
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det kan ju vara så att signalerna finns bara man vet var man ska leta.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Du menar att den lägger ut _både_ VGA-kompatibel och TV-kompatibel videosignal samtidigt?

Möjligt, men "I don't think so Tim". Det verkar onödigt komplext och dyrt att ha dubbla enheter som genererar videosignal. Men å andra sidan är det ju inte omöjligt att deras "video-chip" är dual-headed. Fast å tredje sidan borde dom försöka minska på kostnaderna så mycket som möjligt. Kan man minska tillverkningskostnaderna med en dollar så blir det mycket pengar totalt sett.

Min gissning är nog att den kan ställa om sina syncar beroede på vad man kopplar in för något. Enkelt och (nästan) gratis att implementera.
Skriv svar