Tips på handlödbar SEPIC Buck/Boost regulator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Eriond

Tips på handlödbar SEPIC Buck/Boost regulator

Inlägg av Eriond »

Jag har letat i timmar efter en krets som kan uppfylla följande krav:
  • * Acceptera inspänning på 4.5 till 5.5VDC
    * Leverera reglerad utspänning på 5.15 +/- 0.05VDC (Alltså från 5.1 till 5.2VDC)
    * Leverera upp till 2.5A ström
    * Vara väl integrerad = ha få kringkomponenter (jag har c:a 3 x 3 cm PCB-yta tillgänglig)
    * Gå att löda för hand med lödkolv (Nej, QFN räknas inte dit)
Anledningen är att jag har behov att driva en RaspberryPi via direktmatning på I/O-headern. Det har visat sig att om man matar den med för låg spänning (<5.1VDC) så tror raspen att det är nån kris på gång, och throttlar sina CPU-kärnor samt sänker core-klockan. Detta har jag provat ut mycket och väl, med flera olika raspar, och den enda framkomliga vägen till full prestanda är att mata den med minst 5.1VDC. Tyvärr kommer det inte finnas reglerad 5.1V tillgänglig där jag hade tänkt placera raspen; I bästa fall 5.0, men mer troligt nåt mellan 4.5 och 4.8VDC.
I sällsynta fall kan det dock hända att den kan matas med viss överspänning pga att någon har tillverkat ett eget PSU eller att det (snart 30år) gamla PSU:t har fått fnatt. Även dessa undantag måste kunna hanteras.

Närmaste kandidat hittils är en krets som heter XL6007 från XLSemi, men det är ingen namnkunnig tillverkare, och databladet känns lite sådär...

Tips som möter kravlistan ovan mottages med tacksamhet!
metric

Re: Tips på handlödbar SEPIC Buck/Boost regulator

Inlägg av metric »

nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

LM2577 kanske?
Brukar finnas billiga moduler på ebay pss som LM2596
eller lös som TO220-5
https://se.farnell.com/texas-instrument ... ?st=lm2577
bearing

Inlägg av bearing »

Kan det vara någon mjukvara som styr trottlandet?
Typ inbakat i linuxkärnan?
Det kanske är enklare att justera några parametrar där?

SEPIC är lite kluriga att få till bra är min erfarenhet.

Den buck-boost som metric länkar till ser ju tjusig ut, och är antagligen relativt beprövad.
Användarvisningsbild
Eriond

Inlägg av Eriond »

@metric: Utmärkt. Nu behöver jag bara återskapa den på mitt eget kort. Hade hoppats på att slippa löda QFN, men jaja... Beprövat värderas högt :)
@nifelheim: Nja, de är antingen step-up eller step-down, och jag behöver nåt som kan vara både och växla mellan dessa funktioner automatiskt. Ett sätt hade varit att placera dem efter varandra, men det känns lite "slösigt" (Först upp till t.ex 12V, och sen ner till 5.15V)
@bearing: Är tyvärr inte så duktig på raspen så att jag ens vet var jag skulle börja. Däremot så kan jag hårdvara, så jag angriper problemet från det hållet. :) Du får gärna utveckla vad du menar med att de är "kluriga att få till".
bearing

Inlägg av bearing »

Den SEPIC med magnetiskt kopplade induktanser (två på samma kärna) jag jobbade med (som till största del var kopierad från ett datablad från TI tror jag) gav en del EMC-problem som störde radion i systemet. Och prestandan var inte som önskat. Jag bytte till annan induktans och en annan MOSFET har jag för mig, och då presterade den lite bättre. Men såg inte så fin ut med spektrumanalysatorn. Tror att en orsak till EMC-problemen var kapacitiv koppling i induktansen.
En buck-boost med 4 transistorer och enkel induktans borde vara en billigare och bättre lösning, iaf om transistorerna finns inuti kapseln.

En annan lösning på problemen vore kanske att justera någon spänningsdelare, så att pajen tror att spänningen är 5,2V när den är 4,9V eller något sånt.
Användarvisningsbild
Eriond

Inlägg av Eriond »

Tack. Sån info är alltid värdefull.
Skriv svar