Stigande flanken på en TTL signal med frekvens 100kHz behöver fördröjas
Fördröjningen skall vara steglös mellan "så kort som möjligt", gärna ensiffrigt antal ns, till som mest omkring 30ns.
Jitter, d.v.s tidsmässiga inkonsekvenser är kritiskt.
Så enkelt som möjligt, bör få plats på ett litet "patchkort" som kan monteras på ett större kort som en fix.
Det här är vad jag kommit fram till just nu: IC1 används egentligen bara till att snygga till och definiera nivårna på insignalen, då den kan variera i amplitud.
Ni förstår min tanke, att IC2 har sin referens flyttbar på positiva ingången och på andra ingången signalen som skall fördröjas, och där flankerna fåtts att luta genom RC nätet på utgången av IC1.
Idealt skulle jag vilja att flankerna ut från IC1 vore linjära ramper. Kanske jag helt enkelt skulle använda en vanlig OP i stället för komparatorn LT1016 på IC, samt att välja en med "lämpligt dålig" slew rate? Samtidigt vill jag att minsta fördröjningen skall vara så liten som möjligt, så IC1 får inte introducera allt för stor initial fördröjning.
Man skulle kunna integrera insignalen och ordna reset av integratorn på motsatt flank, men det känns krångligt. Har någon andra ideer?

Har simulerat mitt koncept som det ser ut i nuläget och visst verkar det fungera, men är rädd att det inte kommer prestera tillräckligt bra.