Hörlursförstärkare fri från dc offset på lättaste sät

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ChrioN

Hörlursförstärkare fri från dc offset på lättaste sät

Inlägg av ChrioN »

En filmkondensator på ingången är ju ganska vanligt, men kan man komplettera med en på utgången också? Ljudkvaliten är inte så viktig, bara det inte distar och brusar allt för mycket.
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Det beror helt på hur du kopplat. Schema efterlyses.
ChrioN

Inlägg av ChrioN »

Det är i princip en vanlig cmoy, fast med 1uF på ingången istället för 0.1uF, och strömdelen har multilayer 0.1uF istället för 220uF elektrolyter.

http://tangentsoft.net/audio/cmoy-tutor ... nt-sch.pdf
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Öh, vad är frågan egentligen?
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Det är väl klart att det går att sätta en kondensator på utgången. Frågan är bara VARFÖR du ska ha en kondensator på utgången? Förstärkaren är ju AC-kopplad...
ChrioN

Inlägg av ChrioN »

jo men det blir ju alltid lite dc från opampen. sen är jag inte världsmästare på lödning, så jag kan inte ta för givet att inget kan hända med hörlursförstärkaren som kan förstöra hörlurarna. Den kommer behandlas lite annorlunda då den ska "sitta" i en studio.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Den lilla dc spänningen från op:en är inget att bekymra sig för. Men för all del sätt dit en kondensator. Du får nog ta i lite när det gäller kapacitansen beroende på vilken impedans du har i lurarna.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

rehnmaak skrev:Förstärkaren är ju AC-kopplad...
Liten rättning, AC-kopplade förstärkare ligger med halva matningsspänningen på utgången. Förstärkare vars utgång ligger på nollvoltsnivå i vila kallas DC-kopplade, och är dom Dc-kopplade behövs ingen kondensator. :) Anledningen till att man bygger sådana är ju just för att slippa kondensatorn.
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Knivig definitionsfråga. Det är ju en kondensator på ingången, så i viss mening är den ju AC kopplad. DC in blir inte DC ut. Å andra sidan har ju nästan alla steg en sådan kondensator även de som kallas DC kopplade... hmm :)

Jag tror inte heller du behöver oroa dig för DC offsett på några mV.
Om du har en opamp som drar hög ström på ingångarna (dvs bjt opamp) kan du minimera offseten genom att låta R2 vara likamed R3*R4/(R3+R4)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Jag skulle vilja hänsvisa till sidan 41 i en viss bok... :D :)
Senast redigerad av Fritzell 12 februari 2006, 01:00:55, redigerad totalt 2 gånger.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Fritzell> DC kopplade förstärkare klarar att förstärka signaler ner till 0Hz vilket inte denna gör. Det är alltså en AC kopplad förstärkare.

http://en.wikipedia.org/wiki/DC_coupling
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Mja på sätt och vis kan man ju säga så.
Dc kopplade stärkare har ofta en kondensator till jord på återkopplingen så att den inte skall _kunna_ förstärka dc. Ett AC kopplat steg kan ju fortfarnade förstärka en likspänning (om man tex skall använda den i en icke-audio tillämpning) Det är kondensatorn på utgångne som hindrar likspänningen från att nå högtalaren :) och det är att halva matningsspänning ligger på utgången i vila som gör det till ett AC-kopplat steg =)

/Ursäkta OT
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Jag hade tänkt skriva något långt men jag orkar inte.
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Jag tror det hela baserar sig på att det som från början hette "Internt DC kopplat" t.ex. de flesta vanliga slutsteg lite slarvigt kallas "DC kopplat". För slutsteg brukar, precis som du säger, kallas DC-kopplade trots att de i 99% av fallen har en kondensator på ingången. Det korrekta uttrycket för dessa steg är då "Internt DC kopplade" om man skall vara petig :D
ChrioN

Inlägg av ChrioN »

rehnmaak skrev:...Du får nog ta i lite när det gäller kapacitansen beroende på vilken impedans du har i lurarna.
Hur menar du? Har du någon formel eller så?
Skriv svar