Transistor för att styra pump?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Snatchit

Transistor för att styra pump?

Inlägg av Snatchit »

Tjabba,

Har fixat en spolarpump, som jag tänkte driva med en 9v adapter som leverar 500mA. Denna hade jag även tänkt att man skulle kunna aktivera den genom en pic processor ( Jobbar med en STK500 labplatta ).

Så det första jag tänkte på var en högeffekt transistor, så jag tog och kopplade in en sådan, men den vart så jäkla varm. Så alternativ?

*Kylfläns
*Annan Transistor
*Annan lösning?

(Kan även tillägga att pumpen enbart kommer köras i cirka 30s-1min / 5:e timme)

Tips? :)
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Då kan den inte ha varit så högeffektiv :wink:

Du har för låg basström. Du får bygga ett darlington steg om du ska använda bipolära transistorer. Ett enklare alternativ är att använda en mosfet istället, tex. buz11a
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Kylfläns är en lösnig. FET kan vara en annan. Hur har du kopplar in den? Är den bottnad? Förklara hur dn är inkopplad och vad det är för transistor. Du behöver nog en frihjulsdiod också.
Användarvisningsbild
Snatchit

Inlägg av Snatchit »

Så här har jag kopplat ( Ingen höjdare på kopplingscheman :P )

Bild

Använder mig av en: ( Har inte beteckningen här just nu, men kan kirra imorgon, vet iaf att det var en PNP transistor )

Tänkte även byta ut adaptern till en med 12v och 1A, och skulle man inte då kunna byta ut trissan mot ett relä. Spänningen jag får från adaptern behöver ju varken ökas eller reduceras.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

> aktivera den genom en pic processor ( Jobbar med en STK500 labplatta ).

Du ska nog inte koppla in en PIC till en STK500. :D STK500 är ju ett verktyg för AVR-mikrokontrollers.

Angående schemat så måste du markera vilken av pinnarna på transistorn som är emitter. Det gör man med en pil (pekar in mot transistorn på en PNP och från transistor på en NPN). Kolla på vilket schema som helst för att se vad jag menar.

Sen har du inget basmotstånd till transistorn, vilket leder till att transistorn blir _varm_ och till slut går sönder.

Som du har kopplat nu så ska du använda en NPN-transistor (eller en N-kanals FET) istället, eftersom du har transistorn på jordsidan.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Vi får vänta på ett "riktigt" schema. Om det stämmer att det är en PNP och det är "rätt" kopplat så behöver man egentligen inget motstånd på basen (emitterföljare). Dessutom så är nog risken större att porten som driver trissan blir kokad om pumpen lastas något (spänningen stiger mot 9V).

Däremot så borde det ligga ca 5V över trissan när den egentligen skulle varit avstängd....
Tekko

Inlägg av Tekko »

Kokad ? Du menar friterad ;)
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

rehnmaak: PNP går väl inte att använda på något sätt eftersom AVR:en ger ut max 5V och pumpen matas med 9V (utan att t ex använda en extra transistor för att styra basen dvs.)?
Senast redigerad av cykze 13 februari 2006, 16:57:57, redigerad totalt 1 gång.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Det är ju det jag skriver...
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

rehnmaak: Ok, då tolkar jag ditt inlägg fel bara.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Jag var nog lite svammlig i mitt inlägg :oops:

Jag skrev att spänningen blir ca 5V över trissan när den egentligen borde ha varit avstängd. Det beror ju naturligtvis på att spänningen på basen inte blir högre än 5V. (Det är nog anledningen till att det blir så förbenat hett som trådskaparen skriver)

Men när det gäller emitterföljare så behövs normalt inget basmotstånd eftersom lasten i sig fungerar som strömbegränsning.

Hursomhellst emitterföljare funkar inte i detta sammanhang.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ytterligare en sak att tänka på är att man behöver en frihjulsdiod. Eftersom det är en induktiv last.
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Personligen skulle jag använda en logikstyrd N fet typ IRL510.
Koppla:
Source till GND
Gate till uC pinnen.
Drain till minus på motorn
Plus på motorn till 9V

Du måste även koppla en diod (som danei sa) över motorn vänd åt det hållet så att den inte leder normalt då motorn är påslagen (dvs. pilen på dioden skall peka från minus till plus).
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Använder ma en eft så finns det en itegrerad. Men kolla så att den räcker. Och se till att den yttre har lägre framspänningsfall om den interna inte räcker.
Användarvisningsbild
Snatchit

Inlägg av Snatchit »

Hoppsan, mycket svar :)
Mycket frågor att svara på, så vi börjar från början.

*Självklart är den en AVR-processor jag jobbar med (Lätt att blanda ihop ) :)
*Jag är inte så dum att jag börjar koppla in värdefulla grejer ( STK500'an ) i grejer när jag håller på att testa och lära mig
*Tanken var att trissan skulle släppa igenom när man jordade basen ( dvs sätta en pinne på picen till låg )

Folk nämner (Mos) fet i ett flertal poster, med en snabb sökning på Susning så förstod jag det som att jag inte bör ut mer än det jag leverar till Gaten? Eller kan t.ex 5v öppna upp för 12v osv?

Men det där Pagge skrev verkar ganska så enkelt, hur kommer det fungera då med Gaten till uC pinne? Bara koppla ihop som Pagge sa, sen tuta och köra? Aktiveras trissan när man sätter Gate-pinnen till hög?

-Håller på med detta genom projektarbete, så kunskapen brister ofta, men dessa tråder är hemskt lärorika!

Tack för alla svar!
Skriv svar