Pic-kompilator/programmerare till Linux

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
99nvbjed

Inlägg av 99nvbjed »

Finns det några bra pic-kompilerare (C & basic) och pic-programmerare för linux?

Tänker skaffa en Velleman K8048 och har bara serieport på min linuxmaskin.

Finns K8048 billigare än på kjell & co nånstans förresten? 399kr för ett kit är rätt dyrt tycker jag.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

99nvbjed

Inlägg av 99nvbjed »

Hmm verkar finnas dåligt med verktyg till linux. Nån kanske kan tips om en (rätt billig...) programmerare till USB istället. Har flertalet PIC-verktyg till windows sedan tidigare så det skulle ju vara enklare.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Varför inte välja AVR istället? Enkelt att köra med (avr-)gcc som C-kompilator.
99nvbjed

Inlägg av 99nvbjed »

Den största anledningen är att jag har ca 20 PIC's liggandes i elektronikförådet här hemma ;)
Kaggen

Inlägg av Kaggen »

Fungerar K8048 med Linux? Jag har den till Windows men har inte sett någe om linux support, kan ha missat det dock.

Till wisp finns det en programmerare skrivet i språket Python så du lär ha det installerat i din Linux distro. I så fall kan du köpa en Wisp programmerare av sodjan (eller någon). Har inte testat detta själv, skickar en länk nedan iaf.

http://www.voti.nl/xwisp/index.html

Teoretiskt borde det gå att köra de flesta kommersiella "Windows compilers" under Wine i Linux, har själv inte testat det heller, men det borde väl gå att ladda ner ett demo och prova. Tror dock att den programmerare du använder måste vara Linux specifik eftersom de flesta programmerare "bangar hårdvaran" vilket jag inte tror funkar från Wine.

Du kanske även måste enable:a hårdvaruaccess till paralell eller serieport i linux-kärnan (jag fick lov att göra det för en AVR-programmerare).
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Om man istället kör XWisp2 (se www.robh.nl) som är skriven i C istället
för original XWisp (i Python) så får man ett verktyg som går att bygga
direkt under Linux.

Sedan återstår problemen med utvecklingsmiljön, det vet jag inget om.
Windows verktygen fungerar alldeles utmärkt...
GFEF

Inlägg av GFEF »

Ett stääle att börja med:
http://www.gnupic.org
99nvbjed

Inlägg av 99nvbjed »

Efter att ha läst lite verkar det vara krångligt att få en programmerare att funka med linux.

Så nu lutar det åt att köpa en USB-programmerare till min laptop med XP istället.

Nån som har erfarenhet av den här:
http://www.electrokit.se/item_show.php?code_no=10100182
Det är visserligen bara för ICSP, men det går ju att bygga en egen liten modul för programmering av lösa PIC:ar.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Så nu lutar det åt att köpa en USB-programmerare till min laptop med XP istället.

Vilket skaplig (allstå ingen "no-parts" eller liknande pin-wiggling modell)
serieprogrammerare som helst ska fungera utmärkt med en vanlig USB
till serie konverter. Så du behöver inte begränsa urvalet enbart till
de som har USB inbyggt i programmeraren.

> Det är visserligen bara för ICSP...

Det är inte så bara. Om du inte ska programmera stor serier av
processorer, så är det nog ICSP man vill köra normalt.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

99nvbjed: Vadå krångligt? K8048 verkar fungera under Linux. Wisp fungerar ju också, som sagt.

Hur det är med stöd för rena USB-programmerare har jag ingen aning om. Men med tanke på att det kryllar av AVR-USB-programmerare för *nix så borde du åtminstone kunna hitta någon för PIC.

Fast om det inte finns någon C-kompilator för PIC till Linux så är det ju såklart ett stort problem.
GFEF

Inlägg av GFEF »

> 2006-feb-lör:UTC-feb cykze
>Fast om det inte finns någon C-kompilator för PIC till Linux så är det ju såklart ett stort problem.

http://ubicomp.lancs.ac.uk/~martyn/sdcc_linux/
99nvbjed

Inlägg av 99nvbjed »

sodjan skrev:Vilket skaplig (allstå ingen "no-parts" eller liknande pin-wiggling modell)
serieprogrammerare som helst ska fungera utmärkt med en vanlig USB
till serie konverter. Så du behöver inte begränsa urvalet enbart till
de som har USB inbyggt i programmeraren.
Kollade lite snabbt på vad en converter kostar, de verkar ligga på runt 200kr, så då skulle det bli billigare med en programmerare som har usb redan från början. Den jag nämde ovan kostar 399kr för byggsatsversionen. Blir spännade att se om man får ihop den bara :)
Användarvisningsbild
manw

Inlägg av manw »

99nvbjed skrev:Nån som har erfarenhet av den här:
http://www.electrokit.se/item_show.php?code_no=10100182
Det är visserligen bara för ICSP, men det går ju att bygga en egen liten modul för programmering av lösa PIC:ar.
Har bara testat den en gång på labbet i en kurs (kör en enkel "JDM-programmerare" hemma) men där verkade den fungra bra i alla fall. Tror att det var den programvaran till som följer med.

Detta med "endast ICSP programmering" så är det väl bara att stoppa kretsen i ett kopplingsdäck så kan man programmera "lösa" PIC-ar. Har en liten omkopplare på kopplingsdäcket, och i ena läget så är PIC-kretsen "lös" och kopplad till programmeraren.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

PIC C-kompilator för Linux: SDCC.

Mvh
speakman
Skriv svar