När jag startar UPS'n (Eaton UPS 5SC1000i) så stänger den av sig inom någon minut och säger FAN error.
Jag har haft möjlighet att testa fläkten i en annan UPS av samma modell och den fungerar OK.
Fläkten startar en kort stund innan den stänger av sig.
Har försökt att googla fram ett schema men inte hittat något.
Eaton 5SC1000i P/N 9210-5395-00P Rev00
Kretskort märkning
098-15914-01
5S 2B PSDR
Försöker förstå mig på hur de har gjort fläk styrningen men det är väldigt svårt att se hur det är gjort.
Någon som har en idé hur man felsöker eller hur man brukar designa fäktstyrningar som i en UPS?
/Conny
Laga Eaton UPS 5SC1000i
Laga Eaton UPS 5SC1000i
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Laga Eaton UPS 5SC1000i
Snurrar fläkten?
Vad har du för spänningar/frekvens på röd och gul?
Om det funkar som en vanlig pc-fläkt så är det en switchad ström ut på en av trådarna, och en varvtalssignal tillbaka på en av dom andra.
Om fläkten inte snurrar skulle du kunna prova att sätta snurr på fläkten med extern (isolerad) strömförsörjning eller batteri och se om felmeddelandet försvinner när den får pwm-signal tillbaka.
Vad har du för spänningar/frekvens på röd och gul?
Om det funkar som en vanlig pc-fläkt så är det en switchad ström ut på en av trådarna, och en varvtalssignal tillbaka på en av dom andra.
Om fläkten inte snurrar skulle du kunna prova att sätta snurr på fläkten med extern (isolerad) strömförsörjning eller batteri och se om felmeddelandet försvinner när den får pwm-signal tillbaka.
- Magnus_K
- EF Sponsor
I och med att fläkten fungerar ok i en annan UPS, samt att den spinner igång i din UPS men snart stängs av och du får "FAN ERROR", så skulle jag fokusera på tacho-signalen.
Det känns som att den inte känner av något varvtal och skjuter då ner och varnar för att fläkten är trasig/fastnat.
Kan du följa den gula anslutningen lite bättre på kortet och visa/skriva vart den tar vägen? Förhoppningsvis är det så enkelt som en avkoppling har blivit kortis och helt sänker ner signalen.
Med fläkten borta. Vad mäter "gula anslutningen" mot jord?
Vad vet jag, men kanske en början?
Skulle vara himla fint att även labba lite med signalerna på kortet som mrfrenzy är inne på.
Vad jag kan läsa mig till så generellt sett så har dom PWM-styrda fläktarna 4 kablar. På senare tid kan man tydligen varvtals styra även dom med 3 kablar genom BIOS-mjukvara som helt enkelt ändrar matningsspänningen.
Får man lova att gissa så har du nog bara av/på till fläkten och varvtalet verifieras genom tacho-snöret. Kanske t.o.m är så att tacho-signalen filtreras och sen i en ADC med ett tröskelvärde på DC-nivån?
OBS. Skriver inte speciellt mycket av erfarenhet, mycket gissningar
Det känns som att den inte känner av något varvtal och skjuter då ner och varnar för att fläkten är trasig/fastnat.
Kan du följa den gula anslutningen lite bättre på kortet och visa/skriva vart den tar vägen? Förhoppningsvis är det så enkelt som en avkoppling har blivit kortis och helt sänker ner signalen.
Med fläkten borta. Vad mäter "gula anslutningen" mot jord?
Vad vet jag, men kanske en början?
Skulle vara himla fint att även labba lite med signalerna på kortet som mrfrenzy är inne på.
Vad jag kan läsa mig till så generellt sett så har dom PWM-styrda fläktarna 4 kablar. På senare tid kan man tydligen varvtals styra även dom med 3 kablar genom BIOS-mjukvara som helt enkelt ändrar matningsspänningen.
Får man lova att gissa så har du nog bara av/på till fläkten och varvtalet verifieras genom tacho-snöret. Kanske t.o.m är så att tacho-signalen filtreras och sen i en ADC med ett tröskelvärde på DC-nivån?
OBS. Skriver inte speciellt mycket av erfarenhet, mycket gissningar

Tackar för tipsen.
Nu fungerar den efter jag satt ihop den för 2:a gången
Vi får se om det är tillfälligt annars tar jag till mrfrenzy fiffiga felsökningsmetod, då får jag reda på om det är tacho eller matningen (troligen PWM) (3-tråds fläkt)
/Conny
Nu fungerar den efter jag satt ihop den för 2:a gången

Vi får se om det är tillfälligt annars tar jag till mrfrenzy fiffiga felsökningsmetod, då får jag reda på om det är tacho eller matningen (troligen PWM) (3-tråds fläkt)
/Conny