Detektera 230V AC med Optokopplare

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Croaton

Detektera 230V AC med Optokopplare

Inlägg av Croaton »

Hejsan,

Jag vill kunna detektera 230V AC med en optokopplare som skall kopplas till µProc.

Jag vill kunna använda mig av interrupt på stigande och fallande flank, men problemet är ju att jag kommer att få en 100-200 interrupt per sekund om jag inte kopplar en konding paralellt med optokopplaren.

Bild

Alltså, hur dimensionerar jag kondensatorn som skall sitta över optokopplaren?

(eller skall jag koppla på något annat sätt?)

Hoppas att ni fattar vad jag vill åstakomma!

/Croaton
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

200 int/sek???......jag antar att du menar 100...

Sen är R1 .....lite...... hmmmm.... låg.

Vi använder 150K.

Kondingen placeras över pinne 3 & 4, storleken beror på vilken storlek pull-up(eller down?) som används.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Detektera ?
Vill du bara veta om 230V'en är "on" eller "off" ?
Eller gäller det nollgenomgångsdetektering ?

Vill du detektera båda genomgångarna, kan en AC optokopplare användas :
http://www.tradera.com/auction/aid_22202661

(Helt rätt, det är min auktion...)
Croaton

Inlägg av Croaton »

sodjan: Nej, jag vill inte "detektera" (kanske dåligt ordval) nollgenomgången utan endast om det finns nätspänning eller inte.

icecap: Hmm, ja 100 blir det ju (tänkte inte på likriktningen).

Hmm. 150k ? blir det inte bara 1,5 mA genom Opton då? eller är jag för trött för att tänka?

Hur som helst, vad är fördelen med att sätta kondensatorn på transistorsidan?

/Croaton
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

P=U²/R
230²/4700=11.25W (=stor motstånd med kylning)
230²/150000=0,353W(= klaras av ett 1206 ytmonterat motstånd)

Då pull-up(/down) motståndet ju ska vara i storleksordningen 10K-33K blir kondingen mycket mindre, på drivsidan (LED...) behövs en hel del mer ström (= större konding) samt att det inte går att "buffra upp" laddning om den är ansluten direkt över LED'n, alltså måste det till en extra motstånd (minst) osv.

Eller: vad är fördelen vid att INTE ha den på lågspänningssidan?

Sätt i övrigt dioden i serie med LED'n, detta minskar den utvecklade effekten i motståndet med hälften direkt.
Croaton

Inlägg av Croaton »

Hmm.. jo, det blir ju en väldigt regäl resistor,

men hur räknar man ut värdet för att optokopplaren skall "bottna"?

Bild

Om vi säger att optokopplaren vill ha 1.2V och 10mA över LEDen och att vi får ett spänningsfall på 0.7V över dioden = (230-1.2-0.7)V/0.01mA = 22810 Ohm men då kommer det ju fortfarande att gå 2.3Watt genom resistorn ??

Jag måste ha missat många lektioner i skolan, eller så har jag bara förträngt en massa :?:

/Croaton
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det blir 50gånger/s
macgyver
Kontakt:

Inlägg av macgyver »

du kan koppla som du har gjort på ditt första schema fast med den skillnaden att du kopplar en kondensator i serie med motståndet, kondensatorn måste naturligtvis tåla spänningen ( > 320 volt)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vad ska kondensatorn göra? I den sista behövs väl en resistor över optokopplaren för att vara säker på att backspänningen inte ligger där. En väldigt stor då.
Croaton

Inlägg av Croaton »

danei: Tja, det beror ju på hur man kopplar och mäter.. men jag vill i alla fall endast ha två interrupt i slutändan. När spänningen slås till och när den slås från.

macgyver: Jo, men som Icecap sa så behövs en så mycket större konding om man sätter den på LED sidan av optokopplaren, det är mycket bättre att ha den på den andra sidan.

Men hur som helst så är det uträkningen av resistorn som jag verkar ha problem med nu... jag får det helt enkelt inte att gå ihop.

/Croaton
macgyver
Kontakt:

Inlägg av macgyver »

backspänningen tas ju upp av dioden (D1 i första schemat) som är motriktad led:en i optokopplaren. Dioden gör också att spänningen över kondensatorn följer med nätspänningen på sinuskurvan under negativ period .
Vet att det fungerar då jag har använt det i praktiken. Använde resistorvvärde på 1k och kondensator på 400v 1uF till en opokopplare. Värdena kanske behövs justeras för din optokopplare men enligt min erfarenhet är de inte speciellt känsliga när det gäller strömstyrka genom dem. (gäller nedåt, alltså inte högre än angiven maxström)

edit: såg nu att icecap pratar om lågspänningssidan, jag är fortfarande kvar på högspänningssidan
Senast redigerad av macgyver 11 februari 2006, 19:49:49, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

OK, som jag har sagt om andra grejor: de värden är utprövad sedan länge i ett kommerciellt produkt och fungerar alldeles utmärkt.

Kondingen på lågspänningssidan är på 2,2µF och pull-up motståndet på 22K. Jag matar signalen genom en 40106 (hex schmitt-trigger) för att "rena" signalen och för att den fanns där till annat och hade en gate ledig.

Men jag förstår inte varför opto-kopplaren måste bottna?

En PC817 har en skaplig current-transfer ratio (CTR, min 50%) och 1,2mA på 230V sidan ger iaf ett par mA på lågspänningssidan och med 22K, 5V och 50% CTR behöver den ju bara att ha 0,46mA genom LED'n, den får 1,2mA (ca) och kan därmed LÄTT bottna.

Vad är problemet?
Senast redigerad av Icecap 12 februari 2006, 13:27:45, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Minus
EF Sponsor

Inlägg av Minus »

kan inte en hembyggd opptokopplare vara en enkel lösning

en glimmlampa och ett fotomotstånd med lite eltejp runt :D

hur är lysdioder för panelmontage och 220volts drivna uppbyggda ?

t.ex http://www.elfa.se/pdf/33/03367026.pdf

sitter det en kondensator i dessa oxo ??

/ Minus
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Minus> den lösningen är knappast enkel...
macgyver
Kontakt:

Inlägg av macgyver »

haha ja eller varför inte en elmotor på 220volt som driver en generator som ger ut 5 volt :)
Skriv svar