Köpte en enkel spännings aggregat från biltema i dag och den har ett antal voltvärdern i dc man kan ställa in på.Bra tänkte jag 5 volt var med .Perfekt till min koppling till mitt kopplingplatta som drivagreggat för att driva pic 18f452 och 16f84 krets. Men när jag mätte med men volt mäter så viste det inte precis 5 volt utan 6.25 volt. Nu mäter visserligen med ingen belastning på. Men spänningen kommer inte att sjunka närmvärt ändå.
Ingen belastning att prata om.
Så min fråga är nu föjande.
Den första.
Hittar ingen stans i databladet hur stor tolerans på vss ingången som pic 18f452 klarar. Vet någon vart det står hittade visserligen på sidan 3 i databladet att Wide operating voltage range (2.0V to 5.5V) är picen .Så detta innebär att det inte skulle gå så bra. Borde gå ner ett steg i stället till 4 volt läge på biltema aggregatet.för då har jag en spänning på 4.75 exakt när jag mäter. Har jag hittat rätt värden?
Min andra fråga är i mellan vilka spänningsnivåer som wisp628 programmeraren klarar av?
biltema har inte så exakta saker men vad förväntar man si
Vilket spännings aggregat har du köpt ? hittar inget på biltema som har 5v har letat själv men kanske jag som är blind 
Har aldrigt haft en wisp programmerare men min gissning är att det man skall kolla är i databladet för pic'en om det står något om lägsta programerings spänning.
Eller enklast: 4,5 är inte så mycket lägre en 5v så är väll bara å prova..
/NC

Har aldrigt haft en wisp programmerare men min gissning är att det man skall kolla är i databladet för pic'en om det står något om lägsta programerings spänning.
Eller enklast: 4,5 är inte så mycket lägre en 5v så är väll bara å prova..
/NC
> Hittar ingen stans i databladet hur stor tolerans på vss ingången som pic 18f452 klarar.
Slarvigt läst.
Under "absolut maximum...." står vad den tål utan att paja (dock utan garanti att den fungerar för övrigt som den ska).
I tabellen efter har du gränser för (bl.a ) Vss under normal drift.
Sen kan det finnas andra gränser för speciella opertioner.
Notera att de flesta PICs inte klarar en "Erase all" under 4.5V Vss.
> hittade visserligen på sidan 3 i databladet...
Det är helt fel "ände" av databladet...
> Min andra fråga är i mellan vilka spänningsnivåer som wisp628 programmeraren klarar av?
I princip är den byggd för 5V nominelt med normal variation (säg +/- 0.25 V eller så). Spänningspumpen som ger ca 13V till Vpp är byggd för 5V Vss.
Du bör inte köra dina kopplingar direkt från en enkel "batterieliminator".
Koppla minst upp en 7805 (med kondinger) och mata på med 9-12 V eller så.
Då får du det stabilt, säkert och bra.
Slarvigt läst.
Under "absolut maximum...." står vad den tål utan att paja (dock utan garanti att den fungerar för övrigt som den ska).
I tabellen efter har du gränser för (bl.a ) Vss under normal drift.
Sen kan det finnas andra gränser för speciella opertioner.
Notera att de flesta PICs inte klarar en "Erase all" under 4.5V Vss.
> hittade visserligen på sidan 3 i databladet...
Det är helt fel "ände" av databladet...
> Min andra fråga är i mellan vilka spänningsnivåer som wisp628 programmeraren klarar av?
I princip är den byggd för 5V nominelt med normal variation (säg +/- 0.25 V eller så). Spänningspumpen som ger ca 13V till Vpp är byggd för 5V Vss.
Du bör inte köra dina kopplingar direkt från en enkel "batterieliminator".
Koppla minst upp en 7805 (med kondinger) och mata på med 9-12 V eller så.
Då får du det stabilt, säkert och bra.